Har 2 problem med mitt halvblod..

Joosiss

Trådstartare
Hejsan. Jag har två problem med mitt halvblodssto som jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med.

1. När jag precis skrittat igång henne lite och tar tyglarna och börjat arbeta henne och lirkar ner henne i form. Så kan hon köra upp huvudet och lätta med frambenen. Inte högt. Bara några centimeter. Men ändå. Jag får inte ner henne på tygeln i skritten.
När hon är uppvärmd och lite svettig då brukar det gå bättre. Men jag vill ju inte att hon stegrar så fort jag tar i henne.

2. Hon är helt omöjlig att få ner på tygeln i högergaloppen. Vänster går galant, men höger är precis omöjlig.
Ja vet att volter i olika storlekar brukar hjälpa för att lösgöra hästarna. Men hon blir ännu konstigare då. Hur lösgjord hon än är i alla gångarterna så blir hon alldeles konstig i högergaloppen.
Hon blir alltså lättare att arbeta galoppen på rakt spår. Men fortfarande inte lätt..

Hon liksom höjer huvudet och småhoppar fram och efter ett tag fattar hon korsgalopp, byter tillbaka och så går det runt såå.

Jag har tränare och ska fråga henne så jag träffar henne.
Men för hästens ryggs skull måste detta lösas snabt. Går hon ur form blir hon jättelätt öm i ryggen.

Sen jag började rida henne har jag ju hittat hennes knappar mer och mer och har även bytt sadel, så ryggen är 1000 gånger bättre. Men rids hon mulet ur form så blir hon lätt öm.

Tacksam om ni har några tips.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag tycker hästen visar så mycket obehag att du ska börja med ett veterinärbesök. Låter som om hästen har ont någonstans. Kan vara i munnen och/eller ryggen, eller någon annan stans.

Jag reagerar på när du skriver "lirkar ner henne i form". Det är inte så det ska gå till. Be din tränare om mer hjälp.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag hade också börjat med en utredning av veterinär. Korsgalopp är ett vanligt symptom vid knäledsinflammation bak och knäledsinflammation är i sin tur en vanlig sekundär åkomma vid rygg och SI-ledsproblem. Och tvärtom.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Håller med om att hästen borde kollas upp. Påminner lite om min som hade problem med KS, hon ville inte alls jobba i skritt, gick en hel del på bakbenen och slog lätt om till korsgalopp.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Tråkigt svar men..
För det första, åk till veterinären, det känns som att problemet sittet i ryggen eller munnen. att hon helt enkelt kör upp huvudet för att hon har ont.
För det andra, ta hjälp av en tränare, formen ska komma bakifrån utan massa "lirkande" en bra tränare kommer hjälpa mycket men först och främst en vet. koll
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Min tränare känner hästen sen innan. Har kännt henne i flera är och själv ridit henne. Och hon säger att hästen har svårt för att bära sig i galoppen.

Jag som ser hästen varje dag vet ju hur hon rör sig osv ser ju att hon rör sig inte Annorlunda.
Hon har ganska dåliga ryggmyskler. Men dom sagt har hon haft fel sadel ett tag innan jag började rida henne och böt den. Så ryggen HAR varit knasig. Men är på bättringsvägen. Den är mycket bättre nu, hon reagerar inte när man känner och klämmer och jag kan till och med ta i med piggborsten utan reaktion.

Hon har även varit halt på ett ben innan som ni skrev. Kunde vara en orsak..
Och det benet spökade lite för några månader sedan..
Men hon är inte halt längre men ben på hästar brukar ju spöka om dom en gång varit halta.

Men hon är en frisk häst och rör sig som hon ska och ömmar inte längre i ryggen och benet har som sagt inte spökat på flera månader..

Hon är en häst som har svårt för galoppen. Vänster går utmärkt, men har lite svårt för höger..
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Nej, ben spökar inte. Har hästen ont, har den ont. En häst kan inte föreställa sig eller låtsas, det är bara människans sätt att komma undan att hästen faktiskt inte mår bra.

Med de problemen du skriver finns inga andra råd att ge: åk in till klinik för en utredning. När hästen var halt senast, vad var diagnosen? Hur såg igångsättningsprogrammet ut och vad fick hästen för behandling? När friskförklarades den?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Sedan måste jag tillägga att jag blir mer än lite förskräckt när jag läser att du "lirkar" ner hästen på tygel. Hur fasiken bär man sig åt för att lirka med bakbenen när man sitter på hästen?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag tror nog att TS snarare tror att hästen går i nån sorts rätt form när den kröker på nacken.

TIll TS
Jag säger som de andra - steg 1: Kolla hästen hos en veterinär
Steg 2: Skaffa en tränare
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Vet inte fall du missade det eller nåt. Men jag har en tränare. Och hon har aldrig påpekat att hon tror att hästen har ont. Det var flera år sedan ho var halt.
Det enda tränaren har sagt om högergaloppen är att hon faktist HAR svårt att bära sig i högergaloppen..
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Du får inte förväxla tränare med veterinär.

MÅNGA tränare har missat att hästar har ont, när de trott att problemen varit ridrelaterade. En seriös tränare ber vid dylika symptom att eleven tar hästen till veterinär för kontroll innan man fortsätter.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Ja, du har en tränare- som du bör byta ut.
Hästen har ont vilket en bra tränare bör se förhållandevis direkt.
Att en elev säger sig "lirka ner hästen i form" tyder på att tränaren inte har en aning om vad denne lär ut.

Dvs- byt tränare till en som faktiskt kan hjälpa er framåt!
Men först, veterinär!
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Att hästen har svårare att bära sig i ena galoppen, det är en sak, och inget ovanligt. Men när den inte kan arbeta i form i högergaloppen överhuvudtaget och till och med väljer korsgalopp istället, då säger jag som de andra - sök veterinär. Att hon inte är halt betyder ingenting.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Vill tillägga att en dubbelsidig hälta ofta visar sig PRECIS så som beskrivs här. Problem i en sida i någon gångart, inte klassiskt halt men ovillig och vill inte jobba i form.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag hade kollat upp den hästen.. Långt ifrån alla tränare ser om en häst är halt och är det en dubbelsidig hälta eller en häst som är duktig på att dölja är det omöjligt att avgöra..

Det är väl bättre att kolla en gång för mycket än att chansa?

Mvh Domino_s
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Det finns många "tränare" som vill tjäna pengar vid sidan om.
Alla är inte utbildade eller ens särskilt bra tyvärr.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Testa att longera eller tömköra och se hur hästen svarar där. Jobba extra mycket i högergaloppen då som den har svårt för. Ha inte allt för mkt inspänningar så hästen inte känner sig fast. Jag använde mig utav gummiband.
Jag har haft samma problem med min häst. På långsidan skulle hon envisas med att göra korsgalopp och hon kunde inte alls jobba under sig. Mycket berodde på att hon var dåligt musklad i ryggen. men med MYCKET longering på stor volt i galopp löste det sig. Sen när jag rider ställer jag henne mycket utåt. Överställer inåt i någon sekund, halvhalter på ytter tygeln under tiden sedan släppa efter med inner utan att hästen ska tappa ställningen. Sedan göra om det igen. Och hela tiden göra halvhalter på yttertygeln. Sedan håller man på så en stund.
Min svarar jätte fint på det! För några veckor sedan kunde jag inte få henne i form utan gummiband.. Nu går hon i form så fort jag tar tyglarna :)

Jag har hjälp utav en utbildad dressyr tränare. Och hon har hjälpt mig väldigt mycket!
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Testa att longera eller tömköra och se hur hästen svarar där. Jobba extra mycket i högergaloppen då som den har svårt för. Ha inte allt för mkt inspänningar så hästen inte känner sig fast. Jag använde mig utav gummiband.
Jag har haft samma problem med min häst. På långsidan skulle hon envisas med att göra korsgalopp och hon kunde inte alls jobba under sig. Mycket berodde på att hon var dåligt musklad i ryggen. men med MYCKET longering på stor volt i galopp löste det sig. Sen när jag rider ställer jag henne mycket utåt. Överställer inåt i någon sekund, halvhalter på ytter tygeln under tiden sedan släppa efter med inner utan att hästen ska tappa ställningen. Sedan göra om det igen. Och hela tiden göra halvhalter på yttertygeln. Sedan håller man på så en stund.
Min svarar jätte fint på det! För några veckor sedan kunde jag inte få henne i form utan gummiband.. Nu går hon i form så fort jag tar tyglarna :)

Jag har hjälp utav en utbildad dressyr tränare. Och hon har hjälpt mig väldigt mycket!
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp