Jag tror dels att det är ett stort avelsproblem, men det är också så att många (hanhundsägare) upplever det som något naturligt att en hane uppvaktar och är på tikar, oavsett om de löper eller ej. Bara det smått hysteriska tramset om att man nästan ska spärra in sin löptik för att de inte ska störa hanhundarna får mig att koka.
Jag har just nu två löptikar hemma, varav en är på väg in i höglöp. Hanen jag passar har varit intresserad av båda två, framförallt av den som uppvaktar honom, men jag har sagt åt honom och tiken och nu är det bra. De går lösa ihop på promenader och struntar i varandra, idag gick jag först två spår med löptikarna och sen gjorde jag ett uppletande med honom, han hade minsann inga problem med sitt arbetsfokus. Han har alltid umgåtts med tikar, hans ägare har aldrig ursäktat sig själv eller honom med löptikar, han har helt enkelt fått lära sig. Jag vet fler såna hanar och det de har gemensamt är ägare som inte fjantar med dem och vimsar om "drifter", de har också gemensamt att de är arbetshundar.
Jag välkomnar att brukshundsklubbar etc öppnat upp mer för löptikar, för var det i stort sett förbjudet att komma till klubben om din tik löpte, idag är det sällan några problem.