Hanhundsproblem? Urinvägsinfektion?

Miiip

Trådstartare
Fick, som några av er kanske uppmärksammat, hem en omplacerings hane förra veckan. Allt har varit frid och fröjd hela veckan. En helt fantastisk liten hund med hjärtat på rätt ställe som passade rakt in i våran lilla "familj".

Nu till problemet:
Igår när jag kom hem efter att ha varit och tränat rallylydnad i några timmar så hittade jag bloddroppar, såg ut att vara rent blod, vid den nya hundens bädd. Tänkte lite snabbt att han säkert gett sej på en av våra katter och fått sej en dask på nosen eller annat lättblödande ställe och sedan sökt sej till bädden. Tittade igenom nosen på honom och även på min tik men kunde inte hitta någon skada. Funderade inte så mycket mer på det förrän sambon hittade bloddroppar på kanten till våran säng, alltså kanten i lodrätt-läge. Vad har hänt? Även det här i närheten av hanens bädd, så jag kikade igen om han kanske ändå fått sej en skada om han, mot förmodan, skulle ha gett sej på katterna..men hittade absolut inget. Har klurat under hela dagen på vad det här kan vara för något. Vad som hänt och vem som är den blödande, vi har ju trots allt en till hund och två katter så det är inte alls säkert att det kommer från hanen men det är väl lättast att tro det eftersom det är i närheten av där han brukar ligga.

Sambon hittade för en stund sedan två torkade fläckar (ca 5 cm i diameter) i våran säng, i höjd med var hanhunden ligger en stund på nätterna. Den ena är mer eller mindre genomskinlig, ser vid första anblicken ut som en kissfläck men är helt luktfri. Den andra fläcken är blodblandad och lite mindre än den första också den helt luktfri.
Tanken slog mej då att det kanske rör sej om någon form av urinvägsinfektion på hanen. Är sånt vanligt?

Har själv aldrig haft hanhund innan och har ingen större koll på hur deras urinvägar och mojäng under magen fungerar, så jag är tacksam för alla svar och funderingar som går att få tag på.

Ska till veterinär med ena katten imorgon pga otäck olycka igår kväll och täkte passa på att fråga dom om det här samtidigt. Men det vore skönt att få lite klarhet i vad det kanske kan röra sej om.

Tacksam för alla svar som går att få.

/Evelina

Sv: Hanhundsproblem? Urinvägsinfektion?

En vän till mig har haft hanhundar som droppat blod. Hon har gett dem C-vitamin så har det löst sig på en vecka.

Vad har hon trott att det varit då för något?

Min hanhund droppade blod/"urin" och han hade prostatit och kastrerades

Vad innebär prostatit? Är helt ny på det här med hanhund och inte alls lika påläst på vad dom kan råka ut för som jag är med tik.
Kastration är jag lite inne på ändå.. Är det något som försäkringen går in på i sånt fall? Om det är något fel på hunden och ett måste att kastrera alltså?

Min hund fick en infektion i prostatan. Då droppade det blod.
Han hade inte varit i närheten av nån löptik (och har tidigare bott med tik) troligen var den orsakad av bakterier.
Han fick en kasterationspruta mot förstoringen och en antibiotikakur och har mått fint sedan dess.

Har varit hos vet. idag. Lämnat urinprov och ultraljudat. Visade sej vara en halvstor systa i prostatan.
Behandlingen blev kastrationsspruta till att börja med för att se om systan krymper, om inte så får det helt enkelt bli en kastrering om ett halvår och då skulle problemet aldrig kunna uppstå igen enligt vet.

Så vi får se. Det är roligt jämt :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 142
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 907
Senast: Nominous
·
J
Hundhälsa Idag small det ordentligt... Jag hade stängt in min snart 2 år gamla schäferkille i stallet när jag skulle på promenad med hästen... Han...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 543
Senast: iowa
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 731
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård