Hantera omöjlig fölunge!

F

Flo-Jo

Har ett hingst föl på 6 månader som är TOTALT OMÖJLIGT!
Han går inte överhuvud taget att hantera har försökt hur länge som hälst!
Han vissar ingen respekt han bitts sparkas springer över en oh resser sig rakt på en att leda honom i grimmskaft är en kamp på liv oh död.
Vill inte kastrera honom derav han är av mycket fin stam.
Hade de varit bättre om han hade fått gå med andra fölungar eller inte har även sätt att han är taskig mott sin mamma.
Jag vet ärligt talalt inte vad jag ska göra får fri spel på den lille rakaren snart,han är OMÖJLIG.
Någon som har något tips ska jag ge honom mer tid? :confused:

Sv: Hantera omöjlig fölunge!

hur tidigt började ni med att hantera honom? Min fölis har varit hanterad sedan födslen, och ledde henne med grimskaft för första gången idag, och det har inte varit några problem med henne! Iof är hon ju bara 2 veckor, men iallafall.. :p

Naw önskade oxå att jag hade sån tur.
Vi började när han var 1/mån typ mamman är väldigt bestämd fullblods typen väldigt bestämd häst.
Men vi har gjort lite då oh då försökt kela snacka oh prata med honom men man har fått sig ett nyp i stället.
Han ser en liksom inte han späner upp sig *väldigt ädel av sig enorm hingst nacke redan nu*
Han ser oss liskom inte han bara springer över tror att han är nån sorts mäktig varelse skiter i när man säger till honom vill inte veta hur han är som 3 åring om det fortsätter så här.
sist så reste han sig rakt över mig fick två framhovar rakt i huvet inget kul alls.
Öven om jag känner att måste va bestämd så vill jag inte va rå mott honom han är ändå ung men han ska inte få bete sig hur som.
Som när man har honom i grimmskaft är det en kraft att få honom att stå med alla fyra benne på marken rädd att han ska slå över annars.
Hade en tjej från flyinge hoss oss som är van vid föl oh undhästar hon sa att vi kommer få problem med honom han är förjävlig sa hon rent ut sagt=)
HJÄLP MIG!!! :cry:

Var tjurig och ge inte upp. :cool:
Om du ger han mer tid, så hinner han bli större och starkare och därmed ännu svårare att hantera. Hantera honom ofta och mycket, gör honom "less", efter ett tag, så lugnar han ner sig och i slutändan, så vänjer han sig vid hantering, men räkna med att det tar tid....

Altså... min första tanke är att lära honom den hårda vägen. När du öppnar boxdörren, så sätt dit en kedja eller något, så att nåt verkligen tar emot när han försöker springa ut, och om han reser sig, så låt honom slå över om det blir så illa. Tror inte att nåt "daltande" med en sån häst skulle hjälpa.
Men jag vet inte hur känsliga föl är för hårdare behandling. Men han verkar ju rätt hård själv..

Jag tycker du ska sätta dig ner och fundera lite...Om han är så tuff o "besvärlig" redan nu, hur tror du då han blir som könsmogen hingst??? Klarar du verkligen av att hantera en hormonfull unghingst när stona börjar brunsta runt om???
OM han nu verkligen är "something special" med otroligt bra och intresant stam...Kankse det finns någon mera erfaren "hingstmänniska" som är intresserad av honom som hingst ämne???

Men om jag missuppfattat det hela och det bara handlar om en ouppfostard "bebis" - ja då är det konsekvent och mkt träning som behövs!!!

Lycka till!

Bäst tukten är andra hästar, jag fattar inte om han går med andra föl eller inte. Om inte, varför då? Han är så pass stor att han behöver jämnåriga att leka av sig med och tukta och tuktas av, så slipper du att han försöker mäta sina krafter mot dig hela tiden.

Som nån annan redan nämt, även om stammen är bra och det är en fin hingstunge, hur tror du du ska klara av honom som tre-fyra-femåring om du inte klarar av honom nu?

Kan du inte få hjälp av nån?

Flo-Jo skrev:
Har ett hingst föl på 6 månader som är TOTALT OMÖJLIGT!
Han går inte överhuvud taget att hantera har försökt hur länge som hälst!
Han vissar ingen respekt han bitts sparkas springer över en oh resser sig rakt på en att leda honom i grimmskaft är en kamp på liv oh död.
Vill inte kastrera honom derav han är av mycket fin stam.
Hade de varit bättre om han hade fått gå med andra fölungar eller inte har även sätt att han är taskig mott sin mamma.
Jag vet ärligt talalt inte vad jag ska göra får fri spel på den lille rakaren snart,han är OMÖJLIG.
Någon som har något tips ska jag ge honom mer tid? :confused:

Hårt mot Hårt!!!
Det kanske låter illa men ha med ett spö och lappa på honom för allt han gör fel!!!
Det är inget imot vad hästarna gör motvarandra så det är bara att vara ihärdig och konsekvent.

Kastrera hästen. En bra häst är en hanterbar häst. Vad spelar bra blod för roll om man inte kan kommunicera?? Jag skulle aldrig betäcka en häst med en hingst som du beskriver.

Flo-Jo skrev:
Naw önskade oxå att jag hade sån tur.
Vi började när han var 1/mån typ mamman är väldigt bestämd fullblods typen väldigt bestämd häst.
Men vi har gjort lite då oh då försökt kela snacka oh prata med honom men man har fått sig ett nyp i stället.
Han ser en liksom inte han späner upp sig *väldigt ädel av sig enorm hingst nacke redan nu*
Han ser oss liskom inte han bara springer över tror att han är nån sorts mäktig varelse skiter i när man säger till honom vill inte veta hur han är som 3 åring om det fortsätter så här.
sist så reste han sig rakt över mig fick två framhovar rakt i huvet inget kul alls.
Öven om jag känner att måste va bestämd så vill jag inte va rå mott honom han är ändå ung men han ska inte få bete sig hur som.
Som när man har honom i grimmskaft är det en kraft att få honom att stå med alla fyra benne på marken rädd att han ska slå över annars.
Hade en tjej från flyinge hoss oss som är van vid föl oh undhästar hon sa att vi kommer få problem med honom han är förjävlig sa hon rent ut sagt=)
HJÄLP MIG!!! :cry:

Först och främst ställ ihop honom med andra unghingstar eller med en äldre, vuxen och erfaren hingst som kan sätta honom på plats. Med andra unghingstar kan han få utlopp för alla dessa beteenden vilket han behöver. Ni ska inte försöka uppfostra honom i detta, det är farligt och dels är detta ett naturligt beteende som han behöver få göra med andra hästar och inte med er. Det han behöver är lekkamrater, för det är det han gör med er - leker!! Att han biter efter er är ett sätt som hingstar leker på och om ni då försöker slå tillbaka eller veva till med handen så har ni precis gett honom det han ville ha, ni har uppmuntrat honom till att fortsätta.

Ge honom lekkompisar och se om det förändrar något. Fortsätt att hålla på med honom i hagen men på era villkor. Börjar han försöka leka med er så schasa bort honom-skräm honom, typ en påse på ett längre spö mm vad som helst som fungerar. Han är för ung för att kunna hantera detta nu så utsätt honom inte för det utan flytta honom från er ist. Lycka till.

Jag är ju lite av en NH människa och jag skulle ta honom i en rundcorall och visa vart skåpet ska stå! Ingen häst får uppföra sig sådär, som nån tidgare skrev "hårt mot hårt". Kanske skulle vara läge att anlita en duktig NH-tränare.

Hoppas att det löser sig! Många här skriver att du ska kastrera och nog kanske det hjälper litegrann men det är inte alls säkert att du får bukt med det respektlösa i honom för det.

Tack för jätte bra inlägg!
Jag vil ha honom kvar som hingst jätte gärna får se hur långt vi orkar gå!
Nu dom senaste dagarna har han varit jätte fin verkligen=)
Inte rest sig eller något dock försökt nappa til en i armen några gånger.
Annledningen till att han går själv är för att hans mor är såå rädd om honom att hon inte tillåter stora hästar i sin hage hon blir helt stirrig står oh svettas oh blir jätte sur.
vi hade en man som kom i går som kulle hjälpa till att lasta i väg en häst för försäljning som min mamma kom med i den att vi skulle se om han var karl nog oh kunnde ta den lille=)
Han gjorde ett försök oh jag måste säga de gick bra men det blev värre ju mer hårdhänt han blev!
kan man inte lämna bort honom någonstanns??
i så fall var??någon som vet något bete i skåne?

Men snälla....det är ett FÖL.....:crazy:

Jag tror nog du får bläddra lite mera i den där NH boken.....

JAg har haft ett helt koppel med hingstföl och alla är olika....min treåring som jag har nu var som din är nu....det fanns inget ont i hästen men han var bara sån...ORKADE inte låta bli bara....jag slet mitt hår många ggr och hade ett antal ggr ett par framhovar i huvudet :crazy:
Att hästen skulle vara idiot och dum för det är inte sant...för min var o ch är världens snällaste,.....han är fortfarande hingst och går numera med en shettishingst som sällskap och är som en gammal valack.....

Jag vet inte vad du har för erfarenheter och hur länge du har hållt på med häst...men hingstar(föl) bör hållas ganska så kort...min har fått smaka däng några ggr när han gått för långt, svårigheten är att kunna fostra dom på rätt sätt, så att dom inte blir osäkra eller rent av mer aggressiva, beror på vad dom är för en typ.....

Min var/är INTE elak....han hade svårt att förstå VARFÖR jag blev arg....är din hingst aggressiv och helt respektlös så är nog kastrering det bästa alternativet....

men se till att han får smaka sin egen medicin och då genom andra hästar...dom brukar att bli ganska så möra om dom får möta större starkare hästar.....och du får lugn o ro..

som tillägg kan jag säga att när mitt föl var liten så blev han väldigt sjuk och fick medicineras 3 ggr om dagen i 9 veckor...det är INTE bra, för han blev för präglad på människan och blir dom det är det lätt att dom tappar respekten......

fnillson skrev:
Jag är ju lite av en NH människa och jag skulle ta honom i en rundcorall och visa vart skåpet ska stå! Ingen häst får uppföra sig sådär, som nån tidgare skrev "hårt mot hårt". Kanske skulle vara läge att anlita en duktig NH-tränare.

Hoppas att det löser sig! Många här skriver att du ska kastrera och nog kanske det hjälper litegrann men det är inte alls säkert att du får bukt med det respektlösa i honom för det.
Kan man hoppas du missat det faktum att det talas om en fölunge här? :crazy: :smirk:

kenneth skrev:
Kastrera hästen. En bra häst är en hanterbar häst. Vad spelar bra blod för roll om man inte kan kommunicera?? Jag skulle aldrig betäcka en häst med en hingst som du beskriver.
hmm, man kastrerar väl inte en 6 månaders bebis? Det är väl i tidigaste laget :confused:

Tills dess måste hon ju kunna hantera den åtminstonde....

Till trådskaparen:
Periodvis, kan det vara bättre, att inte göra mer än det som behövs, vara hård och kräva lydnad i de nödvändiga momenten, men inte börja träna mer, för det kanske de inte klarar mentalt.. än..

Sen hade jag skaffat en kompis, det hjälper mycket, jag hade en 3 shettis vallack med mitt hingstföl och stoet, fungerade utmärkt...

Även om stoet är värsta hönsmamman så lugnar hon ner sig. Jag vet inte av ett endaste sto med föl som absolut inte går att hålla med andra fölston, det blir en del spring i början men sen lägger det sig. Lillen behöver dessutom andra föl att leka med, så för allas eran skull låt honom gå med andra fölston och jämnåriga kamrater! :idea:

Hmm... min första tanke är... ta hit honom, stackarn. Snälla nån, det är en bebis, ett föl! Ta för allt i världen inte åt dig tips om spön o kedjor, "hårt-mot-hårt"... (Vart tar den här världen vägen..??) Han måste vara ute o busa med andra hästar, även jämnåriga. Det bästa vore nog att sälja honom snarast, till någon med lång erfarenhet o stort hjärta. Att uppfostra ett föl/unghäst är inte det lättaste. De behöver lugn, tålamod, kärlek, förståelse... suck.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka