Hantering av nyskodd häst

coolia

Trådstartare
I stallet har folk en del synpunkter på vad som är ok när hästen är nyskodd. Detta har jag inte tidigare funderat över och undrar om det stämmer. Enligt folket i stallet så ska en nyskodd häst inte ridas. Ok det kan jag köpa. Men de vill inte heller att en nyskodd häst släpps på gräs? Är det verkligen så stor risk att hästen direkt trampar av sig en sko när den är nyskodd?

Sv: Hantering av nyskodd häst

då tycker jag att man nog har en dålig hovslagare. skorna skall ju sitta fast på "en gång" brukar både rida och slänga ut i hagen direkt efter skoning. Har inte haft tappsko på över 4 år

Vissa hästar släpper jag inte ut i hagen direkt när de är nyskodda. Det slutar ofelbart med tappsko. De rids eller motioneras kontrollerat innan de släpps ut.

Men det är ju ett litet fåtal som haft det problemet, alla andra hanteras precis som vanligt. Är de på väg in i boxen - släpp in dem. Ska de ut i hagen - släpp ut dem. Är det dax att motionera - gör så.

Jag släppte ut hästen på gräs trots allt och hästen rullade sig först för att sedan börja äta. Men jag blev lite orolig när folk tyckte att det var riskabelt att släppa direkt.

Det där är ren bullshit!

Gräs har ingen som helst påverkan hurvida skorna sitter eller ej. Är hästen skodd i balans så sitter skorna oavsett.

Sedan om man ska rida eller ej. Om man skor med rätt intervaller och hästen skos i balans så blir det inte så stor omställning efter skoning och då ser jag inge som helst hinder i att rida.

Om man däremot är snål och skor sällan så vinklarna ändras för mycket mellan skoningarna, ja då kanske man inte ska rida hårt första dagarna så hästen hinner ''vänja'' sig. Men då handlar det heller inte om skoningen i sig, utan att antingen hovslagaren skor dåligt (obalans) och inkonsekvent eller att ägaren är snål.

Jag rider alltid samma dag som skoning och har aldrig någonsin märkt att hästen känner av det. Men då skos han ofta så inte hovarna hinner ändra form och vinklar för mycket och han skos i balans. Han får alltid ut i gräshagen samma dag. Skulle aldrig någonsin få för mig att göra annorlunda.

Enda gången man kanske bör dra ner på ridningen i anslutning till skoning kan jag tänka mig är om man håller på korrigerar och ändrar i vinklar osv. Men vid normalskoning ser jag inget hinder.

Jag brukar oftast inte rida samma dag, men känner man sin häst och sin hovslagare så vet man om de kan vara känsliga. Ut i hagen går de däremot så fort skorna sitter på plats. Det ska vara något väldigt speciellt annars.

Hästen skos mellan 6-8 veckor. Nu på sommaren måste jag ha korta perioder för annars blir det tappskor veckan innan skoning så det är jag som vill ha max 7 veckor på sommaren. Hovarna växer tyvärr dåligt så hovslgaren vill egentligen ha lite längre period, men han bokar kortare periode eftersom jag ber om det.

Min häst gillar inte att skos nåt vidare, så jag brukar rida ordentligt innan så hon coolar ner mentalt, och så får hon gå ut till kompisarna efteråt som belöning. Funkar bra. :)

Hade jag haft en "normal" häst så hade jag nog gjort likadant, tror jag.

Vad är det som kan hända om man rider en nyskodd häst? Att hästen blir snubblig? Tappar skorna? Jag har inte hört detta tidigare så därför nyfiken. Jag har också alltid försökt att rida innan skoning, just för att man kan få vänta länge innan hovis kommer och då är det skönt att ha allt i stallet klart.

Det har ju egentligen inte med skorna att göra men en häst som har skotts samma dag kan ju vara lite lätt stel efter att ha stått med benet i vädret och i vissa fall till och med se ut att vara smått halt. Den gamla damen i förrförra stallet (36 år gammal! :love:) kunde absolut inte motioneras efter att ha träffat hovslagaren. Trots att hovslagaren var väldigt duktig med äldre hästar, var det muskulärt jobbigt för henne att bli skodd - så hon fick helt enkelt bara en promenad efter skoning, men absolut ingen ridning.

Drar hästen av sig skorna lätt har jag boots på första dagarna. Men självklart ut i hagen som vanligt!

Rider efter skoning gör jag inte. Känns bara så onödigt, speciellt om det är en känslig häst. Innan däremot går bra.

På den tiden jag tränade så gick hästen alltid markant bättre de gånger han var nyskodd.

Jag brukar inte rida samma dag som min häst skos då han är känslig, detta i samrådan med hovslagare, däremot får han självklart gå ut i hagen som vanligt och jag har aldrig hört talas om någon som inte släpper ut sin häst i hagen efter en vanlig skoning.

Herregud, detta var nog det dummaste jag hört på länge! De flesta travarna skos med väldigt täta perioder, ofta varje start rycks skorna av och de tävlar barfota utan några som helst problem (beroende på individ såklart!) men väldigt många går barfota, och väldigt många skos bara dagen innan eller till och med samma dag som de tävlar (byte till t ex lättare skor). Givetvis verkas ju hästarna regelbundet, men det händer även att skor byts hit och dit mellan starterna.

Jag tränar eller tävlar min häst samma dag som han verkas och skos, inga som helst problem för honom, och han tävlar barfota. Och det är en drummelpelle utav dess like i hagen, oavsett vilken hovslagare jag har så drar han av sig vf någon gång i månaden .. detta beror dock på att han har en del problem i det benet summa sumarum så hinner han inte undan med vf när han drar en repa i full galopp i hagen t ex. Detta löser jag simpelt med filtboots.

Enda gången jag inte rider direkt efter skoning/verkning är om det är en häst som behöver ganska rejäla korrigeringar eller andra åtgärder som kan göra att den blir lite stel, öm, belastar annorlunda etc. Annars ser jag inga som helst problem med att rida direkt efteråt, än mindre med att släppa ut i hagen.

Nyfiken fråga: Varför just gräs förresten? Skulle det alltså vara ok att släppa i en stor grushage eller ridhus? Jag hänger inte riktigt med på skillnaden...

Men det är väl lite skillnad på hur travare skos och verkas oxå? Bla har ni väl mycket tunnare söm eller liknade som inte "gör lika mycket skada"? Dessutom är ju era hästar vana att bli fixade på fötterna och kanske är mer "jämna" iom det?

Jag har faktiskt svårt att tro att ca 7 veckor med sko och sedan ny doja och verkning inte gör skillnad. Om än en marginell sådan såklart, annars är det ju fel intervall/skoning/verkning.

Min häst är lite knepig att sömma och ger man det en dag så syns det direkt om något blivit fel. Jag väntar hellre ut det i mitt fall.

Jag gissar på at gräs ger ökad risk att halka och trampa på dojan kanske?

Har dock heller aldrig hört något sådant idiotiskt som att hålla hästen inne efter en vanlig skoning. Om man har problem och hästen tex ABSOLUT inte får tappa dojan så kan man ju vidta åtgärder, men som regel, nej.

Min foderhäst skoddes för första gången på ca 2 år för två dagar sedan (gått barfota men börjat ömma), och då red jag inte samma dag, men skrittade ut igår. Men då är det ju en stor omställning för hästen iom att den gått barfota så pass länge. Annars brukar jag inte ha några problem med att rida efter skoning/verkning, förutsatt att inga större korrigeringar har gjorts o hästen inte är överkänslig.. :)

Senast ändrad:

I stallet har folk en del synpunkter på vad som är ok när hästen är nyskodd. Detta har jag inte tidigare funderat över och undrar om det stämmer. Enligt folket i stallet så ska en nyskodd häst inte ridas. Ok det kan jag köpa.

Jag köper det absolut inte så länge ingen kan ge en vettig förklaring till det..
Vad är dessa personers argument för detta ogrundade påstående??

Varför ska inte en nyskodd häst gå på gräs??? Är det risk för att den får fång i så fall eller vad är deras argument??

Lyssna inte på massa dumheter som enbart grundar sig på egen okunskap, ställ frågan i stället vad det är för hovslagare dom har som tydligen inte kan sko så att hästen omgående t.o.m. kan tävla eller omgående gå ut i en "vanlig" gräshage/hage.

Jag har hört dessa skrönor förr men aldrig efter konfrontering blivit överbevisad, Bara överbevisat som gett bättre förståelse med mera kunskaper till den tidigare personen som delgivit dessa skrönor.

Bäst av allt,, det har många ggr lett till att deras egna hästar fått en framtida bättre mer korrekt fysiologisk hovvård och branchen fått en självsanering.

Ha en bra midsommar och tänk på att inte dricka sprit om du har nya skor, du kommer i så fall supa bort dom.. :angel::crazy:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 981
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 211
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka