Hantera Butta?

Charlotte1975

Trådstartare
Min häst ska få butta 2 gånger om dagen i 20 dagar. Vi har mkt tävlingshästar i stallet, så hur hanterar man då bäst medicineringen? Vill ju inte att ng ska visa utslag på eventuell doppingkontroll.

Sv: Hantera Butta?

Slamma upp i lämplig vätska, dra upp i spruta, medicinera i spolspilta (om sån finns), torka av mulen på hästen från ev slabb och spola av ev dräll från golvet i spolspiltan.

Om du inte har spolspilta ta stallgången.

Det du ska undvika är dels ge i krubban med maten, ska du ge i mat ge i separat hink och inte i boxen (utan som ovan), och att 'slabb' fastnar på boxgaller/-väggar/krubbor etc så andra hästar får i sig det. Samt då att undvika att det yr buttadamm över halva stallet, men just det brukar vara det enklaste.

Men, är hästen snäll ge utblandat med vatten/fil/proviva/etc i spruta är det enklaste och säkraste hanteringen, och gör det utanför boxen och helst på ställe som kan 'spolas rent' - och gör ren hästen från 'slabbrester' innan den ställs in i boxen. Då är kontamineringsrisken väldigt låg. Även om man skulle skifta boxar, men undvika det minskar ju ytterligare risken.

När jag vart i samma situation så har vi medicinerat på ridbanan för att undvika att det slabbar och dammar inne i stallet.

Största problemet är buttadammet. Jag kan fixa det själv på kvällen när jag är i stallet. Blanda ute och ge henne ute. Men på morgonen måste personalen ge henne och då öppna butta påsen. Risken finns då att personen får på sig och hanterar sen de andra hästarna. Vad jag förstått ska man inte blanda i förväg. Att jag skulle blanda i spruta på kvällen som hon sen får morgonen efter.

Jag vet inte hur det är ang att blanda i förväg, alltså vad tillv rekommenderar etc. Jag har dock vid mer än ett tillfälle gjort just det, och i de fallen har i alla fall inte jag märkt av något 'problem'. Alltså sämre effekt/utebliven effekt/etc. Det är ju dock svårt säga säkert att det inte blev sämre effekt t ex av det, men jag märkte iaf inte av något.

Om man bara inte vevar runt, så butta dammar ju inte så farligt, så klipp/riv upp påsen, och 'öppna' inte upp den förrän i en behållare av något slag, typ en burk. Alltså som handen går ner i, men innehållet hälls ur 'nere i' burken (och blandas med vätskan, sugs upp med spruta etc). Och så tvättar personen händerna ordentligt mellan hanteringen av din häst och andras (och efter att ha diskat burken såklart)?

Jag TROR dock man i princip behöver bada i buttapulver och att en annan häst slickar på en för att få korskontaminering så, men jag VET inte.

Jag ska ringa och kolla med vet. i dag om hur de rekommenderar hantering. Kan jag blanda de dagen innan utan att effekten går ner så skulle de underlätta mkt. Anledningen till den stora nojjan är att för några år sen blev en liten ponnytjej på LB nivå avstängd i grannstallet. De visade sig att de fanns en öppnad påse o deras foderkammare och dammet hade kommit på hennes ponnys foderhinkar.

Jag jobbar i ett galoppstall och där är det ju också viktigt att inte tävlingshästarna får i sig det. Men dom förvarar det inomhus, för det för inte förvaras i stallet. Och så har dom en box där dom ställer hästen som ska ha butta och det har funkat för dom i 30 år :)

Om hästen äter det med mat skulle jag ställa in en golvkrubba o strö det över maten på plats.

om det är möjligt att ge metacam istället så är det betydligt enklare hantering på det då det inte dammar, mindre kontaminationsrisk. Det kanske inte lämpar sig för din häst, har ju inte exakt samma egenskaper så det kanske inte går att byta? Fråga din veterinär

Om hästen äter det med mat skulle jag ställa in en golvkrubba o strö det över maten på plats.

Hon har inte fått butta tidigare så vi får väl se vad hon säger.
Jag pratade med vet. nu på FM. Enligt henne var det OK att blanda det i maten/alt spruta kvällen innanför att sen ge henne de på morgonen. Då kan jag blanda det själv och personalen slipper hantera påsarna och riskera att få butta dammet på sig.

Memmis22 - Låter som en bra lösning men vi har inga tomma boxar för sånt ändamål.

antioxidant - Kanske man skulle kunna, har inte riktigt koll på skillnaden. Men nu är buttan uthämtat så det får bli det.

Tror att risken att någon av det andra ska få i sig och dessutom åka fast i doping kontroll är minimal, men självklart vill jag hantera det på bästa sätt för alla inblandade. Hoppas på att det kommer funka nu.

Alternativet är att hälla pulvret i sprutan på kvällen, på morgonen tillsätts bara vatten och skaka om. Det har vi kört ett par gånger, när det varit tidsnöd bl a.

Då slipper andra dutta med påsar, hälla etc.

Se till så plasthandskar + ev överdragsjacka finns till stallpersonalen, det kan ju slabbas iväg när man ger..=)
Värsta med butta är att det är så satans dammigt, så skönt att du kan blanda själv (gör det hemma, inte i stall)

Kör en sådan variant ute är mitt tips, ett fnys från hästen och man kan ha buttadamm 'överallt' sen. Jag har råkat 'mininysa' i samband med buttablandande, och det var en..intressant.. upplevelse i köket sen ;)

Jag menar självklart att man sedan ska blanda det i maten- röra om.
För vilken häst äter mat toppad med buttan;)

Nej jag gillar inte mecket med att spruta o butta verkar inte smaka så illa som finadyne mm.

Båda mina äter buttan, t o m den kräsna om det ingår kli, soja o linfrökaka

Jag har faktiskt smakat på butta. Eftersom så många hästar verkar tycka det smakar apa, och det i FASS påstås att det föredras väl tack vare smakförbättrande tillsats.

Det smakar skarpt beskt.

De flesta av mina har faktiskt ätit det i mat, men inte alls. Fbldamen var värst, men hon åt INGEN medicin i mat, kunde med en sniff avgöra om maten var preparerad eller ej. Hennes motpol var arabvalacken, han åt torr butta strödd i 1 dl havre. Å andra sidan gillade han inte sött men älskade beskt ;)

Lillen är lite stundomsinnad vad gäller all preparerad mat, han äter, så slutar han, sen äter han. Jag tycker dock generellt allt är lättare ge i spruta till hästar som honom (dvs som har bada emot ges i spruta i munnen), så ger faktiskt ledtillskottet så med. Proviva + pulver och han gapar själv öäver sprutan =)

Så tänkte jag också.
Sen vet jag inte vad ni har för personal i stallet Charlotte men det kanske går att göra så att de tar ut henne sist och försöker ge sprutan på ett så neutralt ställe som möjligt eller ett ställe där det går att göra rent typ.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 181
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 414
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka