har ångest... men visst vore det bäst, eller???

A

Annikan

Jag har en dotter på ett år och är nu gravid på nytt, syskonet kommer i april - då ska vi även sätta igång att bygga nytt hus o stall o hela baletten. Jag har en valack på 3.5 år som är regelbundet hanterad sedan 1.5 års ålder o riden sedan 8 månader ungefär. Han älskar att vara med när det händer o kommer alltid nyfiket fram när man kommer till honom i hagen...sen står han o tittar med långa blickar efter en om han inte får följa med ut o göra ngt.
Jag inser nu att tiden kommer definitivt inte finnas för honom... inte det närmsta året iaf, kanske närmare 2 år. Visst vore det synd att bara ha honom gåendes i en hage tills dess?? Visst jag kanske kommer kunna markhantera honom nån gång i veckan men dåligt samvete för att det inte blir mer kommer jag väl ha konstant då..

Har kontakt med en tjej 1,5 timme bort som verkar intresserad av att ta honom på foder... en annan tjej kan komma ut kanske en gång i veckan o rida..men hon är mkt mer oerfaren o han är ju trots allt en unghäst.

Vad säger ni andra här i hästvärlden? Vad skulle ni göra... är så himla nervös för att han ska hamna fel men vill samtidigt att han får den tid o uppmärksamhet som han förtjänar den lille godingen!!

Sv: har ångest... men visst vore det bäst, eller???

Jag är glad att jag inte sitter i din sits just nu. Kan inte ens föreställa mig vilken ångest du har. :confused:

Jag skulle lämna ut honom på foder om jag skulle verkligen VERKLIGEN litade på den personen. Sen skulle jag bara ha någon som är unghästvan som rider och håller på. Eftersom det är nu du lägger grunden för hans framtid. Så det är super viktigt.

Sen förstår jag att du vill lämna iväg honom eftersom det skulle vara oskjysst mot din häst om du har honom kvar bara för att, och sen får han ingen uppmärksamhet alls. Jag antar att din tid och uppmärksamhet kommer att gå åt något helt annat håll.:D

Men om du hittar en person och allt känns bra så varför inte lämna ut honom? Skriv ett ordentligt och tydligt foderavtal och så kan du ju åka och kolla upp honom.

Hoppas att det löser sig!! :smirk:

Oj vad jag känner igen mig! Jag köpte ett tre-årigt fullblod när jag väntade barn nr 2 (min första dotter var då 1 år..) jag kämpade på så gott det gick men sålde henne till slut när hon var drygt 5 år då det dåliga samvetet blev för mycket:(
Jag tycker det låter som en utmärkt idé att du lämnar ut honom på foder hos rätt person! Sen när du känner att tiden och orken räcker till kan du ju alltid ta hem honom igen.
Jag ångrade mig att jag sålde min häst..hann rida in henne och grundutbilda men fick aldrig tid till det där lilla extra:smirk:

Lycka till! (en som har 1 1/2 år mellan döttrarna:angel:) tack o lov är de nu stora 16 o 17 år så nu får mamma roa sig hur mycket hon vill i stallet med hästen:angel:

Jag har en dotter på 9 mån och har en häst som jag tränar och tävlar, just nu ingen tävling men vi laddar för nästa säsong.

Jag vet att den dag jag skaffar syskon till henne så kommer jag ej ha tid för honom på ett tag.

Så skulle jag var du, så antigen hittar du en bra fodervärd som man har kontakt med och har inom räckhåll så man har koll så skulle jag lämna ut hästen annars så skulle jag sälja honom.

Det är så jag har tänkt gör med min, han förtjänar ett bra hästliv och ett hagliv är inget för våra sprudlande ung/tävlingshästar.

Hoppas allt går bra och grattis till bebisen!

För några år sen hade jag hand om en häst vars ägare var mammaledig för hon fick två barn.
Jag hade sedan tidigare varit medryttare på hästen och när hon inte hade tid längre så tog jag över den. Vi hade kvar den i samma stall och hon hade hela tiden uppsikt över hästen och mig och vad som hände. Det funkade jättebra oss emellan och hästen mådde bra. Hon kunde komma dit när hon ville å även rida om hon kände för det.

Så jag skulle verkligen rekommendera något i den stilen. Det kan ju va en jättebra grej senare om du behåller hästen. Dina barn får lära sig hur man beter sig mot djur och du har ett liv utanför barnen och familjen.

Hoppas verkligen det ordnar sig. Håller tummarna!

Min häst skall besiktas imorgon och går hon igenom åker hon till sin fodervärd då. Hittade en som är instruktör på en större ridskola! Massa möjlighet för hennes utveckling och ögon överallt, det skulle inte gå att missköta henne.
Det tar ca 30 min att åka dit hon kommer stå.

Har BF 28/10 och tänkte låna ut henne först 6 månader sen ev. 6 månader till. När hon kommer hem så är det ut på tävlingsbanorna :D

Mmm, det bästa vore ju om han kunde stå nära någonstans... med den som är aktuell nu blir det ca 1,5 timme... men det går ju åka över en dag iaf! Jag vill absolut inte sälja honom! Har hela vår framtid utstakad i huvudet ihop ;)
Jag får helt enkelt chansa o lita till att min magkänsla säger mig vem som blir rätt person att ta hand om honom tills jag kan igen...

Låter som ett klokt och bra beslut! :smirk:

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 494
Senast: Urigurien
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar