Hantera omöjlig fölunge!

Sv: Hantera omöjlig fölunge!

Nun skrev:
Hmm... min första tanke är... ta hit honom, stackarn. Snälla nån, det är en bebis, ett föl! Ta för allt i världen inte åt dig tips om spön o kedjor, "hårt-mot-hårt"... (Vart tar den här världen vägen..??) Han måste vara ute o busa med andra hästar, även jämnåriga. Det bästa vore nog att sälja honom snarast, till någon med lång erfarenhet o stort hjärta. Att uppfostra ett föl/unghäst är inte det lättaste. De behöver lugn, tålamod, kärlek, förståelse... suck.
Ja, bäst vore väl att pussa den lilla stackarn lite på mulen, så blir han säkert en snäll kille på rotmos. :smirk:

Humelibumlan skrev:
Ja, bäst vore väl att pussa den lilla stackarn lite på mulen, så blir han säkert en snäll kille på rotmos. :smirk:
Nä, nu har du fattat helt fel, det är kramas man ska göra. Har jag inte sagt det åt dig förut va?

Till Flo Jo: Gå på din egen känsla, det brukar vara det bästa och låt saker ta den tid det tar. Lyssna inte på alla för det finns lika många skolor som det finns hästägare. Det som fungerar för den ena behöver inte fungera för den andra. Med hårda tag kommer man ingen vart utan med lämpor, kel och kärlek bygger man upp ömsesidigt förtroende. Obs: det är min egen erfarenhet av den hästkompott jag har handskats med genom åren men det är ju inte säkert att det är rätt men vad är rätt och vad är fel?

Trots din NH-kännedom så har du noll kunskaper om fölungar.. :mad:
Eller fanns inte dom avsnitten med i kursen???? :confused:

Fölungar blir oftast odrägliga av två orsaker:
Den ena är av ren bortskämdhet och den andra av "klådan av inte få leka"..

Båda fallen löser sig oftast automatiskt om man låter ungen fostras av andra ungar som liten.
Som ettårshingst så blir den "stora starka" nedtagen ordentligt av andra likasinnade.
Framåt hösten som ett och etthalvt åringar är dom hur snälla som helst.

AM

Jag hade min andra hingst ensam med mamma fram till hösten. Fungerade bra. Sedan har han busat med andra hingstar som 1o2 åring hela sommaren.
Min nuvarande lillkille går ensam nu med mamma. Fungerar bra. De busar med varandra.
Han får i september 2 åringen att busa med.
Sedan åker han på långt bete till sommaren.

Det fungerar om man har fasta regler bestämd hand. Mycke kärlek mm
lycka till

Hingstflock i stora hagar utan inblandning från människor.
På det viset blir han tuktad av andra hästar och förhoppningsvis litet skygg för människor.
Det löser dina problem.

Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt förut, givetvis ska man inte ge hästen (jag tycker faktiskt att en 6 månaders häst är en unghäst inget föl längre) spö. NH är för mig att vinna hästens förtroende och respekt, genom att vara rättvis, hård men konsekvent! Tyckte faktiskt att det lät på trådskrivarens beskrivning som att denna häst var väldigt respektlös. En 6 månaders häst är vid det här laget starkare än oss och då går det inte att tolerera ett sånt här beteende tycker jag.

Håller oxå med alla som skriver om att han behöver gå med andra jämnåriga, dom är jättebra på att uppfostra varann! Det kanske inte löser alla problem men bättre blir det garanterat!

Hoppas att det löser sig!

MVH Frida

Om du har möjlighet så låt honom gå med andra hästar som kan ta ur honom det värsta så slipper du ta smällarna. Det brukar vara det bästa för att få dom att förstå, min erfarenhet är att mamman många gånger har för stort överseende, andra hästar accepterar inte lika mycket :devil: !
Prova att låta honom vara några veckor så att han får lattja av sig innan du försöker hantera honom särskilt mycket. Det brukar faktiskt kunna hjälpa att låta små monster vara ifred!!
Lycka till och hoppas att du får glädje av din hingstunge!!

Jag håller inte med, vid 6 månades ålder tycker jag fortfarande att de är föl.

/// ghost

Ride on skrev:
Nä, nu har du fattat helt fel, det är kramas man ska göra. Har jag inte sagt det åt dig förut va?
varför måste det ena utesluta det andra? :angel: ;)

Ride on skrev:
Till Flo Jo: Gå på din egen känsla, det brukar vara det bästa och låt saker ta den tid det tar. Lyssna inte på alla för det finns lika många skolor som det finns hästägare. Det som fungerar för den ena behöver inte fungera för den andra. Med hårda tag kommer man ingen vart utan med lämpor, kel och kärlek bygger man upp ömsesidigt förtroende. Obs: det är min egen erfarenhet av den hästkompott jag har handskats med genom åren men det är ju inte säkert att det är rätt men vad är rätt och vad är fel?
Fast Flo Jo:s känsla just nu är ju att hästen är omöjlig..
Jag skulle nog säga tvärt om till Flo Jo, lyssna på ALLA och bilda dig sen en egen uppfattning om vad just du tycker passar dig, hästen och din hantering.
Vad som var är rätt och fel ser man på resultaten. :D

Nun skrev:
Hmm... min första tanke är... ta hit honom, stackarn. Snälla nån, det är en bebis, ett föl! Ta för allt i världen inte åt dig tips om spön o kedjor, "hårt-mot-hårt"... (Vart tar den här världen vägen..??) Han måste vara ute o busa med andra hästar, även jämnåriga. Det bästa vore nog att sälja honom snarast, till någon med lång erfarenhet o stort hjärta. Att uppfostra ett föl/unghäst är inte det lättaste. De behöver lugn, tålamod, kärlek, förståelse... suck.

Jag håller med dig totalt!! Kompisar att busa med och ta ut all den där energin på tror jag är det allra bästa. Det och mycket hantering på rätt sätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka