Har inte alls träffat många hanar som inte kan hantera tikar som inte löper. Knappt någon?

Att de reagerar på löptikar är ju fullt rimligt även om det varierar hur bra koll de har på höglöp och hur lättdistraherade de är.
Säger samma sak. Iofs har jag itne umgåtts så väldigt mycket i större hundkretsar men har alltid haft hundar runt mig - både egna och vänners. Aldrig kan jag minnas att jag mött en hanne som inte kunnat umgås med tikar som inte löper?
Själv har jag, med ett enda undantag i min barndom, endast haft hanhundar.

Ytterst få hanhundar sm jag känner som inte kan umgås med tikar - knappt några alls. De flesta jag känner kan även vara med löptikarutan större problem - bara lite gnäll vid just höglöp.

Fast å andra sidan finns det ingen hane som med vettet i behåll som försöker mer än en gång att nosa därbak på mina tikar om dom inte ens är i höglöp :D :D :D

Min är lite besatt utav kissfläckar och försöker ibland nosa löptikar där bak (han är dock rätt så ung och en avelshane, så han har väl lite mer hyfs att lära sig), men annars umgås han väl med dom. Säger de ifrån så lägger han av direkt. Inget juckande och trakasserande.

Det där som beskrevs i TS låter mer som ett s.k stressbeteende, och personligen skulle jag nog ha funderat över att kastrera en sådan hund.

Det är inte mina hundar, skulle aldrig acceptera ett sådant beteende och skulle dessutom göra allt för att sålla bort sådan mentalitet när jag letar valp, så det blir svårt för mig att kastrera dem.

Jag har alltid haft hanar och tikar ihop och aldrig haft några problem. Här har det alltid varit en tik som bestämmer i flocken. Skulle någon hane rida på henne då jäklar får han ont. Men det händer inte, alla vet sin plats.

Min huligan var superdryg under sitt första år, men han var rätt understimulerad på grund av operation och påtvingad stillhet. Numera är han nyfiken men ger sig rätt fort om tiken inte löper. När han är på "sitt" pensionat så är han med deras tikar just för att han uppför sig så väl. Sen har han ett väldigt märkligt förhållande med min daghund, hon luktar tydligen orimligt gott, speciellt nu när hon är kasterad, och henne kan han lukta på hur mycket som helst, men skulle aldig komma på tanken att rida på henne och inomhus har jag sagt ifrån. Utomhus är det sällan de är lösa tillsammans, fröken har väldigt selektivhörsel och jag har ingen lust att jaga rätt på henne. ;)

Här umgås väl folk väldigt mycket med de som också tränar sina hundar.. De kanske helt enkelt är bättre uppfostrade, kommer från bättre linjer, är mindre understimulerade ect.

Kan säga att den vanlige Svenssons hanhund oftast har väldigt lite tikvett. Innan jag började satsa på hund så lärde jag känna ett gäng på typ 20 pers med hundar som alla går på en golfbana på vintern. Kan ju säga att man blev imponerad om en hanhund INTE försökte våldföra sig på varje ny tik som dök upp.. Jag känner människorna fortfarande, och deras hundar har definitivt inte blivit bättre med åren. Kul när en 40-kilos okastrerad hanhund ska upp och rida på en vettskrämd 8 månaders tik på kanske 10 kg liksom..

Min hund äter dåligt när det är löptikar i närheten (utställningsavlad golden). I helgen bodde vi med löptik och det funkade ändå hyfsat, han ville nosa men skärpte sig vid tillsägelse. Så där tror jag att han skulle bli bättre med träning men vi träffar så sällan löptikar så det har inte blivit så mycket av den varan hittills.

Jag tror dels att det är ett stort avelsproblem, men det är också så att många (hanhundsägare) upplever det som något naturligt att en hane uppvaktar och är på tikar, oavsett om de löper eller ej. Bara det smått hysteriska tramset om att man nästan ska spärra in sin löptik för att de inte ska störa hanhundarna får mig att koka.

Jag har just nu två löptikar hemma, varav en är på väg in i höglöp. Hanen jag passar har varit intresserad av båda två, framförallt av den som uppvaktar honom, men jag har sagt åt honom och tiken och nu är det bra. De går lösa ihop på promenader och struntar i varandra, idag gick jag först två spår med löptikarna och sen gjorde jag ett uppletande med honom, han hade minsann inga problem med sitt arbetsfokus. Han har alltid umgåtts med tikar, hans ägare har aldrig ursäktat sig själv eller honom med löptikar, han har helt enkelt fått lära sig. Jag vet fler såna hanar och det de har gemensamt är ägare som inte fjantar med dem och vimsar om "drifter", de har också gemensamt att de är arbetshundar.

Jag välkomnar att brukshundsklubbar etc öppnat upp mer för löptikar, för var det i stort sett förbjudet att komma till klubben om din tik löpte, idag är det sällan några problem.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
976
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka