Har alla tävlingsryttare flera hästar?

M

Miiraa_91

Något jag funderat på... Här på buke verkar det som att de som finns som tävlar på lite högre nivå har flera hästar, eller har jag missuppfattat? Så ser det även ut i "verkliga världen", iallafall häromkring där jag bor.
Jag har "bara" en häst, mitt lilla sto som jag tävlar en del med. Det känns som man lätt stannar av i sin utveckling om man bara rider en häst, någon som kan intyga att det stämmer eller säga emot?
Eftersom "alla" på högre nivå verkar ha flertalet hästar att rida så blir mina tankar liksom mer bekräftade. Så isåfall, alla ni duktiga ryttare som rider flera hästar, har ni råd att ha flera egna eller hur gör ni?
I mitt stall finns bara 5 islandshästar, varav bara 3 rids och de andra två som har ridbara hästar lånar inte gärna ut sina. Eller den ena kan jag kanske få rida ibland, men det får jag inte ut nåt av känns det som... Så hur gör man egentligen för att bli duktig och ha erfarenhet av många hästar? En till är inget alternativ och inte heller ridskola då det inte finns någon bra här i närheten...

Sv: Har alla tävlingsryttare flera hästar?

Nej, alla på högre nivå har inte flera tävlingshästar.

Det enda alternativet att bli duktig på flera olika typer är att just rida flera olika typer ...

Inte nödvändigtvis flera tävlingshästar, men flera hästar att rida iallfall än den "huvudsakliga" tävlingshästen. Så verkar det som sagt häromkring iallafall, ingen som rider på högre nivå som bara rider en häst.

Men hur beter man sig då för att lyckas rida så många hästar som möjligt? Jag kan ju inte gärna sälja min häst för att köpa ny, sälja och köpa ny osv bara för att få rida flera sorters hästar.

Kan förstås "bara" vara jag som är i en svacka men det känns väldigt hopplöst om man vill satsa men inte har möjlighet att ha flera hästar. Ekonomisk möjlighet alltså.

Man får ställa sig in hos människorna runtomkring, smöra satan och vara ödmjuk.
Tillslut får man oftast lön för mödan.

Hästar kommer inte springande på löpande band bara för att man vill lära sig att rida flera, man måste jobba för det .

Jamen, var hittar man människorna runt omkring då? I mitt stall finns som sagt ingen, i närliggande stall finns så många andra som de redan känner som rider hästar som behöver ridas. Det är inte så tätt på islandshästar häromkring.
Och ska man rida vad än man får chans till (även 25-åriga skogsmulletöltmaskiner som bara får ridas rakt fram) eller bara de man tror sig få ut något av/kunna tillföra något till? Om man nu skulle hitta någon öht alltså.

Jag tror mer det handlar om att de som tävlar på de högre klasserna vill har mer än en häst att tävla, asså dem vill ställa upp på flera klasser. Vill man nu tävlar 4 klasser på en dag, så är det kanske inte lämpligt att bara har en häst. Förstår du hur jag menar =)? Fast jag vet dem som bara har en häst och tävla högre klasser ändå.

Jag har tävlat 5 klasser på samma tävling på en häst :angel:

Ligger säkert något i det, men det finns ju även de som tävlar en häst men varje dag kan rida 3-4 hästar eller fler. Så är det med de jag känner som tävlar på hög nivå med bara en häst. Och det känns som man måste ha pengar att lägga i det då. Även om man inte behöver köpa så måste man ju ha pengar även för att ha en häst på foder eller vara medryttare osv också. Utöver allt med egna hästen alltså...

På en dag :o? Där ser man :p. Men generellt sätt så brukar man vilja har en till om man är riktigt tävlingsintresserad. Det kan ju även hända att den ena blir halt. Då har man den/dem andra att tävla också :)!

Dom stora tävlingarna med så många grenar är 2-3 dagar.
Finns inga tävlingar med alla dom 5 grenarna lagda på en och samma dag.

Klart man vill ha en till, man vill ju alltid ha en påläggskalv.
Men nu handlade det ju även om att lära sig rida flera hästar, och i det fallet får man ta det som erbjuds. Även den tråkigaste gamla grisepasshästen kan lära en massor om man bara är öppen för den lärdomen.

Då får vi dra slutsatsen att de flesta av dessa ryttare har bra ekonomi?
Jag menar, jag är riktigt tävlingsintresserad med siktet inställt på nationella tävlingar i år och sådär, men jag har ju inte två hästar. I något år till skulle det iofs gå men när jag tagit studenten får jag själv bekosta min/a häst/ar och då kommer jag knappast ha råd med två.

Jag säger absolut inte emot dig nu, "min" förra häst var av den trista grisepassartypen ;) Men har du exempel på vad man kan lära sig av en sån häst som jag beskrev tidigare? Dvs 25-årig naturtöltare som bara får ridas rakt fram i skogen. Som sagt, jag säger inte emot eller så utan är bara nyfiken på vad du menar att man kan lära sig av den typen av häst :)

Nej, men på en dag kan man ju ha tio olika klasser (men inte grenar). Fast jag vet inte hur många man får ställa upp i heller förståss :o.

Ja, vill man nu ha fler hästar att rida får man ta dem som finns. Jag har en som jag lägger ner all energi på just nu. Henne vill jag först och främst kunna tävla med innan jag börja på någon annan. Har dock haft funderinga på en foderhäst till.

Jag tror inte ägandet av flera islandshästar är kopplat speciellt till att man är en duktig tävlingsryttare. Islänningarna har en tendens att "utöka" sig! Har man en gång fastnat så fastnar man rejält lixom ;) Fler hästar blir det ju när man har intresset att rida fler, och såklart pengarna.

Själv ägde jag två hästar som fattig student(levde på studielån), allt är möjligt om man är beredd att offra för det. En kompis till mig pluggar både hon o hennes sambo, de hyr ett eget hus, har en egen islänning o har en till på foder(bra alternativ!).

Det du skulle kunna ha som alternativ nu om du verkligen vill rida fler hästar är att t.ex. söka sommarjobb på en turridningsfirma! Jag jobbade en sommar i danmark o lärde mig hur mycket som helst! O hade skidesjov rent ut sagt! O lärde danska på köpet ;)

O du, vill du komma långt i tävlandet med din egen häst, behövs inte två hästar. Det är ju bara den du har du skall träna till att prestera! Lägg allt krut på den! (Det är inte bara enkelt o ha flera hästar nämnligen... // en som har tre...)

Då får vi dra slutsatsen att de flesta av dessa ryttare har bra ekonomi?
Jag menar, jag är riktigt tävlingsintresserad med siktet inställt på nationella tävlingar i år och sådär, men jag har ju inte två hästar. I något år till skulle det iofs gå men när jag tagit studenten får jag själv bekosta min/a häst/ar och då kommer jag knappast ha råd med två.

Inte nödvändigtvis bra ekonomi. Det kan räcka med att man har talang, visat bra ridning, gjort hyfsade reslutat med någon häst på tävlingsbanan för man ska bli tillfrågad om att rida/tävla andras hästar.

Ju mera man visar framfötterna, ju mera man kämpar och ju mera man vill och visar sitt intresse, desto större möjligheter finns det.

Jag har tävlat 5 andra personers hästar (vissserligen bara två av dem på nationell niva), och jag har verkligen ingen god ekonomi att tala om.

Det gäller bara att på något sätt få snöbollen i rullning!

Nej förvisso behöver kan man väl kanske komma långt på att bara rida sin egen, men man får ju mycket mer upptäckter av att rida flera. Tycker jag iallafall.
Sommarjobb på turridningsfirma eller liknande var ju ett bra förslag, ska jag kika runt lite om jag kan hitta något :)

Få snöbollen i rullning ja... Just nu har jag en massa snö, men det är inte kramsnö ;) Jag är ganska duktig (enligt mina tränare bland annat), känner av hästar bra, vet vad som ska göras osv men frågan är ju hur jag får andra att få reda på det. Jag kan ju inte stövla fram till någon som har några hästar och säga "Hej, jag har lagt märke till att vissa av dina hästar rids ganska sällan och jag är ganska duktig och så, får jag rida någon ett par gånger i veckan?" :crazy:
Finns inte så många islandshästar häromkring heller.

Men det är kul att höra om folk som dig, som fått rida andras hästar och tävlat dem och så :)

Jag tävlar bara en häst. Visserligen inte på väldigt hög nivå (typ nationellt och så) men iallafall regionalt med bra resultat.
Visst utvecklas man mer som ryttare om man provar flera olika hästtyper, och en bra ryttare i mina ögon är en som kan rida många olika hästar bra.

Så som det ser ut nu skulle jag nog inte ha tid att rida fler än en häst regelbundet (jag rider lektion 1 gång/vecka på en annan häst också), eftersom jag har mkt i skolan och en del andra grejer som ska hinnas med. Däremot kanske det blri fler så småningom ;)

Jag har haft "min häst" på foder i ungefär två och ett halvt år och ägaren bor ca 45 minuters bilresa från mig, så vi hälsar på varandra ganska ofta, och hon följer nästan alltid med på kurser, tävlingar och liknande. Ulla (som hon heter) har varit ett stort stöd för mig, och hon har alltid varit bra att ha med sig vart man än åker, dels för att hon är så duktig på att peppa mig, och dels för att hon gärna hjälper mig att ta hand om Snudda, tex på en tävling.
Ulla har ett helt gäng med lovande unghästar från Island, varav en är inriden och en är på inridning nu.
Om jag har tur kanske jag kan få rida en av dom så småningom, och det känns ganska skönt att veta att jag nog inte behöver vara hästlös. Jag litar till 100 % på Ulla, och jag tror att hon litar på mig också, och kan ge mig förtroendet att träna och tävla någon/några av hennes hästar.
Sedan vilken/vilka det blir (om det nu över huvud taget blir någon mer häst så småningomför min del, vi snackar isf om kanske kanske ett eller två år framåt) får vi se.

Men jag tycker inte att man absolut måste rida/tävla flera hästar för att bli duktig, klart att man lär sig mkt på att rida olika hästtyper, men sen så måste man ju utgå ifrån hur mkt pengar, och framförallt tid man har.
Det får ju inte bli för mkt, för det ska ju vara roligt också :laugh:

/Anna

Fast jag tycker det är jättesvårt att utvecklas mycket och ta de där stora stegen med "bara" en häst. Då kan man rida en häst bra, men det är ju inte så mycket att komma med. Inte iallafall för tex mig som verkligen vill bli Duktig med stort D...

Men vad bra det låter att hästens ägare bor så nära och att ni har sån bra kontakt :) Jag hade typ så med "min" förra hästs ägare (jag var medryttare/fodervärd) men sedan flyttade hon låångt.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Lady_S
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10