Hantera svårfångad häst

Sheges

Trådstartare
hej, jag har haft min ponny i två månader nu. Han har inte varit det minsta svårfångad i hagen under denna tid, men nu har han blivit omöjlig. Jag vet att förra ägarna hade lite problem med detta då och då.

Han var som i panik när jag skulle få tag i honom idag i hagen, han flydde ifrån mig. Han sprang till och med under en tråd när jag skulle gå fram till henne. Det är inte så att någon har varit dum mot honom eller så, för han är världsbäst i övrig hantering samt ridning. Jag misstänker att han gärna vill hänga i hagen och äta och bara testar mig..? För han gör detta endast när han har kompisen i hagen, inte när han är ensam i hagen och kompisen är inne i stallet - då går det bra att fånga.

Nu har jag gjort en pytteliten hage åt honom som han kommer få gå i, för jag kan inte tillbringa 30-40 min/dag att försöka fånga. Sedan kommer jag att öka ut denna hage med tiden, så att han inte får "vinna" över mig med dessa testerier. Låter min metod bra?

Nej det låter inte bra.
Stackars ponny i liten hage, blir säkert bara mer utråkad av det.

Gå och fixa lite godis till pållen och se om du blir roligare.
Finns ett ponnyakut avsnitt på youtube med detta problemet

Nej det låter inte bra.
Stackars ponny i liten hage, blir säkert bara mer utråkad av det.

Gå och fixa lite godis till pållen och se om du blir roligare.
Finns ett ponnyakut avsnitt på youtube med detta problemet
Vad menar du med mer uttråkad? Min ponny är inte det minsta uttråkad, om det så vore vet jag inte vad jag ska göra med henne - för hon motioneras, tränas, tävlas och blir ompysslad tillräckligt mycket..

Om metoden funkar så att du kan fånga hästen i liten hage, troligen.
Om den hjälper i längden, det kan troligen slå åt båda hållen. Risken är att hästen blir mer svårfångad när den äntligen kommer ut i en riktig hage, men visst kan det hjälpa också om du vinner hästens förtroende, men räkna inte med det.

Om metoden funkar så att du kan fånga hästen i liten hage, troligen.
Om den hjälper i längden, det kan troligen slå åt båda hållen. Risken är att hästen blir mer svårfångad när den äntligen kommer ut i en riktig hage, men visst kan det hjälpa också om du vinner hästens förtroende, men räkna inte med det.
Ok tack

Vad menar du med mer uttråkad? Min ponny är inte det minsta uttråkad, om det så vore vet jag inte vad jag ska göra med henne - för hon motioneras, tränas, tävlas och blir ompysslad tillräckligt mycket..
En häst behöver mer och annan stimulans än du kan ge den. Det är ett flockdjur som har stort behov av rörelse och umgänge. Det låter inte som den får det i en liten hage.

Hade en häst i 15 år som var svår på sommaren och lätt på vintern.

På min var det viktigt med hur jag gick mot henne, var jag hade blicken och min kroppshållning, jag kunde inte häller ha kläder som prasslade eller som vinden kunde ta tag i och inget av detta bekom henne det minsta när hon inte var i hagen.

Ett tips är att även ha som rutin en eller två godisar som du kan ge ponnyn när grimma och grimskaft är på.

En häst behöver mer och annan stimulans än du kan ge den. Det är ett flockdjur som har stort behov av rörelse och umgänge. Det låter inte som den får det i en liten hage.
Han har gått i superstor hage tills idag när jag fått nog. Jag har använt godis men inte går det bättre. Nu försöker jag med detta.. Då jag vet att hon litar på mig för det har aldrig varit några problem att fånga förut - och det har heller inte hänt något som skapat dessa problem.

Hade en häst i 15 år som var svår på sommaren och lätt på vintern.

På min var det viktigt med hur jag gick mot henne, var jag hade blicken och min kroppshållning, jag kunde inte häller ha kläder som prasslade eller som vinden kunde ta tag i och inget av detta bekom henne det minsta när hon inte var i hagen.

Ett tips är att även ha som rutin en eller två godisar som du kan ge ponnyn när grimma och grimskaft är på.
Tack, jag kör redan på godis

Har en märr här som är sådan.
Det får ta tid att fånga dem, låter det bli en lek och en del av träningen. Mycket lugnare hästar vid hanteringen sedan när de fått bralla av sig.
Det som hänt är att är de inte på lekhumör så är det bara att hänga på grimman och leda iväg dem. Ofta är det när jag kommer in i ett lugn och det på något vis kvittar om de låter sig fångas eller inte som det går att ta dem direkt. Men då är de mer på tårna när vi kommer ut på tur sedan.

Olika vägar att gå. Men pressa och tränga dem för att gå att fånga blir inte bra, min springer igenom staketet då - och har de väl lärt sig det så vet de hur de ska göra om det inte passar sen!

Har en märr här som är sådan.
Det får ta tid att fånga dem, låter det bli en lek och en del av träningen. Mycket lugnare hästar vid hanteringen sedan när de fått bralla av sig.
Det som hänt är att är de inte på lekhumör så är det bara att hänga på grimman och leda iväg dem. Ofta är det när jag kommer in i ett lugn och det på något vis kvittar om de låter sig fångas eller inte som det går att ta dem direkt. Men då är de mer på tårna när vi kommer ut på tur sedan.

Olika vägar att gå. Men pressa och tränga dem för att gå att fånga blir inte bra, min springer igenom staketet då - och har de väl lärt sig det så vet de hur de ska göra om det inte passar sen!
Tack! Pressa ovh tränga tror jag inte heller ger något resultat. Det gör det inte! Men en liten hage kommer jag nu köra på, för att inte ge honom möjlighet att smita undan.. Vad anledningen än är, så kommer jag prova. Det funkade superbra att fånga idag i den lilla hagen.

• Gilla
Reactions: ptr

Kan du inte fånga hästen på 40minuter så gör du något den inte gillar.
Om det är hur då går mot den i hagen, inte vill bli lämnad ensam om den har ont när du rider, om du rider på ett sätt hästen inte uppskattar, utråkad av att ridas för mycket på banan vet inte jag. Men något är den inte nöjd med.

Kan du inte fånga hästen på 40minuter så gör du något den inte gillar.
Om det är hur då går mot den i hagen, inte vill bli lämnad ensam om den har ont när du rider, om du rider på ett sätt hästen inte uppskattar, utråkad av att ridas för mycket på banan vet inte jag. Men något är den inte nöjd med.
Nej men hur ska man veta vad felet är?? Den har inte ont för vi har behandlat osv, visar inga tecken på att min ridning är fel, jag går på ett helt "normalt" och lugnt sätt, och det är när den ÄR ensam i hagen som det går att fånga. Då kommer han gåendes mot mig nyfiket.

När min häst är lite småtjurig, eller snarare när jag är lat och inte orkar gå ända bort till min häst, då ger jag någon av de andra hästarna godis. Då står jag och klappar och gosar, kliar och myser med någon annan. Jag visar tydligt att den hästen får godis också. Då kommer min häst fram rätt snabbt för att kolla vad som händer.

Mitt enda råd är att låt det ta tid. Utrusta dig med massor med tålamod och gå, gå, gå efter den i hagen utan att vara arg eller stressad. Det är jättejobbigt och frustrerande med svårfångade hästar men det hjälper inte att bli arg eller irriterad.

Nej men hur ska man veta vad felet är?? Den har inte ont för vi har behandlat osv, visar inga tecken på att min ridning är fel, jag går på ett helt "normalt" och lugnt sätt, och det är när den ÄR ensam i hagen som det går att fånga. Då kommer han gåendes mot mig nyfiket.
Jag tyckte oxå att mitt sätt att röra sig mot min gamla häst var lugnt och normalt men på henne var det viktigt att inte gå rakt mot henne och absolut inte fästa blicken på henne och framförallt inte på främre delen på henne så typ inget i mitt rörelsemönster eller hållning fick det minsta likna ett rovdjur.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 892
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 428
Senast: Freazer
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 532
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 649
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka