N
Nattsudd
Fick som många vet ett hingstföl den 27/4-05. Det började med att det var en ganska jobbig förlossning där vi fick hjälpa till att få ut honom. Väl ute ville han inte få ur sig sitt träck och senare på kvällen kom vetrinären och hjälpte till, då lossnade det och han har mått bra sedan dess. Tyvärr blev stoet som i vanliga fall är värdens goaste MYCKET aggressiv de första dagarna och därmed svårhanterad. då hon själv insjuknade i 3 dagar efter förlossningen i något vetrinärerna inte kunnat faststället blev det heller inte lättare att hantera verken henne eller fölet.
Nu verkar allt ha "lugnat ner sig" (håller tummarna) och jag försöker träna att få på fölis grimma, jag tillåts nu vara i boxen och grejja med honom. Tyvärr har han ju blivit ganska "stor" och han har ett gärnpsyke redan. (känns som tiden bara rinner iväg och jag "missat" att hänga på som man skall göra)
Grimma går att få på om jag ställer honom emot väggen, däremot har jag med medhjälpare försökt börja leda honom ut i hagen med stoet framför....Detta går verkligen inte frammåt!
Alla mina kompisar i samma situvation med föl, berättar - jag kan leda mitt föl, jag kan spola fötterna osv (då är fölen nästan exakt födda samtidigt)
Min fråga till er är..
Gör jag fel, som inte lyckats som dom?
När började ni träna era föl att ledas?
Och hur skall jag göra för att han inte skall få panik när man håller i honom? (han kastar sig på allt handlöst)
Som ni förstår är det mitt första föl och kan behöva lite hjälp!
TACKSAM för alla svar mina vänner!! :smirk:
Nu verkar allt ha "lugnat ner sig" (håller tummarna) och jag försöker träna att få på fölis grimma, jag tillåts nu vara i boxen och grejja med honom. Tyvärr har han ju blivit ganska "stor" och han har ett gärnpsyke redan. (känns som tiden bara rinner iväg och jag "missat" att hänga på som man skall göra)
Grimma går att få på om jag ställer honom emot väggen, däremot har jag med medhjälpare försökt börja leda honom ut i hagen med stoet framför....Detta går verkligen inte frammåt!
Alla mina kompisar i samma situvation med föl, berättar - jag kan leda mitt föl, jag kan spola fötterna osv (då är fölen nästan exakt födda samtidigt)
Min fråga till er är..
Gör jag fel, som inte lyckats som dom?
När började ni träna era föl att ledas?
Och hur skall jag göra för att han inte skall få panik när man håller i honom? (han kastar sig på allt handlöst)
Som ni förstår är det mitt första föl och kan behöva lite hjälp!
TACKSAM för alla svar mina vänner!! :smirk: