Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Bäst skulle du må om du inte brydde dig om att någon råkade se din röra.
För ärligt talat:
- Vad spelar det egentligen för roll?

Jaha, du hade en massa saker utspritt överallt, så?
Det är inget ovanligt alls bland människor.

***

Jag och min sambo lever ett liv där vi försöker att göra alldeles för mycket samtidigt hela tiden.
Då så måste man prioritera.
Hemmet har fått stå tillbaka på många vis.
Och det får vi leva med.
Om vi skulle bry oss om att någon såg det så skulle vi ju bli galna, så vi låter i stället bli att bry oss.
 
Senast ändrad:
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Hantverkaren måste fortfarande ha tillstånd för varje enskilt tillfälle (enligt de texter som har citerats tidigare). Jag har en extranyckel ute hos en god vän, det betyder inte att jag givit samtycke till att hen springer här hur som helst.

En hyresvärd som har huvudnyckel och kan gå in när som helst har inte per automatik tillstånd att kliva in i mitt hem bara för att hen har nyckel.

Hemfridsbrott är vad som kan vara aktuellt om man missbrukar sin position på det sättet.

tror knappast att det faller under hemfridsbrott.

annat är det om värden använder huvudnyckeln utan att informera.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Det här var långt före mobiltelefonernas tid, så ringa var ju inte så lätt som det är nu.

Jag hade lätt godkänt att de kommit in tidigare, bara jag vetat om det! Men att få in främmande karlar när jag ligger och sover, nej tack! Jag vill för övrigt inte att någon knatar rätt in i min lägenhet om jag är hemma och inte öppnar.

Så vicevärden hade ju bara behövt lägga in en lapp i brevlådan, jag var ju hemma varje dag. Alternativt läst in på min telefonsvarare att de ville in tidigare. Men han körde en annan variant! ;)
Tydligen så räknades hans tilltag som hemfridsbrott när han gjorde som han gjorde.

Dessutom så är det inte ok att olovandes gå in till någon och tro att något är sopor och kasta det. Kan ju lugnt säga att OM han kastat en hel garderob hästtäcken, då hade han fått köpa en helt ny garderob med hästtäcken! :devil:
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Men att få in främmande karlar när jag ligger och sover, nej tack! Jag vill för övrigt inte att någon knatar rätt in i min lägenhet om jag är hemma och inte öppnar.
Jag är HELT enig med dig!

Det var värre den gången jag bodde på andra våningen i en lägenhet som saknade persienner/rullgardiner. Jag har aldrig haft något behov av mörkläggning för att sova, så jag sov i godan ro - tills jag vaknade av att det lät från fönstret bredvid sängen där jag låg. :eek: Där stod en målare och målade fönstren! Kan väl säga att det inte var särskilt trevligt att kliva ur sängen den morgonen... :meh:
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Jösses! :eek: Tänk sedan också om den hantverkaren varit en människa som glatt ställt sig där och "fluktat", det finns ju sådana människor. Och tänk om du hade haft "vuxenmys" där i sovrummet! :o

I mitt fall har jag många gånger tänkt på om jag varit en sådan där som sover så hårt att jag inte hört dörrklockan. Och så hade jag vaknat och märkt att någon är i lägenheten! Jag hade ju för sjutton kunnat klappa till gubben i skallen med något tillhygge i tron att han var en våldtäktsman eller något! O_o
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

eller hur!
Och i det fallet fanns det ju egentligen inget att förvarna om heller, för de skulle ju inte in i lägenheten. Men bor man på andra våningen räknar man inte med att någon ska titta in genom fönstret...
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Vår gamla rektor dundrade in i vår privata lägenhet när vi hade försovit oss en morgon, vi hade haft fest kvällen innan o lämnat dörren olåst.
Vi fick vackert vakna upp till en avhyvling och besked om att vi inte va välkommna på julfesten:o
Kom o tänka på detta nu...haha

TS du kanske känner dej kränkt just för att du inte mår helt hundra?
Hade du mått som du borde kanske du inte brytt dej...

Du får ta ett städtag!:) Mitt hem förfaller också när jag dippar ner i dåliga perioder men faktum är om jag tvingar mej själv att ta tag i det så brukar Allt kännas lite lite bättre
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Suga ur ventilationen kan vara akut.
Det är stor brandfara med damm och fett i den.
Vid akut läge så får hyresvärden gå in.
Ja det är klart de ska in om det är akut, men nu var det inte det utan bara rent underhåll som kunnat vänta ett par timmar, eller iaf tas efter bokad tid - det som sas av områdesvärden var just att de skulle ringa för tidsbokning istället, vilket alltså glömdes bort för både mig och flera andra. Hade jag bara fått veta att de kommer just då så hade jag ju kunnat om inte be om en annan tid så iaf ställa väckarklockan så jag kommer upp en stund innan, så vore allt frid och fröjd. Jag vill liksom inte vakna av att jag har främmande karlar i min lägenhet.

Det som gäller är att du kan polisanmäla men det rimliga är kanske att meddela hyresvärden att du tyckte det var olustigt och att en polisanmälan kan bli aktuell om det händer igen. Det är mänskligt att fela.
Det var som sjutton! Vem är det då som anmäls i ett sånt fall? Områdesvärden som inte vidarebefodrat info? Hyresvärden som äger huset? Eller är det rent av hantverkarna iom att det är de som klampar in, trots att det inte är deras fel?
Anmälan är inte rimligt nej, speciellt inte nu några månader senare. Men iom att det inte är första gången den här områdesvärden glömmer (eller bara skiter i det - vore typiskt honom...) så är det definitivt aktuellt att ta upp det om det händer igen. Tyvärr är risken för det rätt stor antar jag då de renoverar och fixar hela området just nu, helt omöjligt att slappna av de veckor det är aktuellt med nåt fix i mitt hus :(
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

det spelar nog ingen roll.
Det kommer att avskrivas som ett misstag.
För att det skall vara ett brott så måste där finnas ett brottsligt uppsåt.
Att missa en avisering är inte det.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Men är det något akut som måste göras och de måste in NU undrar jag hur de gör. För då har de (hantverkaren) inte hunnit få nyckeln till lägenheten. Jag har för mig att man ska helst vara på plats i lägenheten vid fix och i annat fall ge nyckeln direkt till hantverkaren. Men att de skulle få klampa in utan tillstånd verkar märkligt däremot verkar det blivit en miss om att informera när de skulle komma.

Har man sådanna problem att man känner sig illa till mods när oinbjuden hantverkare kommer för att de är stökigt är det kanske läge att ta tag i stöket. Uppenbarligen mår inte den personen bra och den känner sig kränkt av att någon kommer in.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Det beror på hur akut det är.
Om en vattenläcka står och sprutar så bryter man sig in och stoppar den.
Likaså om det brinner.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Ja det är klart. Just vattenläckage var jag med om för några år sedan. Då kom grannen runt tre på natten och sa att det rinner från taket (stora entrén) och jag hade inte ens märkt det :crazy:. Men jo det vatten överallt och spruta som bara den och sprits sig ända till vardagsrummet.

Då sover man djupt...
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Det är väl den som äger huset som är ytterst ansvarig och som anmäls. Det är inte ett misstag att glömma att avisera hantverkare upprepade gånger.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Om vi går till trådstarten är det tydligen brf, vilket gör att föreningen och dess medlemmar tillsammans äger huset. Styrelsen ställs då som ansvariga. Och det är inte helt otroligt att detta med nycklar och avisering står angivet i kontraktet med entreprenören, som då får ta på sig ansvaret.

Sannolikt kommer det dock inte ens att bli en utredning om det polisanmäls.
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Om vi går till trådstarten är det tydligen brf, vilket gör att föreningen och dess medlemmar tillsammans äger huset. Styrelsen ställs då som ansvariga. Och det är inte helt otroligt att detta med nycklar och avisering står angivet i kontraktet med entreprenören, som då får ta på sig ansvaret.

Sannolikt kommer det dock inte ens att bli en utredning om det polisanmäls.

det skulle ju i så fall vara brf:ens styrelse som skulle polisanmälas och jag har för mig att ts satt i styrelsen...så hon får väl anmäla sig själv för hemfridsbrott då...;)
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

det skulle ju i så fall vara brf:ens styrelse som skulle polisanmälas och jag har för mig att ts satt i styrelsen...så hon får väl anmäla sig själv för hemfridsbrott då...;)

Hur kan du tycka att det är roligt när en människa uppenbarligen mår väldigt dåligt av det som skett?
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Hur kan du tycka att det är roligt när en människa uppenbarligen mår väldigt dåligt av det som skett?

tråkigt om någon mår dåligt.
däremot så skulle an anmälan just få den följden jag beskrev.

och den situationen är komisk i sig
 
Sv: Hantverkare var i lägenheten utan att jag var förvarnad.

Om vi går till trådstarten är det tydligen brf, vilket gör att föreningen och dess medlemmar tillsammans äger huset. Styrelsen ställs då som ansvariga. Och det är inte helt otroligt att detta med nycklar och avisering står angivet i kontraktet med entreprenören, som då får ta på sig ansvaret.

Sannolikt kommer det dock inte ens att bli en utredning om det polisanmäls.

Nej, men en polisanmälan kanske får de ansvariga i styrelsen att förstå allvaret och förbättra rutinerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp