Har aldrig sett detta innan!!!

katarina_dacke

Trådstartare
Idag när jag kom till stallet så såg jag att min vita dam hade rullat sig och var mer svart än vit! Har mina hästar hos mina föräldrar och de släpper ut och tar in hästarna! därför kan de inte få täcken på sig varje dag för mamma släpper bara ut dem i genom dörren, som går direkt ut till hagen, och hon är jätte rädd för hästar så det blir inget tal om att ta på hästarna täcke :(
Som sagt när jag kom till stallet hade den gammla donnan på 22 rullat sig, jag mockade och gjorde i ordning sen lät jag dem få sin middag inne för att det är rengningt och blött, de brukar annars få middagshöet ute.. När jag släppte in henne så såg jag att hela hästen skakade! :eek: Har aldrig sett henne frysa så!!! Nu står hon inne med ett flecce täcke och ett tjockt inomhustäcke! Hon är inte klippt eller så, det jag vill med tråden är att kolla om det bara är så att hon frös eller om det är något annat som hänt!! (hästen som är på min avatar är den hästen jag skriver om)
Hoppas på svar men jag själv tror ju att hästen bara fryser, man blir så orolig har haft henne i 10 år! Och hon var min första egna polle så hon är ju min ögonsten. :love:

Sv: Har aldrig sett detta innan!!!

det är säker så att hon blivit kall bara ;) jag har själv råkat ut för det ett antal gånger under årens lopp med olika hästar. brukar ta en halmruska och "gnugga" hästen med, det får igång cirkulationen så hästen blir varm i muskelaturen. lägger lite halm över rygg/kors och ett täcke över en stund sedan.

djur (och människor) funkar så att när dom blir kalla så skakar dom just för att "hålla värmen".

Det är inget konstigt, hon bara fryser. Det händer lätt när de blir våta inpå bara skinnet när det är lite kyligt ute, särskilt i kombination med lite vind.

Jag brukar slänga på ett ulltäcke och springa eller gå en rask promenad med hästen, och sedan ställa in den i boxen med gott om grovfoder.

Det kan vara bra om man kan byta till ett torrt täcke efter en stund, om du har ett extra.

Hon frös nog bara, har varit med om det också och han slutade när vi lade på honom täcke :)

hon frös nog bara lite :) Hon är ju ganska gammal också och då fryser de lättare. Men det brukar oftast hjälpa med torrt täcke och mat så slutar de skaka.

Som någon skrev innan ska man gärna byta täcke efter ett tag också så hon inte står med fuktigt.

har varit hos henne nu och allt är som vanligt hon fick 2 täcken på sig inne och 4 kg hö.. när jag kom ner stod hon och åt och hade slutat frysa! Nu är hon usläppt igen och nu fick hon såklart sitt fodrade rengntäcke på sig.
Tck för alla svar! :bow::bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 418
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 028
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 399
Senast: alazzi
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 387
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10