Hanhundsträning vid löptik

Ciilia

Trådstartare
Nån som har nåt bra tips för att få hanhunden lite mer intresserad av träningen när det varit en löptik på plan eller om det är någon närheten? Har han inte fått hälsat eller om det inte luktar i backan går det hur bra som helst. Men har han upptäckt en löptiks doft är det skitsvårt. Hur har ni andra gjort?

Sv: Hanhundsträning vid löptik

det är väldigt svårt att ändra på såna beteenden. dessa beteenden är hundens naturliga och att ändra på sniffanden är inte lätt. det är samma sak med vargarna...!!
Om du inte ska träna sök men din hund, eller nåt där hunden använder nosen, kan du ju prova att dutta på lite parfym på nosen, inte så mycket då det är väldigt starkt! kan ju hjälpa, för mig funkade det när min hanhund var galen i alla hundar! (alltså inte arg, utan ivrig om en hund gått där, då ville han ju springa efter och leka lite) :d

Senast ändrad av en moderator:

Vi ska tävla i sök så det går inte. Har testa sök en gång efter en löptik och det gick rätt hyfsat ändå, dock inte lika bra som det brukar men där är motivationen hög. Men vill ha hjälp med hur jag får bort nosandet på lydnadsplanen och försöka få honom att jobba bättre där.

Tänkte mest eftersom att du skrev att man inte skulle göra det om man ska tävla i sök eller något annat där hunden använder nosen?

Alla typ av krav tycker jag ska ställas efter att man uppfyllt ett behov.
Alltså, ge f*n i tiklukten, meeen istället, så får du nosa efter, tex blod eller nåt annat högoktanigt.

Jag är helt enig med dig. Sniff efter tiklukt behöver inte accepteras men man måste ebjuda något lika bra istället. I mitt fall är det skyddsträning.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 021
Övr. Hund Ni som har hanhundar som påverkas av löptikar i närheten, hur hanterar ni det? T.ex. hanhund som slutar äta och gnäller/gläfser/ tjuter...
Svar
11
· Visningar
756
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
446
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 436
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka