Hankatter -fråga ang skvättande

C

CurlySue

Kan man ha en okastrerad hankatt (som innekatt) eller skvätter / markerar alla hankatter efter könsmognad? Kan det vara skillnad på raser, annat?

Sv: Hankatter -fråga ang skvättande

De flesta hankatter är svåra att hålla fertila en längre tid, men "lugna" raser verkar vara lättare, och om hanens pappa är strilfri är det ett gott tecken eftersom det skiljer mellan olika linjer. Några garantier finns aldrig, jag har valt bort att ha avelshane eftersom det skulle bli för besvärligt.

Det är väldigt individuellt. Jag tror att miljön spelar stor roll, vissa tror att det ligger mycket i generna... men jag är inte så säker på det.

Jag har en fertil hane som går alldeles utmärkt att ha inne. Han strilar inte, det gjorde han dock hos sin tidigare ägare men där fanns det fler katter, bland annat en fertil hane och sådant spelar roll. Här finns bara en fertil hane, en fertil hona och en kastrathona. Han är "hankattsmuppig" men strilar inte och är väääärldens goaste:love:

Många av de icke-strilande hanarna jag känner till bor som ensamkatt eller har bara en kompis, en kastrat så jag är helt övertygad om att den miljö hanen lever i är den största faktorn.

Man kan kanske, men vad är poängen när kastrering är både billigt och enkelt?

Tassetass skrev:
Man kan kanske, men vad är poängen när kastrering är både billigt och enkelt?

Man kanske har tänkt sig avla på katten ;) Det är iaf därför jag håller en fertil hane. Skulle inte ha katterna intakta om jag inte födde upp.

Tack för era svar. Saken är den att jag funderar på att svara på en omplaceringskatt (raskatt) som fortf är okastrerad då han är tänkt att ställas ut. Han har bott som ensamkatt om jag förstått rätt. Mina erfarenheter av innehankatter är inte så många, iaf inte okastrerade. Den jag kan komma ihåg som var okastrerad var hemsk... och kissade bl a i mina skor en gång då jag var på besök. Så därför undrar jag om jag öht ska bry mig eller inte om att svara på annonsen.

Om de markerar och sedan kastreras lägger de av då, eller är det också individuellt?

Min hane markerade flitigt i åtta år som fertil, men efter kastrering och flytt har ha inte gjort det en enda gång. Då kan ju höra med ägaren hur denna hanen är, och om han sen visar sig strila är det ju inte så svårt att kastrera.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 650
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama