Har äntligen köpt läderdraglinor...

T

Thuja

efter ha använt de bra i rep några år. Men när man ska köra "fint" (bröllop och sånt..) är det ju kul att ha läderdraglinor. Så jag köpte ett par av en tjej men kan inte förstå hur jag ska fästa dem!! Måste vara korkad eller så ÄR det något som inte är som det ska med draglinorna!
Ska försöka förklara hur de ser ut och sedan fråga er om ni vet hur jag ska fästa dem?

De är väldigt lika ett vanligt skärp (livrem till byxor alltså) men givetvis större och längre. I ena änden sitter ett spänne och i den andra änden ett hål. Sedan finns inget mer? Saknas det något och hur gör jag? Ska försöka fixa foto på dem!

Sv: Har äntligen köpt läderdraglinor...

Gör en ögla av linorna. Den änden sätter du på svängeln. Den med hål i skall du fästa i selen med hjälp av ett spänne som skall sitta med en rem på selen.

Kolla gamla trådar. Har sett någon liknande innan när jag "smög" runt här// bonny

Det kanske är sådana här du behöver?
http://www.driveout.se/19.jpg

Detta är en draglädersölja med skothake. Skothaken sätter du i dragringen på selen och draglinans ände knäpper du fast i söljan, precis som man gör på en vanlig bröstsele med lös brösta.

Ja det kan det nog vara!! Då fäster man änden med "hålet" i spännet och själva haken i ringen på selen?

Ja, just det. Delen av draglinan som har en stål"ring", slår du runt svängeln och för sedan framänden tillbaka genom stålringen så att linan låses fast. Sedan spänner du fast draglinans framände (med hålen), i söljan. Haken som du sätter i dragringen har dessutom snabbutlösning, vilket ju kan vara bra.

Jag tror du har fått tag på draglinor som ska fästas med en tapp på svängeln. Globusrockarden har såna tappar. I andra änden ska du fästa den i bröstan med bröstans spänne.

Ska försöka visa:

Det som gör mig förvirrad är att du har ett spänne i ena änden. Hmm du måste nog försöka fixa bild.

Hittade ens ida med olika draglinor (traces) http://images.google.se/imgres?imgu...firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&sa=N

/jenny

Senast ändrad av en moderator:

Får inte tag i en vettig kamera idag men tack vare din sida, farmor, ska jag visa ena änden iallafall. Jag antar att det är den som ska sitta i ringen? I andra änden var det inte ett hål utan 10!
Roller-Bolt-Trace_small.jpg

Om jag använder en sådan där draglädersölja (som Driveout säljer -fick supersnabbt svar på mitt mail precis) i andra änden och fäster i svängeln? Min svängel har två "krokar" (nästan öglor som går runt så en ögla att haka på borde vara det jag letar efter). Jag måste bara kolla så att mina breda draglinor passar i deras sölja.

Jag använder en loksele och inte en bröstsele men det funkar ju på i prncip samma sätt...

Hmm, förstår inte hur du ska kunna ha den till loksele.

bilden du visade ska läggas runt skakeln. Andra änden ska in i spännet på bröstan (som du inte har) . Finns det attrapper till dragringar? Om det finns så lär ändå dragläderna vara alldeles för långa för att det ska funka tyvärr.

http://www.tarnsjogarveri.se/bilder_horse/ponnysele/brostadackel.jpg

(ja, jag vet att jag hade skitig rockard :) )

Du, nu kikade jag på driveout, och det kan gå! http://www.driveout.se/19.jpg Om du fäster denna i dragringen och kanske svetsar på en stopp på din svängel. Jag vill gärna se en bild på din svängel förresten.

Ja jag tror att det borde funka!!
Mina gamla draglinor var ju av rep/läder och hade i ena änden ett spänne som såg ut som på ett skärp. Man drog alltså lädret runt ringen och tillbaks till spännet. Min tanke är då att jag sätter den här "öglan" runt ringen och sedan kopplar ihop söljan i andra änden som jag sätter i svängeln...Det var så det gick till med de gamla och egentligen borde det vara samma system. Bara att det saknades en del som jag kunde fästa i svängeln...

Så fort jag får tag i en vettig kamera (min digitala är totalt kass)ska jag fota alla kroppsdelar min vagn/ min sele / mina draglinor har...(kanske hästens kroppsdelar också... ;))

Tack för flitiga svar och jag återkommer!

Menar du inte att den visade delen ska fästas runt svängeln? Ser ut så på din bild med den skitiga;) rockarden!
Lotta

13676.jpg
Hittade en gammal bild på min vagn. Man ser väl inte svängeln jättetydligt men det är som halvöglor som man fäster draglinorna i längst ut på själva svängeln ( de syns om man har förstoringsglas...och det brukar ju farmödrar ha...*L*)

Hehhe...jag ser nu att bilden blev minimal...sorry...men det är det bästa jag kan åstadkomma just nu...

Ehh...nu börjar det bli rörigt...!:p
Den delen på draglinan som din bild visar, sätter du ju alltså runt svängeln och den andra delen med hålen sätts ihop där fram med söljan och skothaken som sitter i dragringen på selen. Kanske var så du menade, fast jag inte förstod riktigt?

Hehhe..ja det var rörigt!
Nej jag menade tvärtom (alltså inte som du skrev). Ska helt enkelt prova mig fram då jag fått hem de där söljorna....
Men det borde ju funka på båda hållen tycker jag...De sitter ju fast hur man än gör...

snigelfarmor skrev:
Globusrockarden har såna tappar. I andra änden ska du fästa den i bröstan med bröstans spänne.

Ska försöka visa:/jenny

Näää, är det så? Även på metallsvängeln? Hur ska jag få fästa mina draglinor?

Poop :(

Vilken sorts fästenhar du på draglinorna??...mina är en ögla typ denna---> http://www.drivingessentials.com/images/Harness/Parts/Roller-Bolt-Trace_small.jpg och med den nya svängeln på Globus rockars så kan man ju trä över den och då är ju "piggen" uppe på en form av stopp så att dom inte kasar av.

Jag har ett helvete med min ..jag har ju den gamla i trä och jag får ha ett bälte som jag sätter mellan fästens på draglinorna efter att jag trätt som på svängeln...annars kasar skiten av.
Fråga mig inte hur dom hade tänkt de egentligen...men ..man tager vad man haver och löser de på bästa sätt.:D

Jag tror att jag helt enkelt har en fyrkant i metall. Så tanken tillverkaren hade var nog att svängeln skulle ha öglor som man kunde öppna och stoppa in dem i. Och det var ju... osmart! För det har inte Globusvagnen antar jag, ivarjefall inte den med träsvängel.

Åh, kan inte vagnen komma snart så att jag kan sucka och sparka på den :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 061
Senast: Ullmerkott
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 611
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 984
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar