Har blivit väldigt osäker på hästryggen..

fridzis

Trådstartare
Hej alla människor - jag vill jättegärna få lite hjälp av er..
Jag trillade av för drygt 1-2 veckor sen och jag satt aldrig upp direkt efter då hästen var väldigt spänd och ville inte alls stå stilla , på kvällen där kontaktade jag hans förra ägare och hon sa att det var lika bra att jag inte hoppade upp igen då hästen blir som en helt annan häst efter att man åkt av då han verkligen vill göra sitt bästa. Jag kan inte riktigt se att det är hästens fel då det ar så mycket som hände just då - Traktorer var på gården vilket han blev lite rädd för, ny sadel, betfor och ingen ridning på två dagar. Då han är en väldigt slö häst så kände jag direkt skillnaden då han låg på och ville springa hela tiden. Jag satt upp efter två dagar igen för att vänta ut betforen. Jag känner verkligen att jag har gått tillbaka till ruta 1 igen. Precis när jag hade fått självförtroende och vågade trycka på osv så hände det här. För drygt 2 dagar sedan hoppade jag och galopperade utan problem - Jag är inte rädd för att galoppera eller hoppa men jag blir väldigt spänd och rädd när han spänner sig och öronen åker upp (hände innan jag flög av) och jag sitter så otroligt dåligt i sadeln då jag sitter på spänn hela tiden. Jag är bara lite rädd för att rida i det hörnet där jag trillade av. Jag känner mig så otroligt misslyckad och dåligt så att jag skäms ihjäl.. :o

Jag vill verkligen ha svar på hur jag ska tänka när jag sitter på honom & varför jag blir så feg helt plötsligt (om någon kan svara på det).

Tacksam för svar!

Sådant här händer en hel del av oss någon gång, svårt att säga varför du blev rädd men ska jag gissa så var det för att du tappade kontrollen och inte vill prova på det fler gånger.

Jag har själv varit väldigt ridrädd under lång tid och jag kan inte säga att det var någon enskild händelse som orsakade det (jag ramlade inte av eller så). Nu har jag kommit över det mesta men har det periodvis lite jobbigt med min nya häst, jag hamnar lätt i gamla hjulspår med en ny häst men numer vet jag på ett ungefär hur jag ska ta mig ur det.

Det som hjälper mig är att lära mig att rida och vad jag ska göra om det börjar bära iväg någon gång. Jag måste även lära hästen att det blir konsekvenser av oönskade handlingar. När jag vet att jag har koll på hästen vågar jag mer. Om hästen är rädd för något särskilt utsätter jag den för det så ofta och på ett sådant sätt att den inser att den inte behöver bli rädd. Att inte våga rida i avtrillningshörnet är sådant som jag känner igen mig i, numer tvingar jag mig själv men det gjorde jag inte förr.

Några allmänna tips (jag känner ju inte dig eller din häst):
- rid i rätt sinnesstämning
- även om du känner dig ovillig att rida så sadla hästen, då kan du lika gärna sitta upp en liten stund när du ändå sadlat :D
- berätta för dina ridkompisar att du är rädd så att de kan få en chans att förstå dig och förhoppningsvis inte göra något som ökar din rädsla
- rid små cirklar i början om du är rädd för att tappa kontrollen, är hästen böjd är det mycket svårt för den att dra iväg
- så fort du känner att hästen tappar koncentrationen på jobbet och riskerar att hitta på eget (vill titta utåt, öronen spetsade åt ett håll osv) så sätter du den i arbete, förslagsvis i cirklarna.
- om du är osäker på exempelvis hörnet längst bort på ridbanan kan du jobba dig dit genom att flytta cirklarna långsamt åt det hållet och sedan kan du rida i hörnet en stund och avsluta där när det känns bra

Poängen med att sysselsätta hästen när den är på väg att ta egna beslut är att den efter ett mer eller mindre långt tag kommer att tycka att det är bekvämare att gå där du vill hela tiden.

Sista tipset: hitta en bra tränare.

Håller med @Cilva om att en aktiverad häst sällan hittar på bus och att volter/cirklar är bra.
Funderade också på longering, tror du det kan hjälpa för att få bort eventuell överskottsenergi innan du sitter upp? :)

Jag blev avbockad för två veckor sen och känner mig lite spänd och osäker i hoppning och galopp efter det. Jag har satt ett handtag fram på sadeln, bara en snokrem fastsatt mellan de två ringarna brevid framvalvet. Det gör mig mycket tryggare att veta att jag kan ta tag i det om hästen drar iväg, bockar eller bara känns lite på tårna. Glöm inte att andas ordentligt när du sitter på hästen, djupa andetag med magen. Vicka på tårna kan också hjälpa till att lösa upp spänningar.

@tolksele Longering tror jag är bra om det är så att hästen har överskottsenergi. När det gäller mina rädslor har det aldrig hjälpt då jag har kunnat darra som ett asplöv fast hästen helt uppenbart står och sover :D Vid riktigt dåliga perioder har jag bett någon leda mig en stund. Ibland vet jag att jag suttit upp, andats, suttit av och avslutat passet. Vi kan ju hoppas att @fridzis inte behöver ta till det ;)

När jg trillade av utav att min häst stack och bockade samtidigt blev jag jätterädd. Jag upplevde hur lite kontroll jag har över denna stora häst, egentligen....Jag var skiträdd, länge, och jag hade ändå ridit sedan barnsben både ridit in unghästar, och äldre problemhästar så självförtroendet innan den händelsen var inga problem. Men efter det, ständigt oroligast tappa kontrollen. Så min man fick leda hästen när jag satt på, korta rundor i skritt. Efter två veckor kände jag att jag vågade igen, men många "halt "övningar blev det för taktkänsla att jag kunde kontrollera hästen i alla gångarter så den lyssnade på mig. Så det går över men tar tid när man blir så rädd. Ignorerades inte utan försök komma på vilket moment det är som gör att du blir rädd och jobba med det, ta hjälp om det behövs.

mitt tips är att se till att du själv är varm och gärna lite svettig innan du sitter upp, det aktiverar signalsubstanser i hjärnan så att du mindre lätt hamnar i ångest/orosläge. Sen gäller det att aktivera, aktivitera och aktivera hästen - för då behåller du kontrollen och den får mindre möjlighet att titta på allt annat runt ikring. I ridhus ínom fyra väggar och inga andra hästar är ett tips om du har möjlighet. Aktiveringen gör du på så sätt att hästen inte tar många steg utan du har hittat på något nytt - volter - tempoväxlingar - serpentiner - innåtställt - utåtställd - sidförflyttning. Då får du fokus från hästen. Jag går gärna igång med min medryttarhäst sida vid sida - så när jag väl sitter upp kan vi börja jobba direkt och vi är uppvärmda bägge två. Har du tillgång till histamin/allergimedicin - kan du ta det eftersom det gör en lite dämpad/trött o mindre benägen att stissa upp sig. Å histamin är kroppseget och inget farligt! Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 027
Senast: soom
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
560
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur