Hantera hästar som ”viftar” med hovarna i boxen?

EKMK

Trådstartare
Hej,

Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar” ner dom i golvet.
Där jag går så sköter man hästarna fastbundna i boxen, jag har lite svårt att tolka detta beteendet men en gissning jag har är att det är något slags tiggbeteende men jag vet inte?
Jag har oerhörd respekt för ben och hovar som rör sig emot mig, det brukar ofta sluta med att jag får be någon annan ridskoleelev hålla i grimman medan jag gör iordning den.

Jag förstår att det är svårt att avgöra vad som kan vara orsaken via en text bara men skulle gärna vilja få lite goda råd hur jag skulle kunna hantera detta?
Tycker ärligt talat att det känns lite läskigt, är rädd att få en spark.
 
Låter som om hästarna är irriterade, kan vara så att de hellre vill vara i fred. Hur är ansiktsuttrycket på hästarna medan de stampar med framhovarna?
Ser de missnöjda ùt?
 
Det kan vara att dom är otåliga, har tråkigt, ogillar att bli borstade, osv
Jag brukar ignorera det om det inte är för mycket. Då kan jag om jag är vid frampartiet ta min fot fram så deras hov/ben träffar min fot så det blir som en ”vägg”/stopp. Då brukar en del sluta men det är inget man gör om man är osäker.
Man får läsa av hästen och lista ut varför den har det beteendet. Är det för att den ogillar att bli borstad så får man kanske testa olika borstar eller borsta mer där det mest är nödvändigt och strunta i resten.
Är det för att den har tråkigt så får man hitta på lite andra grejer att testa.
 
Beteendet kan bero på massor av saker, precis som andra skrivit. Vanligast är nog att det är ett uttryck för frustration, vad den sedan beror på är svårt att säga utan att se hästen och dig in action.

Ridskolehästar är vanligtvis snälla, så jag tror inte att du behöver vara rädd för att bli sparkad. Var noga med din position, håll dig nära hästen och rör dig lugnt och bestämt kring den. Och prata med hästen! En rädd, tyst och kringsmygande person kan väcka frustration hos vilken häst som helst, så jobba på din kommunikation med hästen- prata, klappa, uppmärksamma djuret som individ.
Jag hade inte gjort något för att "hantera" en viftande eller stampande hov, åtminstone inte utan att veta vad det är hästen vill säga.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 083
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Jag har precis (läs i fredags :D), vid 37 års ålder köpt mitt livs första häst. Jag har ridit till och från sedan jag var liten, både på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 182
Senast: Hellas
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 946
Senast: mackan
·
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 646
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp