Wellcraft

Trådstartare
Varför kan så få hanhundar umgås normalt med tikar (såväl som i löp och inte löp?).
Är det "bara så" eller är det en träningsfråga? Vad anser ni?
Jag snackar då om det eviga uppvaktandet & ridandet trots en tik som förgäves försöker ryta ifrån..

Jag upplever det inte så. Tycker de flesta hanar funkar som de ska. Dvs de respekterar tikar och visar bara intresse vid löp.
Och gärna endast vid höglöp.
Till stor del är det en avelsfråga...det handlar om mentalt stabila och sunt funtade hundar. Sen kan det bli skrutt med översexuella hanar även i den mest nogranna aveln och då kommer uppfostran in.
Sen bör man hålla i sär stressbeteende och påstridighet på tikar. Allt ridande och juckande handlar inte om kåthet och dålig uppfostran.

Jag tror det är individuellt och rasberoende. Arbetande raser som avlas för arbete brukar nog sällan vara något problem. Raser som avlas på 'könsprägel' däremot är nog en svår nöt att knäcka.

Min spets har som kastrerad normalt förhållande till tikar. Kan flörta, kliver upp om tiken ställer upp sig men inte mer. Annat var det innan..

Kelpien kollar läget där bak, är löper tiken flörtar han och kan bli lite dryg vid umgänge men släpper och jobbar utan problem. Skulle inte kliva upp oinbjuden ens på löptik. Icke löpande tikar behandlas som potentiella kompisar, inte som sexobjekt.

Valpen är 10 veckor så han är mest intresserad av att sätta på filten när han är övertrött :meh:

Varför kan så få hanhundar umgås normalt med tikar (såväl som i löp och inte löp?).
Jag snackar då om det eviga uppvaktandet & ridandet trots en tik som förgäves försöker ryta ifrån..

Jag tycker det är väldigt osunt när hanhundar beter sig på det viset och att det är något man bör tänka på när man avlar, dvs. att man ska försöka avla på hundar med sund mentalitet och då kommer det in hur man beter sig mot andra hundar. Oavsett om det är stress, eller att dom är påflugna jäklar som inte lyssnar.

Min egen hanhund var på utställning som besökare i helgen. Han fick sitta i bur bredvid bukefalisten @Red_Chilis löptik och då la han sig ner och sov. Det är så det ska vara. :) Han är av en arbetande ras. Vår andra hund är jobbig och kommer troligtvis kastreras då han slutar äta om grannens tik löper. Men han är av ras där man fokuserar på utseendet och inte så gärna på mentaliteten. :banghead:

Tycker mest det är understimulerad hanar som beter sig så, hanar där ägaren inte har något särskilt intresse att vara ett team med sin hund.
Har aldrig träffat en hane som beter sig så i träningssammanhang, inte ens de som fått para, besöker man däremot stans rastgårdar tycker jag varannan hane stressar runt och försöker betäcka både kastrerade hanar och tikar och diverse andra stressbeteenden.
OBS min uppfattning , inte fakta

Upplever inte alls att det är så. De få hundar jag träffat som inte ens kan bete sig runt tik som inte löper, det är antingen hundar som kommer från riktigt oseriösa uppfödare eller är understimulerade och har okunniga ägare.

Min egen hanhund var på utställning som besökare i helgen. Han fick sitta i bur bredvid bukefalisten @Red_Chilis löptik och då la han sig ner och sov. Det är så det ska vara. :) Han är av en arbetande ras. Vår andra hund är jobbig och kommer troligtvis kastreras då han slutar äta om grannens tik löper. Men han är av ras där man fokuserar på utseendet och inte så gärna på mentaliteten. :banghead:
Ja han var jätteduktig :) och då hade Aysu ändå löpt en vecka och din pojk är ung.

Tråkigt att du har den uppfattningen av hanhundar, de flesta hanhundar kan uppföra sig utmärkt. En hane som beter sig sådär, trots uppfostran, skulle inte få behålla kulorna i mitt hem. Men i många fall handlar det om uppfostran är min uppfattning.

Jag upplever ju att dom där tendenserna kan finnas hos staffar. Men det är ju en ras som är avlad på extremt tydlig könsprägel och då verkar samkönsaggressivitet och hanar som blir stissiga av löptikar komma som ett brev på posten.
Min egen hane blir påverkad när tiken hemma löper och mer eller mindre försöker våldta honom. Men så länge dom är i olika rum så är han inte bekymrad. Kan bli lite gnällig just vid höglöp och är ju inte bangen att försöka kliva på när hon mer eller mindre tränger in honom i ett hörn och backar in under honom. Men inte så att det skulle påverka aptiten eller att han inte kan koppla av.
På träning och tävling kan han ligga bredvid höglöpande tikar och bryr sig inte det minsta. Jag råkade placera hans bur bredvid klubbkompisens höglöpande tik men varken jag eller han märkte av det, att hon var i höglöp fick jag höra först när jag kommit hem från träningen. ^^

Har själv hane som är uppväxt bland tikar och vet hur man beter sig. Aldrig varit något problem, numer är han kastrat dock.
Så bra att inte ni delar samma erfarenhet. Kan handla om understimulans precis som ni säger, för jag har inte heller märkt av knäppa hanar på bruksan direkt.

Jag har en hanhund som bara reagerar på löptikar. Min mamma har alltid haft tikar och jag har inte träffat på någon hanhund som varit på dem när vi varit ute nånsin. Däremot har vi en granne här som har en hanhund som ger sig på och juckar på alla hundar, även hanhundar. Mycket otrevlig hund överlag.

Jag måste säga att jag inte alls känner igen din beskrivning? Har nog aldrig träffat på en hund som inte kan umgås med andra tikar pga det du beskriver men Som någon säger kan det absolut vara mer rasbundet, upplever att jämthundarna är betydligt mer påverkad av löptikar än våra schäfrar men trots att vår jämte är på gränsen till vad jag tycker är okej så är han bara "knäpp" när min tik verkligen går in i höglöp. Dom lever med varandra 24/7 fram till höglöp utan problem.

Jag hoppas verkligen att hundar med de problem du beskriver inte regelmässigt går i avel.

Inte normalt beteende.

Det där har bara jag sett någon gång när det blir lite för intensiva lekar och slår över ute. Icke att mina hanar har klättrat och trakasserat tikarna hejvilt. Då hade det ju inte funkar att ha dem tillsammans.

Labrador och Schäfer, hunnit med ett par stycken egna nu, familjen har haft fler labbar, och min morfar födde upp kareler i många år. Hanar och tikar tillsammans, både steriliserade och osteriliserade. De håller inte på sådär oavsett. Bara arbetande hundar.

TS - jag vet inte om det finns raser som har det där beteendet nära. Annars skulle jag säga träningsfråga. Jag antar att ägaren går in och tar tag i hanen innan tiken blir riktigt förbannad? Hon ska inte behöva bli klättrad på sådär.

Min erfarenhet är att det snarare är tikar som oftare har problem med andra tikar.

Min borzoihane går hur bra som helst ihop med tikar. Är det löptik blir han lite bufflig och "på" men fogar sig om man säger åt honom. Borzoier har över lag väldigt lätt för att umgås med andra hundar så länge den andra hunden är normalfuntad i huvudet. Om den andra hunden inte vet hur man beter sig däremot kan det klicka till fort som attan då de är väldigt "lättkränkta" och har dåligt tålamod med såna som inte kan bete sig.

Min hund (Lancashire Heeler) har svårt att bete sig med unga tikar som inte har nån vidare pondus. Då får jag hålla efter honom för tikens skull men tycker själv att han beter sig jäkligt svinigt :mad:

Med äldre tikar som säger ifrån ordentligt håller han sig på mattan.

Men han är väldigt doftfixerad, med löptikar i byn är promenaderna ett ständigt tjatande om att inte begrava sig i kissfläckar och kurser är pengar rätt ner i sjön om det finns löptikar med.

Var inne på att kastrera honom och provade p-spruta men han blev så matfixerad att jag hellre står ut under löpperioderna än har en konstant hungrig tiggande hund.

Visst träffar jag hanar som är jobbiga med tikar ibland, men jag tycker de flesta uppför sig fint. Tycker mest jag ser unga hanar då och då som fastnar med nosen i rumpan på tiken. Det gör min yngling också ibland, så då får jag hålla efter om inte tiken säger ifrån. Men han har aldrig försökt rida på nån tik.

Däremot min äldre hane var fullkomligt hopplös som unghund! Han red på alla hundar han träffade och lyssnade inte för fem öre som de sa ifrån. Så han kastrerades som tvååring och efter det kunde han umgås normalt med andra hundar. Tror dock bara jag träffat en annan hund som var så extrem som han var.

Jag har större problem med att hanar försöker rida på mina kastrerade hanar än på tiken. Nu säger tiken visserligen ifrån redan när dom är där och nosar, men jag har haft juckande hanar som stått bredvid mina kastrater och juckat i luften. Nu senast i helgen när min hund fick träffa sina bröder och den ena brodern blev besatt av att rida på min kastrerade hane. Han försökte inte ens på min tik som var med.

Synd att dom hanarna inte fick träffa min senaste tik, en liten BC på ynka 13 kg, hon dängde skiten ur hanhundar som ens försökte nosa henne i rumpan, oavsett var hon befann sig i löpcykeln o oavsett deras storlek.
Hanhundar som beter sig som du beskriver upplever jag ytterst sällan, oavsett borde kulorna ryka pronto, både för sitt eget välmående samt att de inte skall avlas på.

Tror det hänger ihop med avel på könsprägel och att folk verkar vara av åsikten att självkontroll över könsdrift inte är något som går att träna... Mina tre hanhundar kan förvisso pipa lite när tiken trycker rumpan mot dem, men vi klarar hela löpet tillsammans i en etta. Tiken sover i en gigantisk tygbur och är bakom kompostgaller på dagarna när jag är med. Ute har de varsin rastgård.

Har inte alls träffat många hanar som inte kan hantera tikar som inte löper. Knappt någon?

Att de reagerar på löptikar är ju fullt rimligt även om det varierar hur bra koll de har på höglöp och hur lättdistraherade de är.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
976
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka