Sv: Hantera fölen
Exakt så är min storhäst hanterad som liten och oj oj vad jag gissar att jag hade sluppit mycket trams om han blivit hanterad istället från dag 1.
Åtminstone den här människokontakten och grimma på/av är väldigt viktigt än idag (hästen är 12 år nu).
Han har varit huvudskygg och är fortfarande, inga häftiga rörelser mot huvudet går att göra.
Han är svårfångad i hagen.
Vi har kämpat i flera år med hovslagare och en period på ca 1,5 år var vi tvugna att ge lugnande intravinöst för att kunna byta skor på hästen.
Han är väldigt reserverad för nya människor osv...
Jag tror mycket beror på hans mamma också. Jag har aldrig träffat mamman men vad jag hört så levde den som halvvild på Irland innan den togs till Sverige och till ett stuteri där hon fick gå lös mellan stall/hage. Aldrig direkt hanterad förutom vid verkning och veterinär och då kanske det gick vilt till, det vet jag ju inte.
Men tror inte mamman var inriden ens. Kan ha fel men jag har aldrig hört att någon skulle ha ridit på den...
Så en reserverad mamma med ett föl som inte hanteras... Jag har det facit i handen!
Jag tycker också hästar ska gå i stora flockar men det KAN INTE förstöra att man 2-3 gånger i veckan hämtar in sin häst i stallet med grimma och grimskaft, ryktar den och kratsar hovar, ger den en munsbit och sedan går ut i hagen igen med den, när den är föl/unghäst. I början tillsammans med dess mamma.
Jag har en 1-åring också nu, den tar jag in i stallet kanske 2ggr/vecka. Den är å andra sidan tvärt om, jag antar det som du är rädd för, för gå på-ig. Där behövs hanteringen tycker jag för att den ska lära sig att man inte kan flytta runt på människor så som man kan flytta runt på de andra hästarna i hagen. Han behöver lära sig skillnaden på människa och häst.
Så nog tycker jag hantering är viktig utöver hovis och vet. Dessutom gillar i alla fall inte min hovslagare när hästar håller på och rycker i benen. Han ser det inte som sin uppgift att uppfostra andras hästar....