Har börjat skälla

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Exhistensia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 988
E

Exhistensia

Hej jag har en schäfer tik på 3 år som för någon vecka sedan precis börjat skälla. Det började i stallet en dag när några kompisar kom för att rida. Då sprang hon till dörren och skällde som en galning. Jag tog tag i henne och sa åt henne och stängde sedan in henne i sadel kammaren ett tag så jag kunde förklara att hon inte var farlig. De hände kanske 3 gånger sedan slutade hon. Sedan va de lugnt med hennes skällande i någon vecka men nu har hon börjat igen, fast hemma. De va ca: 5 dagar sedan då jag och en kompis var i hennes sommar stuga och våran andra kompis kom in som hon helt rabiat började skälla. Jag sa till henne på samma sätt som i stallet och antog att det skulle hjälpa här också men hon slutade inte skälla fast än hon hade hälsat på min kompis som hon helt klart känner. Nu skäller hon på så nästan allting, fåglar som låter konstigt, när någon kommer och även om det inte egentligen inte finns något att skälla på. För kanske 2 månader sedan lärde jag henne Skall på kommando och de lyssnar hon jätte fint på, såklart lärde hon sig även va tyst betyder i samband med de. Men när hon börjar av sig själv så spelar det ingen roll vad jag gör eller säger för hon slutar inte. Är det någon som har några tips?? Har hört att de är många hundar som helt plötsligt börjar skälla... Dock är detta ett mycket stort problem för mig och börjar hon skälla i stallet igen kommer jag nog inte kunna ha kvar henne:eek::( Så all hjälp mottags tacksamt;)

Sv: Har börjat skälla

En sådan tvärförändring måste ju bero på något. Lägg energi på att ta reda på vad istället för att ge dig på symtomen.

Jag skulle börja hos vet.

Tycker precis som blandrastik att du ska ta en tripp till veterinären. Att de har ont är väl den största orsaken till förändrat beteende, iaf så drastiskt.

Det är inget som har ändrats i vardagen? Mindre aktivering osv? Schäfer är ju trots allt en bruksras som kräver en hel del och blir det inte tillgodosätt (säger inte att du inte gör det) så kan de nog bli lite "knäppa".. Har själv en snart 1 årig schäferhane och man märker tydligt när han haft "växtvärk" och det efter några dagar släpper, då kommer all energi tillbaka, för alla dagarna.. Då blir han lite av en sånhär:devil:

Sen vet jag inte om hon skäller för att hon vill få dem på avstånd eller för att hon blir glad, det framgår inte i texten.

Tycker sen att det är lite konstigt att du ska göra dig av med hunden för att hon skäller :crazy:.. Man får ju räkna med att det uppstår problem av olika anledningar när man har hund... Sen tycker jag nog inte att skällande hör till kategorin som är sånt där jätteproblem heller. Sålänge de inte visar tendenser på aggressivitet/vilja till bett utan anledning. Men eftersom att du sa till stallkamraterna att hon inte är farlig så antar jag att det inte var aggressivt?

Problem är till för att lösas! :)

Åh, jag blir så irriterad på folk som har sån inställning att "löser sig inte detta så tar jag bort hunden/ger bort hunden". Helst så skulle det varit löst igår och vara så lätt som möjligt att lösa. Att ha hund är aldrig problemfritt, man möter ständigt nya utmaningar, även om vissa är större än andra.

Men nu är det slutgnällt, till ditt problem;
Kan hunden ha börjat se/höra dåligt?
Hur Aktiverar du hunden?
Är den kollad av vet så du är 100 på att den inte har ont eller har någon annan irritation?

Många plötsliga beteende beror ofta på fysiska eller psykiska förändringar (smärta, stimulering mm.)

Åh, jag blir så irriterad på folk som har sån inställning att "löser sig inte detta så tar jag bort hunden/ger bort hunden". Helst så skulle det varit löst igår och vara så lätt som möjligt att lösa. Att ha hund är aldrig problemfritt, man möter ständigt nya utmaningar, även om vissa är större än andra.

:bow::bow:

Hur Aktiverar du hunden?
Är den kollad av vet så du är 100 på att den inte har ont eller har någon annan irritation?

Många plötsliga beteende beror ofta på fysiska eller psykiska förändringar (smärta, stimulering mm.)

+1 på den :bow:

Hur Aktiverar du hunden?

Skulle aldrig drömma om att ta bort henne pga de här.... Problemet är att om hon skäller i stallet kommer jag inte kunna ta med henne dit, vilket gör att jag alltinget inte kan hålla på med hästarna eller att jag inte har tid för hunden.. Och tyvärr går hästarna före, men så länge hon inte skäller är det helt lugnt, då kan hon vara med i stallet som vanligt. Dessutom är min mamma egentligen inte alls särskilt förtjust i henne så jag kommer inte FÅ ha kvar henne om det fortsätter. Så nu vet alla de....

Jag var nyligen till vet med henne om inget va onormalt, den ända förändringen är att vi har bott en del i min kompis sommar stuga.

Tycker precis som blandrastik att du ska ta en tripp till veterinären. Att de har ont är väl den största orsaken till förändrat beteende, iaf så drastiskt.

Det är inget som har ändrats i vardagen? Mindre aktivering osv? Schäfer är ju trots allt en bruksras som kräver en hel del och blir det inte tillgodosätt (säger inte att du inte gör det) så kan de nog bli lite "knäppa".. Har själv en snart 1 årig schäferhane och man märker tydligt när han haft "växtvärk" och det efter några dagar släpper, då kommer all energi tillbaka, för alla dagarna.. Då blir han lite av en sånhär:devil:

Sen vet jag inte om hon skäller för att hon vill få dem på avstånd eller för att hon blir glad, det framgår inte i texten.

Tycker sen att det är lite konstigt att du ska göra dig av med hunden för att hon skäller :crazy:.. Man får ju räkna med att det uppstår problem av olika anledningar när man har hund... Sen tycker jag nog inte att skällande hör till kategorin som är sånt där jätteproblem heller. Sålänge de inte visar tendenser på aggressivitet/vilja till bett utan anledning. Men eftersom att du sa till stallkamraterna att hon inte är farlig så antar jag att det inte var aggressivt?

Problem är till för att lösas! :)

Nej hon är inte aggressiv men hon ser och låter väldigt farlig, och då jag har häst/rider på ett seriöst stuteri med många människor som kommer så blir de genast ett ganska stort problem... :(

Kan åter igen säga att jag ABSOLUT INTE vill sälja henne, och det är ju därför jag skriver här... Men back to the problem, Ingen som har några praktiska tips man kan försöka med??:confused:

OM hon nu är frisk så hade jag börjat träna henne att förstå att hon inte behöver ta tag i problemet (som hon verkar uppfatta det).

Det bästa är om du är där och tränar med henne UTAN att samtidigt behöva hålla ordning på någon häst. Då får du bäst effekt eftersom du kan lägga all tid på hunden helt enkelt. Börja med att ge henne en plats som är hennes, en filt tex, där hon alltid får vara ifred och dit du lär henne att gå på kommando. Befäst det väl! Det sak vara mycket trevligt för henne att gå dit.

När någon kommer in så säger du till henne att "gå på sin plats". Var lugn, men bestämd. Det finns ingen anledning att brusa upp för då hetsar/förstärker du säkert bara beteendet. Lyssnar hon inte så gå och ta henne i halsbandet och led henne till platsen - "lägg dig" - fortsätt med det du gjorde. Hälsa på personen som kommer in, bara ett "hej". Även där lugnt, inte "HEEEEJ! VAD ROLIGT ATT DU ÄR HÄR!" osv. Be alla att totalignorera henne, hela tiden! När hon är lugn på filten (alltså inte ligger med tassarna i startgropen) så kan du ge henne frikommando.

Var konsekvent, var noggrann och var lugn.

Verkar hon osäker när hon hälsar på folk? Står hon med huvudet lågt och tyngden på bakkroppen eller bara går fram, nosar lite, kelar och sedan är allt frid och fröjd? Är hon osäker (vilket det låter som med tanke på skällandet) så hade jag aldig låtit henne hälsa på folk så att hon lär sig att hon aldig behöver "ta i det". Folket där måste ignorera henne alltid, alltid.

Ett annat allternativ skulle kunna vara skvallerträning, det är Blandrastik duktig på så hon kanske vill fylla i :), annars finns det flera trådar i ämnet du kan söka på. Det är alltid svårt att ge tips när man inte själv sett hunden IRL...

Hur mycket aktiveras hon om dagarna?

Tack! Skvaller rules!:D

Jag håller med dig i frågeställningen, en schäfer som helt plötsligt börjar larma så måste man ställa sig lite frågor. Hur hon hälsar osv. Vad gör hunden och när, och utifrån det sedan börja jobba. Sen vända sig till sig själv, "vad har jag gett hunden för förutsättningar att ...." osv.

Är det tex så aktiverad att jag i princip kan kräva att den ligger still och håller käft? Så jag är också inne på din linje.

Håller med till fullo :)

Som sagt så är det svårt att komma med tips på ett sånt här problem utan att ha sett hunden eller vet något om ägarens tidigare erfarenheter. Jag tycker att det är himla spännande att jobba med problembeteenden, men kanske inte över nätet alla gånger.

Men tills du har löst problemet, måste hon springa lös i stallet då? Kan hon inte sitta i en box den tiden du håller på med hästen/rider och inte kan hålla full koll på henne?

Jag rekommenderar fortfarande att du åker till veterinären. Vad kollade de sist som det inte var ngt fel på? Dålig syn/hörsel som ngn sa?

Får hon samma aktivering som tidigare? Hur mycket/dag?

Tycker även du ska ta kontakt med en duktig tränare som kan hjälpa dig på plats efter att hunden är kollad hos vet.

Hon är lite osäker men egentligen är hon mest ivrig och vill hälsa så snabbt som möjligt. Jag ska pröva ditt tips med filten, tror att hon kommer haja de.:) Just nu så skäller hon inte i stallet så de är inget problem för tillfället. Hon är med i stallet så hon slipper vara hemma själv hon är med mig när jag rider i ca 4 timmar. Och sedan är vi ute och tränar spår och lydnad några timmar efter stallet. Hon brukar även leka med flera andra hundar i stallet.:)

Okej, så du rider i fyra timmar? Och då springer hon med? Och sen även annan aktivering? Det borde ju räcka. Men kolla henne så hon inte har ont.

Okej, så du rider i fyra timmar? Och då springer hon med? Och sen även annan aktivering? Det borde ju räcka. Men kolla henne så hon inte har ont.
Rider flera hästar ;) Ja. Var nyligen hos vet och inget var konstigt.

Men vad kollades då? Det känns ju rätt konstigt om inget har hänt och hon helt plötsligt har ändrat beteende så drastiskt.

Har du kollat synen? Hos en riktigt ögonlysare? Det skulle jag göra om det var min hund. Skulle även gå till en veterinär igen och berätta om problemet och få henne ordentligt genomgången.

Hon har nästan slutat skälla av sig själv nu.. :D Nej kollade synen hos vet bara.

Bra det iaf!
Har aldrig varit med om att "vanliga" veterinären kollar synen, hur gör de det? De kan ju endast se riktigt grava synfel där hunden är i stort sett blind som även vi kan se utan att vara veterinär. Om det säter igång igen skulle jag gå till en ögonlysare!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 822
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
857
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 964
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 152
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna