Hantering av föl f-05

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nattsudd
  • Startdatum Startdatum
N

Nattsudd

Fick som många vet ett hingstföl den 27/4-05. Det började med att det var en ganska jobbig förlossning där vi fick hjälpa till att få ut honom. Väl ute ville han inte få ur sig sitt träck och senare på kvällen kom vetrinären och hjälpte till, då lossnade det och han har mått bra sedan dess. Tyvärr blev stoet som i vanliga fall är värdens goaste MYCKET aggressiv de första dagarna och därmed svårhanterad. då hon själv insjuknade i 3 dagar efter förlossningen i något vetrinärerna inte kunnat faststället blev det heller inte lättare att hantera verken henne eller fölet.
Nu verkar allt ha "lugnat ner sig" (håller tummarna) och jag försöker träna att få på fölis grimma, jag tillåts nu vara i boxen och grejja med honom. Tyvärr har han ju blivit ganska "stor" och han har ett gärnpsyke redan. (känns som tiden bara rinner iväg och jag "missat" att hänga på som man skall göra)
Grimma går att få på om jag ställer honom emot väggen, däremot har jag med medhjälpare försökt börja leda honom ut i hagen med stoet framför....Detta går verkligen inte frammåt!
Alla mina kompisar i samma situvation med föl, berättar - jag kan leda mitt föl, jag kan spola fötterna osv (då är fölen nästan exakt födda samtidigt)
Min fråga till er är..
Gör jag fel, som inte lyckats som dom?
När började ni träna era föl att ledas?
Och hur skall jag göra för att han inte skall få panik när man håller i honom? (han kastar sig på allt handlöst)

Som ni förstår är det mitt första föl och kan behöva lite hjälp!

TACKSAM för alla svar mina vänner!! :smirk:

Sv: Hantering av föl f-05

Sååååå himla gammal är han ju inte ännu, han är ju "bara" 3 veckor.
Men visst går tiden fort & dom blir ju bara större, starkare och tuffare för var dag. Allra helt hingstfölen.

Jag tror inte alls att du gör något fel, ge det tid bara. Träna varje dag på grimpåsättning och ledning så ska du se att det snart går bra.
Få inte panik över att andra hunnit längre med sina föl. ;)

Hur många ggr har du provat att leda och sätta på grimma?

Då jag lärde min det ifjol så tänkte jag första gångerna "Herre gud, hur ska detta gå, det kommer ju aldrig att gå bra". Men efter ett par ggr så var det inga större problem.

Jag fick oxå ett hingstföl,21 april.

De första dagarna lät vi dom vara, vi klappade på honom lite grann men inte så mycket mer.
Andra veckan så började vi lite mer.
Jag har gjort så att jag har lagt ett grimskaft runt halsen på honom lite försiktigt. Jag håller i när jag närmar mig honom och går han sin väg så "stramar" ju grimskaftet men står han still så släpper jag efter så att det hänger löst. Därefter klappar jag honom och stryker honom försiktigt över kroppen.
Grimman har han haft på sig ett par gånger och det går jättebra att sätta på och ta av den.
Häromdagen ledde vi honom första gången och han tyckte det var lite otäckt men accepterade det till slut. Han fick gå som han ville efter sin mamma så det var mest att han skulle vänja sig att en människa gick brevid också.

Detta är mitt första föl också men jag tar det lugnt.
Det är ingen idé att skynda på hanteringen tror jag utan det kan lätt bli fel då.

Lycka till.

Vi har provat 3ggr från boxen till hagen. Det som jag tycker är "läskigt" är att han slänger sig helt handlöst emot allt, stacket väggar och flyr från mig. Stegrar sig och rammlar över gång på gång....
Har hittills använt longer linan så han kommit ur stallet i alla fall innan jag försöker "ta" i honom. Såg ju programmet vetrinärerna på tv, där fölet skadat sig på stallkrokarna regält..huu inte snyggt.
Jag vet helt enkelt inte HUR jag skall beteè mig emot honom och hur sträng jag skall vara..?
Känner mig faktiskt som en ganska dålig uppfödare. Då jag har tyvärr fått ganska många kommentarer hur sen jag är i att hantera honom. (Det var ju inte så lätt första veckan när man fick be någon hålla stoet för att bara komma in i boxen, annars vände hon rumpan till direkt.

Flera tips och råd mottages varmt :smirk:

Åh, jag skulle behöva hjälp med samma sak! Visserligen är mitt lille bara två dagar gammal än, men det ska ju börjas i tid. ;)
Han är lite blyg den här fölungen, men det går framåt hela tiden. Satte på honom grimma en stund igår, men idag ville han inte alls, han hoppar iväg. Hur gör jag då? Vill ju inte tvinga honom.
Sen undrar jag när en liten fölunge sak ha grimma på sig egentligen - jag vill inte lämna honom ensam med den på ifall han skulle fastna nånstans, men å andra sidan ska han ju träna på att ha den på sig.

Nattsudd skrev:
Fick som många vet ett hingstföl den 27/4-05. Det började med att det var en ganska jobbig förlossning där vi fick hjälpa till att få ut honom. Väl ute ville han inte få ur sig sitt träck och senare på kvällen kom vetrinären och hjälpte till, då lossnade det och han har mått bra sedan dess. Tyvärr blev stoet som i vanliga fall är värdens goaste MYCKET aggressiv de första dagarna och därmed svårhanterad. då hon själv insjuknade i 3 dagar efter förlossningen i något vetrinärerna inte kunnat faststället blev det heller inte lättare att hantera verken henne eller fölet.
Nu verkar allt ha "lugnat ner sig" (håller tummarna) och jag försöker träna att få på fölis grimma, jag tillåts nu vara i boxen och grejja med honom. Tyvärr har han ju blivit ganska "stor" och han har ett gärnpsyke redan. (känns som tiden bara rinner iväg och jag "missat" att hänga på som man skall göra)
Grimma går att få på om jag ställer honom emot väggen, däremot har jag med medhjälpare försökt börja leda honom ut i hagen med stoet framför....Detta går verkligen inte frammåt!
Alla mina kompisar i samma situvation med föl, berättar - jag kan leda mitt föl, jag kan spola fötterna osv (då är fölen nästan exakt födda samtidigt)
Min fråga till er är..
Gör jag fel, som inte lyckats som dom?
När började ni träna era föl att ledas?
Och hur skall jag göra för att han inte skall få panik när man håller i honom? (han kastar sig på allt handlöst)

Som ni förstår är det mitt första föl och kan behöva lite hjälp!

TACKSAM för alla svar mina vänner!! :smirk:

Jag sätter grimma på mina föl direkt (i regel fölar de ju på natten) då de ska ut..."Leds" alltid i grimskaft, genom att jag lägger grimskaften nedom baken, korsar det över maken/ryggen, så att det INTE blir ngt. tryck i grimman. På detta sätt kan jag pusha fölet framåt lite med tryck i baken och ändå hålla fast huvudet utan att dra i detta.
mkt. skonsamt för fölis...och den lär sig snabbt hur den ska gå ut.
Inga föl får springa själv ut i hagen!

Jag pillar och tar på fölet överallt från dag noll. D.v.s. EFTER det att föl och mamma häst har knytit kontakt (givetvis - goes without saying!!!)....lyfter på benen, smeker och klappar över allt....öron, ögon, mun,magen, svansen, benen et cetera....

På detta sätt får jag nyfikna och lätthanterade föl UTAN att de blir "lobotomerade" (som en del tycks tro :eek: ), föl som kommer fram självmant utan att vara rädda och lugna, trygga mödrar (även förstagångare).

Lycka till med Ditt föl.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Hej!

Jag gör inte så mycket med mina föl första veckan, kliar och klappar och sätter på grimman. Sen börjar jag med att sätta på ett grimskaft i boxen medans jag borstar,tar på benen och lyfter på dem om det inte blir några protester men bara korta stunder i taget(tvinga inte fölet att hålla upp benet en längre stund)och kliar fölis och lär fölis att flytta för tryck, smackar och prooar vid förflyttning.
Jag är INGET proffs, men att fölet kastar och reser sig är något som jag TROR att "alla" föl gör mer eller mindre. Det ligger ju naturligt i hästens beteende att försöka fly när den känner sig trängd, den vet ju inte än att du är ofarlig.Så det gäller att ta kontroll på flyktinstinkten och vinna förtroendet.Lungt och metodiskt hålla tag i fölis och inte låta fölis slita sig och när den lugnat sig sätter man på grimman i högsta beredskap för att inte tappa taget vid en eventuell protest. Samtidigt så kliar och klappar du fölisen,då brukar de tycka att det är ganska mysigt att bli ompysslade.Var lika vaksam när du tar av grimman igen, släpp inte taget förrns fölis är lugn och står själv medans du kliar fölis.

Jag försöker vara så följsam som möjligt när jag leder, har en lång lina/grimskaft för att under lätta följsamheten i början, inte så mycket "ledning" de första gångerna utan bara att "hänga" med. Man får känna efter själv lite och ha lite fingertopp känsla ;) Sen när ledningen går bra och fölet accepterar att hållas fast i grimskaft, så kan man binda upp fölis. Kan va bra att börja med att binda upp i samband med att man ger krafftfoder, då de får annat att tänka på.(OBS! kort grimmskaf så det ej kan fastna runt huvudet), kan bli kamp mot väggen så se till att bindringen sitter i mankhöjd och att det är säkert runt omkring
Så gör jag på ett ungefär ;)

Men det är din häst och du får göra precis som du tycker, bry dig inte om vad andra tycker ;)

Mitt förra föl är inte just nå hanterad som föl då jag va höggravid med hon är en pärla i dag (1år) och har aldrig behövt "bråka" med henne. :D

Alla föl är olika....jag brukar inte sätta på grimma o leda förrän dom är 4-5 månader gamla...du har säkert inte gjortnåt alls fel och du ska tänka på att mamman präglar sina avkommor mycket och när hon från första början visade aggressivitet så tror han säkert att ni är "farliga"...men det gör inget att vänta heller, vad alla andra gör med sina föl skall du inte strssa upp dig för...för i länga loppet så är ni lika vid ett års ålder iallafall...föl slänger sig, rusar, blir istadiga när man skall börja leda dom , det gör alla föl...när man tror att allt hopp är ute så börjar dom helt plötsligt bara att föra sig väl vid ledning :D...det brukar ta några dagar....

martha skrev:
Alla föl är olika....jag brukar inte sätta på grimma o leda förrän dom är 4-5 månader gamla...du har säkert inte gjortnåt alls fel och du ska tänka på att mamman präglar sina avkommor mycket och när hon från första början visade aggressivitet så tror han säkert att ni är "farliga"...men det gör inget att vänta heller, vad alla andra gör med sina föl skall du inte strssa upp dig för...för i länga loppet så är ni lika vid ett års ålder iallafall...föl slänger sig, rusar, blir istadiga när man skall börja leda dom , det gör alla föl...när man tror att allt hopp är ute så börjar dom helt plötsligt bara att föra sig väl vid ledning :D...det brukar ta några dagar....

Jag brukar (faktiskt) inte ha problem med föl som är istadiga och kastar sig hej vilt.....Liiiiite protester, men inget som gör dem supervilda....Och de är oftast lätta att övertala.Så jag skulle faktiskt inte vilja påstå att ALLA föl är terrorister! :eek:
Förstår faktiskt inte VARFÖR man väntar till 4-5 mån . ålder med att göra ngt. med sitt föl.....DÅ om någonsin borde man få stora problem.
Mina åringar tycker jag är helt normala åringar, men oftast otroligt trevliga att hantera, orädda, nyfikna och supervilliga att samarbeta. Utan att de är vare sig lobotomerade eller utan livsglädje...Tvärtom faktiskt....Och utan att gå sönder när de är 3 år...tvärtom!

Och mina ston präglar sina respektivve föl otroligt mycket!

mvh
Carina på Cesam Arabians

Nu vet inte jag egentligen hur pass bra det är, men i Tyskland så leder samma person sto och föl. Fölets grimskaft träs igen stoets grimma, så att den helt enkelt inte har något annat val än att gå vid sidan av mamman. Blir det sprattel och bråk så är mamman dör bredvid och när de gör rätt så känns allt bra och grimskaftet ger efter. Fölungen ska vara på höger sida.

Jag vet att detta också är för att de ska lära sig gå bredvid mamman. Oerhört praktiskt då 99% av alla föl visas på fölvisningar och där ska fölis kunna springa lös BREDVID mamman på rätt sida. När de från början gått så som jag beskrev ovan så blir det helt naturligt.

Och eftersom det är mamman de sitter fast i känns det som att det inte blir "jag" som är den elaka som gör något dumt med den.

Förstår du hur jag menar?

/C

Senast ändrad:

Det är viktigt att man tar det lugnt, stoet lär fölet sitt kroppsspråk allt är ju nytt, sedan kommer vi farande med ett annat kroppspråk.
Ta det mycket lugnt, fölet lär inte bli förvildat, sakta ta på fölet grimman bakifrån med en arm runt hans hals. Om han är rädd tugga som en "guppi" så ser han att du inte är farlig. Efter du fått på grimman håll kvar armen runt halsen stryk honom sakta på halsen, inga häftiga rörelser, när du sedan ska leda fölet håller du hela tiden armen runt halsen, grimmskaftet hålls under halsen i höger hand sedan änden i vänster hand, stannar fölet dra aldrig i grimman då slänger han sig, utan ta försiktigt bak din högra hand och putta honom i baken men släpp inte kontakten med honom hål honom tätt men håll inte i grimman utan håll i kroppen. Springer fölet iväg stanna honom med din högra hand mot bogen dra fortfarande inte i grimman.
Vi får en del föl varje år och alla är olika, men i slutändan blir alla tama utan problem.
Jag har observerat att de föl man håller på med mest blir ofast odrägliga o orädda, låter man naturen ha sin gång och låter stoet uppfostra sitt föl blir dom mer respektfulla mot människan, vi håller inte på att ryktar o spolar fötter utan låter fölet vara bebis, vi leder därimot våra föl varje dag ut och in från boxen till hagen stryker dom över kroppen och tar i deras ben, vi har aldrig haft några större problem, men alla föl är olika.

Liknande trådar

P
Träning Ca 1,5 mån av nf-ras och stark och envis som synden. Bryr sig ej om mamma alls. Jag kommer i närheten av henne bra i box för att sätta...
Svar
4
· Visningar
1 098
Senast: Poppan2006
·
Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 382
Senast: Niela
·
Träning Kanske finns liknande trådar men har ingen hittat som är sammanfattande. Hur långt har ni kommit i hantering, uppfostran och...
Svar
3
· Visningar
767
Senast: axel
·
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
2 063
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30