Här avlivas hingsten - utan ägarens vetskap

(Expressen)
Här är sexåriga hingsten Made in Texas minuterna innan han skjuts av djurskyddsinspektionen.
Obduktionen visade att det inte var något fel på hästen, men kommunen ångrar inte sitt beslut.
- Det är första gången jag har sett en häst som varit så pass dålig, säger djurinspektören Carina Hanell till Tvärsnytt.

http://expressen.se/?a=890390

Sv: Här avlivas hingsten - utan ägarens vetskap

*kl*
Enligt radion för några dagar sen så utreds detta nu av länsstyrelsen. Inte bara handlandet i detta fall, utan även eventuellt djurförbud för ägaren. Så det är ju bra mycket mer i grunden än vad man kanske fått reda på.

Ja men samhällets skyldighet är att se till att ett ev lidande upphör, inte att ställa upp med en vård som inte ägaren vill kosta på.
PL
Hade hästen varit vid liv och ägaren vägrar betala för dess vård hade det funnits större chans att få till djurförbud istället för att han nu ska kunna få chansen att få skadestånd.

Det är bara att inse, dyrbar klinikvård på statens bekostnad är inte aktuellt. Vad som kunnat göras annorlunda här är att djurägaren fått ett föreläggande att omedelbart ordna vård åt hästen. det som talade mot detta var dels att inget hänt sen dagen före o att hästens allmämtillstånd var för dåligt, om den bedömningen var riktig eller ej kan jag inte bedömma.
PL

fyfan.. ursäkta språket. men ibland undrar man vart dessa människor kommer ifrån.
och hur det kommer sig att det sker?

jag vet inte, men jag har svårt att tro att ägaren tänkte att "nu ska jag skaffa en häst som jag inte skall ta hand om osv osv".. ?
eller har jag fel?

något måste ju ha hänt på vägen.. vad tror ni?

fyfan.. ursäkta språket. men ibland undrar man vart dessa människor kommer ifrån.
och hur det kommer sig att det sker?

jag vet inte, men jag har svårt att tro att ägaren tänkte att "nu ska jag skaffa en häst som jag inte skall ta hand om osv osv".. ?
eller har jag fel?

något måste ju ha hänt på vägen.. vad tror ni?
Möjligt, men det är ju ändå ingen ursäkt bara en förklaring.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka