Hanhund som kissar inne

vicsan

Trådstartare
Vår lilla kille som fyllde ett år nu i december har under hösten börjat kissa inne. Han ställer sig mot möbler och kissar. Vi är ute väldigt mycket med honom, men det hjälper inte. Han klarar inte att hålla sig en hel natt utan måste ut och kissa. Han visade tecken på könsmognad redan vid 6 månaders ålder. Hur ska jag få honom att sluta kissa inne och att hålla sig hela natten?

Sv: Hanhund som kissar inne

Det låter som om det snarare är hormonellt betingat, än att han inte kan hålla sig.

Det kan naturligtvis också vara en urinvägsinfektion, så det är bäst att låta en veterinär titta på honom.

Har han varit rumsren tidigare och börjat kissa inne igen?

Finns det någon löptik i närheten?

Har det ändrats något i hundens närmiljö, som kan göra att han börjat markera revir? (Nya människor, nya husdjur, andra hundar på besök)?

Sv: Hanhund som kissar inne

Jag håller med Viveka om att du bör kolla UVI allra först. Kanske borde man även kolla urinblåsan med ultraljud bl a. Även om han är ung så kan det kanske finnas urinsten/grus i blåsan som gör att han inte kan tömma den.

Nattetid kan du prova att begränsa hans utrymme. Om han brukar sova i ert sovrum så stäng dörren om möjligt. Eller begränsa med kompostgaller.

Kissar han inne på dagtid också? I så fall kan du göra samma sak då. Begränsa med kompostgaller så att han enbart får vara i det rum du är i. Då märker du om han är på gång att kissa och kan lyfta ut honom direkt. Om allt är OK hos vetten så prova att börja om med rumsrenhetsträningen. Ut så fort han ätit, sovit eller lekt. Utöver de vanliga rastrundorna. Beröm när han gör ifrån sig ute. Det kan vara könsmognaden som ställer till det, men då brukar det bara vara småskvätt.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 107
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 316
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 479
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka