Hantering av nyskodd häst

Sv: Hantering av nyskodd häst

...

Ha en bra midsommar och tänk på att inte dricka sprit om du har nya skor, du kommer i så fall supa bort dom.. :angel::crazy:

:rofl:

Ibland är du lite rolig ;)

Till TS:

Jag rider ibland direkt efter skoning, ibland inte :)
Det beror ju helt på vilken tid på dagen hovslagaren har varit här.

Jag är nog en hemsk människa som t o m släpper hästarna rätt ut i hagen igen :devil:

Oj... Jag har nog aldrig hört att man inte kan rida eller släppa ut sin häst i hagen när den är nyskodd. Det hade varit högst intressant att höra argumenten bakom detta.
När min är nyskodd så har jag inget annat val än att släppa ut henne i hagen direkt efter skoning på sommaren eftersom hon inte har någon box att stå i då hon är på bete. Det enda som möjligen kan oroa mig är att högt gräs ska sno sig om skon och med lite otur så åker den av. Min är en reininghäst (quarter), så hon har speciella bakskor som dels sticker ut ca 1 cm bakåt (för att kunna utföra sliding stop) samt att de inte har tåkappa och sömhuvudena är nedslipade. Allt för att hon ska kunna "glida" på sanden.
Häromveckan skulle hon träna för tränare och behövde ha nya skor så vår hovslagare kom till tränaren, skodde och kanske 15 minuter senare reds hon och syftet med träningen var just att träna dessa sliding stop som är rätt krävande. Jag skulle aldrig använda en hovslagare som avråder från att rida/träna/tävla samma dag som hästen skos OM hästen är helt normal i hovarna och inga konstiga omständigheter råder.
Vår häst har aldrig haft några som helst problem med sina hovar och har en mycket bra hovkvalité, om det kan spela in?

Men det är väl lite skillnad på hur travare skos och verkas oxå? Bla har ni väl mycket tunnare söm eller liknade som inte "gör lika mycket skada"? Dessutom är ju era hästar vana att bli fixade på fötterna och kanske är mer "jämna" iom det?

Jag har faktiskt svårt att tro att ca 7 veckor med sko och sedan ny doja och verkning inte gör skillnad. Om än en marginell sådan såklart, annars är det ju fel intervall/skoning/verkning.

Min häst är lite knepig att sömma och ger man det en dag så syns det direkt om något blivit fel. Jag väntar hellre ut det i mitt fall.

Nja .. jag vet iofs inte hur ofta en ridhäst skos eller så. Men min skos inte allt för ofta iom att han tävlar barfota, de enda som görs på honom är att vi verkar lite lätt för att hålla rätt vinkel på fötterna iom att dom slits lite olika när de tävlar barfota. Efter loppen slår vi på skorna (järn) och de händer att vi byter från järn till alu skor då han inte klarar av att gå barfota allt för tätt, man vill ju liksom spara fötterna lite också.

Har sett vissa travare som har inte allt för raka och fina fötter, som inte verkas så ofta och vissa verkas väldigt ofta. Och de hästarna dör då inte. Vi kanske tar dom till veterinären för att åtgärda dom lite oftare än vad ni inom ridsporten gör (efter ca 3-5 lopp givetvis beroende på häst), men det beror även på träningen och den hårda tävlingen och kanske inte alls pga hovvinkeln eller att de verkas för hårt.

De kanske går ett lugnare motionspass eller så hoppar de inte i intervallerna som vilken annan häst som helst.

Hej!

I min värld beror ridning/hantering efter skoning helt på hästen.

Min förra reds utan problem direkt efter skoning. Nuvarande prinsessan rids inte, hon har problem med ömma hovar och ömmar ofta direkt efter skoning. Visst GÅR det att rida på henne, men varför liksom? Dessutom måste hon ridas innan skoning för att stå snällt så där löses det problemet.

På henne har jag märkt att skorna oftast ryker första veckan efter skoning, inte vet jag om det är ovana från hennes sida eller vad det är. Jag brukar alltså försöka undvika ihopsläpp med främmande hästar (eftersom hon är så ranglåg att hon nästan alltid blir jagad) första veckan efter skoning. Däremot går hon ut i vanlig hage med sina ordinarie kompisar.

Nu anser jag att min prinsessa är ett specialfall och de flesta hästar jag sett rids samma dag de skotts och får också gå i hage utan restriktioner. Men min är en hovprinsessa och med tanke på hur många gånger vi varit på kliniken med henne pga hovarna, tappskor och allmän ömhet i sulorna är jag inte villig att chansa.

/Lavinia

En häst ska efter skoning eller verkning bli bättre eller oförändrad i sina rörelser annars är det något fel. Klart att hästen ska kunna gå ut i hagen eller ridas efter skoning eller verkning. Det är helt galet om man börjar begränsa rörligheten för att man är rädd för tappskor. Det är ju för att man ska kunna röra hästar med otillräckliga hovar ordentligt man använder sig av hovskydd av olika slag. Om man har många tappskor så är det troligen fel på hur hästen rör sig, oftast pga "dålig" verkning.

min hovslagare har den meningen att först i i boxen 30-60 min för att spånet ska "lappatill" bra för att minska risken för tappsko eller sten som kommer ikläm innan skon satt sig. sedan har han och även andra sakt att de kan va bra att ex rida ut en sväng eller rida lite lätt för att skon ska få "satt sig".

nu har ja en tokhäst som inte är bästis med hovslagaren så det är sedering som gäller å de e inte ultimat att sitta på en sovande unghäst =) så ja väljer att ta en promenad för hand på hårt grus/asfalt. och sedan hagen.

Jag brukar inte motionera min samma dag som han skos, även om vi går en promenad direkt när hovslagaren åkt, så är det i motionssyfte utan av en annan orsak. Sist när hovslagaren slått på en tappsko kunde vi dock gå en promenad efteråt, och jag ångrar att jag inte satte på bootsen innan jag släppte ut honom i hagen för dagen efter var andra framskon av.. Tur jag har barfota boots som passar, så han kan ha en sån på sig tills hovslagaren kommer. Jag ville inte störa på midsommarafton...

Jag fått veta av en "travgubbe" att hästar ska motioneras när de blivit skodda, de ska inte in i boxen eller ut i hagen där de står still. Kommer dock inte ihåg varför men gissar att han menade på att det var något med cirkulationen i hovarna eller nått. Det är 7 eller 8 år sen jag pratade med denna gubben, så jag kommer inte ihåg. Hans teorier i allmänhet var inget som jag la på minnet.

Vi kör på som vanligt med våra efter skoning rider eller kör och de får gå ut i hagen ..Vi har travhästar och har aldrig upplevt att risken att de trampar av sig skorna blir större om de är nyskodda eller ej..

Om hästen går så länge alt. verkas illa eller har skor som är meningen att bytas ut innan de vuxits ur får nog en helt annan vinkel om den nu verkas o skos bättre. Det är nog mer så att de inte bör ridas om de står så illa som de kan göra INNAN omskoning än när de står o går betydligt bättre.

Jag har aldrig haft ngn häst som inte kan ridas eller gå ut direkt. Hade en hovis förr vars kunder tyckte att det var kutym att de ömmade att par tre dagar:crazy:

Ser mkt hemska hovar o folk verkar inte bry sig ngt vidare värst...

De allra flesta har för små skor för de intervallet de väljer o med lång tå o understucken trakt som följd. Allt för att inte få tappskor! De hästarna måste tycka att de går som på moln när de väl blir nyskodda:banana: Det känns nog även ovant.. att gå som den borde göra större delen av tiden.
Det som borde vara normalt.

*kl*

För min häst beror det på vad han fått för skor, på vintern har han ibland tåkappor och 4 broddar, då märkar jag att han rör sig annorlunda när han fått nya skor. Då får han vila en dag och sedan går han som vanligt igen.

Nu har han natural balance skor och då är det bara att rida som vanligt :)

På sommaren skos han med 6 veckors intervall och på vintern 7.

Jag fortsätter som vanligt trots skoning, har aldrig märkt av något och inte heller har min häst haft tappsko under tiden jag haft henne.

Vad jag har förstått det så är det bra om fibrerna i sömhålen får resa sig i lugn och ro efter skoning.
Så att sömmarna sugs fast ordentligt.

Jag är nog en jättehemsk hästägare för jag rider oftast mina hästar direkt när hovslagaren är klar och hästen redan står på gången:devil:

Ingen av hästarna reagerar på att bli nyskodd. Har tävlat dagen efter skoning också,

Min häst skos nästan alltid på morgonen, släpps ut direkt efter det och rids ofta senare samma dag.
Har haft ett antal hästar hittills och det har aldrig varit något problem med det.
Däremot har ett par skor rykt genom åren inom de första dagarna i hagen, om det har varit väldigt lerigt och (mest nuvarande kuse, dock samma hovis) hetlevrad pålle skuttat runt som en tokig och klivit/trampat sig på fötterna... Kombinationen är väl inte så bra med brallig, klantig kuse och mkt lera + nyskodd. Men jag ser hellre att skon lossnar än att större delen av hoven gör det.
Fint, vanligt underlag har aldrig varit något problem.

Jag släpper ut precis som vanligt och rider helt normalt. Passar det bäst tidsmässigt att rida innan skoningen så gör jag det o annars gör jag det efter. Har aldrig haft några problem. Ska tilläggas att detta gäller normal skoning utan direkt korrigering eller så.
Under en period då det ändrades en del på vinklar o så, då red jag men lite lugnt de första dagarna så det inte blir en chock.

Annars funkar det är följa dagens helt vanliga rutiner :)

I stallet har folk en del synpunkter på vad som är ok när hästen är nyskodd. Detta har jag inte tidigare funderat över och undrar om det stämmer. Enligt folket i stallet så ska en nyskodd häst inte ridas. Ok det kan jag köpa. Men de vill inte heller att en nyskodd häst släpps på gräs? Är det verkligen så stor risk att hästen direkt trampar av sig en sko när den är nyskodd?

Som Corai har påpeket:
"Alldeless för mycket dumhet springendas runt stallerna"
Ridning kan sker direkt efter skoning.
Inför en tävling vill man har hästen sko en vecka föra så att sko hinna att sätta sig och hästen komma i balance.
Under tävlings sesongen är det bra att boka god tid med hovslagern.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 981
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 211
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka