Hantera fölen

K

Kiiwyy

När börjar nu hantera era föl? Leda i grimma, kratsa hovar, täcken osv?

Sv: Hantera fölen

yep minuten de ar fodda, garna grimma pa forsta morgonen (for de fods ju ALLTID mellan 3 och 4 pa natten lol j/k) vid utslapp och sen kommer allt pa en gang. de mer de ar hanterade som sma det battre ar de senare i livet...

vi hanterar fölen endast i nödfall, vid verkning, avmaskning och verkning. ser ingen anledning att hantera dem .... dem får gå i storflock och så länge dem har mamman behöver dem inte gå i grimma. hanterar man dem inte och låter dem få vara "vilda" så kommer dem följa sin mamma och ska dem utav någon anledning in i stallet så går dem lösa och sen leder man stot.
När dem blir avvanda ifrån mamman så har vi dem fortfarande lösa vid eventuella hag byten osv. och leder dem äldre hästarna.

Vi börjar inte hantera våra hästar "på riktigt" först vid 3års ålder. ser ingen anledning att hantera dem innan, de blir bara "trädgårdshästar" då och förlorar mycket utav respekten.

ex. de hästar som blivit hanterade tidigt (innan 2-3år) har sparkat nångång emot människor, eller hotat med att sparka. Men har faktiskt aldrig varit med om att någon som blivit hanterad "sent" sparkat eller hotat med att sparka. Kanske finns det ett samband?
Jag upplever att dem som blir hanterade tidigt ser oss som mer jämlika och kan "säga ifrån" lättare. Medan dem som varit "vilda" längre ser oss som "stora" och starkare.

En bekant till mig som brukar ta för på sina hästar brukar "lägga ner" fölen flera gånger dom första dagarna, hon gör det ju inte våldsamt på något sätt.
Jag tror det är för att hästen alltid ska tro att människan är större, starkare och att det är människan som bestämmer.

En bekant till mig som brukar ta för på sina hästar brukar "lägga ner" fölen flera gånger dom första dagarna, hon gör det ju inte våldsamt på något sätt.
Jag tror det är för att hästen alltid ska tro att människan är större, starkare och att det är människan som bestämmer.

Jösses!:eek::confused:

Exakt så är min storhäst hanterad som liten och oj oj vad jag gissar att jag hade sluppit mycket trams om han blivit hanterad istället från dag 1.

Åtminstone den här människokontakten och grimma på/av är väldigt viktigt än idag (hästen är 12 år nu).

Han har varit huvudskygg och är fortfarande, inga häftiga rörelser mot huvudet går att göra.
Han är svårfångad i hagen.
Vi har kämpat i flera år med hovslagare och en period på ca 1,5 år var vi tvugna att ge lugnande intravinöst för att kunna byta skor på hästen.

Han är väldigt reserverad för nya människor osv...

Jag tror mycket beror på hans mamma också. Jag har aldrig träffat mamman men vad jag hört så levde den som halvvild på Irland innan den togs till Sverige och till ett stuteri där hon fick gå lös mellan stall/hage. Aldrig direkt hanterad förutom vid verkning och veterinär och då kanske det gick vilt till, det vet jag ju inte.
Men tror inte mamman var inriden ens. Kan ha fel men jag har aldrig hört att någon skulle ha ridit på den...
Så en reserverad mamma med ett föl som inte hanteras... Jag har det facit i handen!

Jag tycker också hästar ska gå i stora flockar men det KAN INTE förstöra att man 2-3 gånger i veckan hämtar in sin häst i stallet med grimma och grimskaft, ryktar den och kratsar hovar, ger den en munsbit och sedan går ut i hagen igen med den, när den är föl/unghäst. I början tillsammans med dess mamma.

Jag har en 1-åring också nu, den tar jag in i stallet kanske 2ggr/vecka. Den är å andra sidan tvärt om, jag antar det som du är rädd för, för gå på-ig. Där behövs hanteringen tycker jag för att den ska lära sig att man inte kan flytta runt på människor så som man kan flytta runt på de andra hästarna i hagen. Han behöver lära sig skillnaden på människa och häst.

Så nog tycker jag hantering är viktig utöver hovis och vet. Dessutom gillar i alla fall inte min hovslagare när hästar håller på och rycker i benen. Han ser det inte som sin uppgift att uppfostra andras hästar....

Leda med grimskaft runt halsen från början så att de lär sig att man går bredvid människor. Ha grimma på. Därefter lyfta fötter. Sen bli ledd i grimskaft. Detta ska de kunna när de är ett par månader. Sen ska de lära sig att stå uppbundna. Efter det så begär jag inget mer av dem på typ ett år.

Täcke vill jag inte ha alls om det inte är absolut nödvändigt.

+1 på den. Har fått hit hästar från 3-6 år som knappt är hanterade som ska ridas in. Det har tagit lång tid att bara få dom lugna med mig intill på marken. Inridningen tar utan överdrift dubbelt så lång tid som en hanterad unghäst. Dessutom fortsätter många av dom där hästarna att vara lite mer opålitliga i ridningen. Det är som att dom har flyktbeteendet mkt närmare än vad unghästar som är hanterade från början har. Visst man behöver inte överdriva men åtminstone gå ut och klappa på dom när man ändå är där och gör sin dagliga tillsyn...

Jag börjar första dagen (mina föl är födda på natten) att ta på grimma och går med fölet till och från hagen och mamman följer med lös. Tar på hela kroppen från början och tar upp hovar när det känns rätt. :)

kl

Det sägs ju vara väldigt givande att hantera mamman mycket och på rätt sätt, pyssla om henne och fölet inser att människan är en naturlig del av vardagen.

Jag har inte hanterat mina föl så jättemycket det första halvåret, utan på vintern de året de blir 1 brukar jag göra lite mer. Fast i år har jag inte kunnat låta bli att göra lite mer redan nu.

Mitt ena föl är så cool så henne kan jag raspa fötterna på lös i stallgången, alla fyra. Självklart är hon annars verkad av hovslagaren, men ibland kan det vara bra att bara ta ett par tag för att raspa till en begynnande spricka eller ojämnhet. Plus att jag provade att knyta en jacka om halsen på henne igår, hon blev bara förvånad :p Det andra fölet är inte lika mycket hanterad, men ta på grimma går bra, likaså lyfta lite i benen och jackan fick jag lägga på ryggen.

Binda upp dem kommer jag dock att vänta med.

Jag läste nyligen en intressant studie i frågan; http://hastfocus.se/index.php?optio...ntering-av-foel&catid=36:forskning&Itemid=100

De jämförde hur hantering i olika åldrar påverkade hästarna inför framtida utmaningar.

Själva så har vi inväntat att fölen tagit kontakt, bara varit ute i flocken och kelat med mamman och de andra hästarna. Blivit en van och trygg person. När de börjat ta kontakt så är det mycket kelande, kliande över kroppen. När vi lastat första gången så har det varit i tom transport med mamman. Leda i grimma har inte blivit aktuellt förräns de inte längre gått med mamma så vid ca 1 år. De brukar få lära sig det genom att vi leder dem tillsammans med en van individ. De blir förskräckta över att sitta fast första gångerna och kan då springa men stannar när det blir stopp och eftersom de är vana vid att vi är en trygg punkt kommer de tillbaka och söker trygghet hos oss :) Följa brukar inte behöva läras in.
Det viktigaste tycker jag är att bli en trygg och trevlig person som hästen vill vara med, då brukar faktiskt mycket fungera. Men vi följer ju Camargue traditionerna och Camarguehästen är ju avlad för att vara enkel i hantering så jag kan inte garantera att det är samma för alla :S men jag tror det?

kan tillägga för att förtydliga att jag personligen tycker att vid 1 års ålder behöver en häst kunna gå att leda i grimma korta sträckor, verkas, lasta. Vaccineringen är väl mycket det smo styr att man måste börja i tid med grimvana i alla fall.

min unghingst blev shippad fran usa till sverige nar han var just fyllda ett ar (fodd i june kom i august). Om Carolyn inte hade jobbat med honom innan med att leda, bunden plocka upp fotter osv, tja, jag kunde just se vilken circus det hade varit.. Nu forstas avvanjer vi/hon folen nar de ar 6 manader ocksa och jobbar med varje fol fran det, sallan ar sto och fol tillsammans langre. Mamman ar formodligen gravid igen och behover inte ha en ung pa sidan.. men vet att man i sverige haller folen pa sto mkt langre.. Dock min punkt ar, man gar inte till overdrift med folet forstas, men man skall kunna ga upp till det utan att det springer ivag. Manga ston ar ju lite reserverade och mnaga ganger for detta over pa folet.. inte bra for framtiden...men igen, alla gor olika..

ja det finns många olika modeller och man får väl anpassa efter ras, vad man vill ställa för krav osv. I camargue finns det fortfarande de som hanterar hästarna först vid 3 års ålder fram tills dess är de vilda. det tycks fungera väl med tanke på hur okomplicerade och trevliga hästar de blir.
Överhantering eller felaktig hantering är fel anser jag, däremot grundläggande hantering på ett bra sätt är alltid bra. Hellre färre gånger men bra positiva. Att stona är välhanterade och trygga med människan är mycket viktigt för att det ska gå smidigt om man väljer att ha ohanterade föl längre. A och O om du frågar mig är att bygga upp en förtroendefull relation mellan sig och fölet och det gör man mycket genom att bara umgås och sedan be om små utmaningar som man kan hantera på ett positivt sätt. Men det är inte viktigt för framtiden att man gör jättemycket med en unghäst, de behöver få utvecklas i lugn och ro tillsammans med andra hästar.

vad finns det för fördelar med att vänta så länge som till tre då?

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits