Hantera fölen

Sv: Hantera fölen

Jag tror det har gjorts traditionellt av praktiska skäl. Det jag har upplevt är väl att hästen har uppnåt ett bra mognadsstadie både mentalt och fysiskt. De är ganska formbara, har bara positiva erfarenheter av människan. Man behöver inte jobba så mycket med uppfostran, de brukar ha lätt för att respektera och förstå kroppspråk. Jobb med tillit och förtroende är det viktigaste. Eftersom de fått tillfredsställt sitt behov av rörelse på stora ytor, tillgång till varierat bete och flockliv så är de mentalt i balans och utvecklas till harmoniska individer, med stor inre trygghet. En treåring är ofta naturligt nyfiken, rättså barnslig fortfarande, är fortfarande formbar och öppen, men har samtidigt mognat såpass att de kan förväntas ta mer ansvar, vara självständiga (svårare för ett föl).

En annan fördel är att man inte har så bråttom, man förväntar sig inte att kunna göra så mycket mer än att rida i alla gångarter i terräng på en tre åring. Många som börjar tidigt med föl och inridning kräver mycket av en treåring, det är frestande.

Jag tycker det är intressant att se och inspireras av hästhållningen i Camargue, den är väldigt annorlunda och resultatet är väldigt bra. Däremot så tycker jag absolut man kan börja med hantering av föl men akta sig för överhantering och för höga förväntningar. Bra hantering i liten mängd samt framförallt skapa en relation där du upplevs som en trygg individ. Och hantera mammorna mycket så fölen kan kopiera beteendet.

vi hanterar fölen endast i nödfall, vid verkning, avmaskning och verkning. ser ingen anledning att hantera dem .... dem får gå i storflock och så länge dem har mamman behöver dem inte gå i grimma. hanterar man dem inte och låter dem få vara "vilda" så kommer dem följa sin mamma och ska dem utav någon anledning in i stallet så går dem lösa och sen leder man stot.
När dem blir avvanda ifrån mamman så har vi dem fortfarande lösa vid eventuella hag byten osv. och leder dem äldre hästarna.

Vi börjar inte hantera våra hästar "på riktigt" först vid 3års ålder. ser ingen anledning att hantera dem innan, de blir bara "trädgårdshästar" då och förlorar mycket utav respekten.

ex. de hästar som blivit hanterade tidigt (innan 2-3år) har sparkat nångång emot människor, eller hotat med att sparka. Men har faktiskt aldrig varit med om att någon som blivit hanterad "sent" sparkat eller hotat med att sparka. Kanske finns det ett samband?
Jag upplever att dem som blir hanterade tidigt ser oss som mer jämlika och kan "säga ifrån" lättare. Medan dem som varit "vilda" längre ser oss som "stora" och starkare.

Islandshästen har talat......:bump::bump::bump:

Min häst var sex år när hon började bli hanterad ordentligt. Du fick inte av och på grimman på henne i början. Hon dessutom försvarar sig mot vet ,hovslagare och folk hon inte känner. Jag skulle vilja se dig "uppleva" ett halvblod på 173 cm ohanterad som 4åring.....

Men det är ofta inga problem! Jag har jobbat med ohanterade halvblod utan problem! Jag vet en person som köpte 4-5 st ohanterade halvblod, så ohanterade att de fick fångas med lasso! 4 veckor senare kunde de ledas, klippas, verkas utan problem. Efter ytterligare några veckor, insuttna och tränsade. Alla var hingstar och kastrerades efter ngn vecka också.

Det finns forskningsresultat på att om en häst tränas vid 3 månaders ålder eller ej, så är det ingen skillnad när hästen blir 3 år.

Det finns forskningsresultat som visar allt möjligt vad gäller hantering av föl. Du behöver inte läsa särskillt många artiklar för att hitta motstridiga resultat. Personligen tror jag det beror lika mycket på hur du hanterar dem som att du hanterar dem (minns tex en studie som visade att föl som man höll fast och klappade blev räddare för människor än helt ohanterade, medan föl där en person bara stått i boxen hos mamman och låtit fölet söka kontakten fick mer förtroende). Sedan är det ju så att de flesta studier bara behandlar korta hanteringsperioder, tex första dygnet eller fem ggr i samband med avvänjningen, och medans det är tveksamt om hästen blir lättare att börja leda i grimma som treåring för att den hade grimma på sig tre ggr första levnadsveckan, så är det i min mening ganska uppenbart att den blir lättare att leda som treåring om man lett den i grimma regelbundet under hela uppväxten.

Islandshästen har talat......:bump::bump::bump:

Min häst var sex år när hon började bli hanterad ordentligt. Du fick inte av och på grimman på henne i början. Hon dessutom försvarar sig mot vet ,hovslagare och folk hon inte känner. Jag skulle vilja se dig "uppleva" ett halvblod på 173 cm ohanterad som 4åring.....

det kan du få komma hit och se om du vill ;)
Vad skulle skillnaden med just halvblod vara menar du? Själva storleken?
Har jobbat med rätt många tidigare ohanterade hästar av olika åldrar och raser, och så länge man bär sig vettigt åt går det att få en bra kontakt med dom flesta, även om det oftast går lite snabbare med en 3åring än en 10åring, tex.
Sen har dom givetvis olika temperament individuellt, och ston tenderar generellt vara mer reserverade än hingstar/valacker.
Just nu har vi bla tre äldre halvblodsston (15+) hos oss som var så gott som 'vilda' vid ankomst i våras, dvs de var inte grimvana eller ledbara...dessa är knepiga men gör små framsteg hela tiden, dock får man ge dom mycket tid och absolut inte tvinga sig på dom.
Den nioårig halvblodsvalacken däremot (på ca 172 cm;)) som tidigare var så gott som ohanterad, är nu på god väg i inridningen...nästan fånigt snäll häst :D

Visst allt går ju men det kan ta lite längre tid. Har själv haft en 3 årig hingst som inte var hanterad och gått i en hage hela sitt liv och på två veckor kunnat hoppa upp och sitta på ryggen med mm. Men sedan finns det dom individerna som inte accepterar så stora förändringar överdrivet lätt och som är så vassa i huvudet och inte vill ha ett samarbete med människor.

Och som kommer att vara misstänksamma och ha en stark flyktinstinkt. Det är väl ok om man sköter och tar hand om hästen själv, men jag tänker på andra som kanske skall komma i kontakt med djuret under sin "fria" livsstil?
Då menar jag vet, hovslagare och om du står i ett hyresstall mm?

Kanske inte är jätte kul att få ta del av en sådan häst..

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits