Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Jag har nog inte möjlighet att "provramla" men ska fråga ridlärarn om jag får sitta av i skritt. :)

Jag har både hjälm och väst, men blir det mindre läskigt för varje gång man ramlar av tycker ni? :)

Jag är en sån där som är för rädd för att ramla av, så jag gör det väldigt sällan. Vilket tyvärr gör att jag är mer rädd för det skulle jag tro.
När jag väl har trillat av har det varit mer, ojdå, ajfan, jaja, det var ju inte så farligt... Men ändå är jag sen fortsatt rädd...
Har kanske ramlat av max 10 ggr, och då är jag 35+ och har ridit hela livet, haft egen häst sedan snart 15 år, ridit in ett par av hästarna osv...

Har nog inte så mycket råd att ge, jag har blivit mindre rädd när jag utvecklat strategier för hur jag ska hantera olika lägen. Jag ser till att jag och hästen inte hamnar i situationer som riskerar att sluta med att jag åker av.
Tex är nuvarande unghästen jäkla klumpig att gå i skogen, han snubblar, halkar och drumlar runt. Istället för att rida där och vara livrädd för att vi ska gå omkull, så sitter jag av och går den biten.
Skulle vi hamna i den situationen att hästen blir stressad eller skärrad över något så sitter jag direkt av, lugnt och avspänt, och så går vi tills hästen kommit ner på jorden.
Jag pressar inte hästen mer än jag känner att jag klarar/vågar, det tog tex ett litet tag innan jag vågade trava uppsuttet på unghästen, men när vi väl gjorde det så kändes det så toppen. Och jag tror att det till stor del var just för att jag tillät mig vänta tills jag var redo.
När jag bestämde mig för att hantera min skräck för att ramla av på det här viset så kände jag mig direkt tryggare och mer avslappnad. Jag har inget att bevisa och det finns ingen anledning att sitta kvar på hästryggen om jag blir osäker, det gör bara hästen mer spänd.
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Tack så mycket allihopa för era svar!! Har läst igenom alla och ska tänka på det ni sagt, det känns faktiskt bättre nu och om några dagar ska jag hoppa och jag känner faktiskt "ramlar jag av så får jag väl göra det då, det är väl inte hela världen"!! :)

Som nån skrev, oftast så gör det faktiskt inte ont :)
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

kl

Jag har för längesen tappat räkningen på alla ggr jag trillat/flygit av, men det sägs ju att man ska trilla av 100ggr innan man kan rida ;) Och jag tror jag avklarat dom 100 ggr snart :p

Har aldrig varit eller blivit rädd när jag trillar av förutom en gång, då flög jag av och landade på huvudet nacken.. när jag låg på marken och väntade på ambulansen var jag rädd, men det är också enda gången!

Det finns inga bra tips att ge, men man lär sig faktiskt att trilla av. Jockeysar tex får ju träna på att trilla av, lära sig att slappna av och rulla med. Tex när dom trillar av mitt i ett löp och det kommer 10 hästar som springer över dom så skadar dom sig mindre om dom "rullar med" hästarna än försöker att ta sig undan.

En sak som sitter automatiskt i en, iallafall gjorde det det i mig var att jag reflexmässigt höll kvar i tygeln, för jag ville inte att hästen skulle springa iväg. Men det har jag lärt mig nu att släppa tygeln så fort man flyger av. Likadant om man känner att det är på väg att barka åt skogen och man inte kan kravla sig kvar så är det bättre att släppa och flyga av när man är beredd på det, för då skadar man sig oftast mindre.


Men dom allra flesta ggr man flyger av så blir man "bara" lite mörbultad och får några blåmärken. Så försök att slappna av och inte tänka på det. För dom flesta brukar rädslan försvinna efter att man trillat av första gången och inte skadat sig. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 984
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 876
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp