Hanhund som kissar inne dagligen

Sv: Hanhund som kissar inne dagligen

Jag hade en sån hund under ett par månader (passade åt kompisar som var på långresa). Han var dock 10 mån och de säger att det är bättre nu. Men just det där att inte verka bry sig eller knappt ta notis känner jag igen. Han stod på alla 4 och bara kissade, ibland medan han gick.
Inga råd där tyvärr, men jag känner igen just den biten fast mindre extremt sas.

KL*
Nu har maken bestämt sig för att bygga en ny hundgård där han får vara när vi inte är hemma. När han är inne med oss är det kisskydd som gäller. De som finns att köpa fungerar dåligt, så det får bli till att sy en bättre modell.

Fungerar inte detta heller, ja då får det bli avlivning. Vi klarar helt enkelt inte av att leva i ett pissimpregnerat hem. :crazy:

Voff: det var intressant att läsa att det finns fler pissenissar. Jag tycker verkligen synd om dina vänner. Tipsa dem gärna om kisskydd, det kanske sitter bättre på en mindre hund.

Köp en stor bur och ha honom där. Det är olagligt men ni kan ju söka dispens. Skicka med journaler från veterinären i så fall, som styrker att hunden är frisk och att ni sökt för detta för länge sedan!

Så att hunden inte fördärvar lägenheten? Få hundar kissar ju där de ligger. Dessutom kan kissandet vara ett stressbeteende och många hundar blir lugnare när de får ligga lite inramat.

Fine, hunden förstör inte lägenheten, men det känns ju knappast som varken ett botemedel eller någon långsiktig lösning.

Så du tycker hunden ska bo i en bur?

Om den trivs med det, så ja? När jag hade bur så gick mina hundar självmant in och la sig i den. Det var en skön plats att ligga på helt enkelt. För dem hade det kvittat om grinden var stängd eller öppen.

Hellre bo i bur och ha sällskap än att bo i hundgård själv. Men trivs den inte så får man ju ta bort den. Det blir ju en sanitär olägenhet om hunden går och pinkar överallt. Det är varken hälsosamt för hundägarna eller hunden.

Fine, hunden förstör inte lägenheten, men det känns ju knappast som varken ett botemedel eller någon långsiktig lösning.

Tror du det finns ett botemedel eller långsiktig lösning? De skriver ju att hunden är frisk och att de har tränat i 2 år (!) utan resultat.

Nej tyvärr. Jag har i alla fall inga sådana idéer. Jag hoppas verkligen att hundgård+bättre kisskydd funkar för ts, men jag tycker nog att det är bättre att ta bort hunden än att den ska få leva resten av sitt liv i bur så fort den är inomhus, vilket de flesta hundar trots allt är större delen av tiden.

Nej tyvärr. Jag har i alla fall inga sådana idéer. Jag hoppas verkligen att hundgård+bättre kisskydd funkar för ts, men jag tycker nog att det är bättre att ta bort hunden än att den ska få leva resten av sitt liv i bur så fort den är inomhus, vilket de flesta hundar trots allt är större delen av tiden.

Ja är hunden under uppsikt så kan man ju se om den tar av sig skvättskyddet och då behöver den inte vara i någon bur. Men någon gång måste man ju gå på toa, duscha och sova. Då hjälper det ju inte med skvättskydd om hunden är skicklig på att ta av sig det. I de lägena hade det kunnat funka med bur, om hunden trivs med att vara där. Funkar det inte så har man i alla fall försökt.

Om man bor så till så kan man ju göra som jag sett en del kennelinnehavare har det.
Boxar inomhus med lucka till rastgård, när man är med så kan hunden vara tillsammans utan att vara i boxen, i andra fall får den vara där. Helt lagligt.

Jag hade problem ett tag med ena hanhunden och använde då bur. För att se till att en olycka ALDRIG händer. Och på så vis fick jag bort det. När du till 100% har koll på hunden, då hade jag hade den utanför buren, kissar den då inne så hade helvette brytit lös (ja där hade jag varit hemsk, skrikit gormat och farit efter den, för att verkligen markera för den vuxna hunden) och hunden ut på en gång. När jag ska på toa, duscha osv stängs den in i bur. Ut ofta och massor med beröm ute. Är jag ej hemma hade jag haft den i hundgård. Se till att det ALDRIG händer, och när du har uppsikt och det händer hade jag blivit skogstokig för att hunden ska känna att det verkligen inte är okej.

Jag hade problem ett tag med ena hanhunden och använde då bur. För att se till att en olycka ALDRIG händer. Och på så vis fick jag bort det. När du till 100% har koll på hunden, då hade jag hade den utanför buren, kissar den då inne så hade helvette brytit lös (ja där hade jag varit hemsk, skrikit gormat och farit efter den, för att verkligen markera för den vuxna hunden) och hunden ut på en gång. När jag ska på toa, duscha osv stängs den in i bur. Ut ofta och massor med beröm ute. Är jag ej hemma hade jag haft den i hundgård. Se till att det ALDRIG händer, och när du har uppsikt och det händer hade jag blivit skogstokig för att hunden ska känna att det verkligen inte är okej.
Hoppas att detta inträffade före 1/1 2008 när burförbudet trädde ikraft.
Att vara hund hos dig verkar inte vara någon höjdare.

Hoppas att detta inträffade före 1/1 2008 när burförbudet trädde ikraft.
Att vara hund hos dig verkar inte vara någon höjdare.

Jag tycker inte det är ett fint sätt att behandla hund, där håller jag med dig. Men har man ett problem som innebär avlivning och det går att lösa, jag då gör jag det. Men det är absolut inte något som man ska hålla på med om det ej hjälper.

Tål att tilllägga att jag inte ens äger en hundbur eller hundgård. Utan promenerar , tränar och tävlar.. Detta var en lösning för att få bort ett beteende som man ej kan leva med. Det är inget man gör en längre tid enligt mig. Men det gav effekt. Nu hade min hund bara gjort det i några veckor. Förmodligen svårare med en hund som gjort det i år.

Om den trivs med det, så ja? När jag hade bur så gick mina hundar självmant in och la sig i den. Det var en skön plats att ligga på helt enkelt. För dem hade det kvittat om grinden var stängd eller öppen.

Hellre bo i bur och ha sällskap än att bo i hundgård själv. Men trivs den inte så får man ju ta bort den. Det blir ju en sanitär olägenhet om hunden går och pinkar överallt. Det är varken hälsosamt för hundägarna eller hunden.

Ställer jag upp en bur här hemma så går mina också in självmant. De är vana vid bur eftersom jag har det vid utställningar.
Men ha det hemma och hunden ska ligga där jämt, det är inget hundliv. Då har den inget val som dina hade.
Jag antar dina kunde välja gå ur buren för dricka vatten, gå en runda i lägenheten, nosa lite osv..

Ställer jag upp en bur här hemma så går mina också in självmant. De är vana vid bur eftersom jag har det vid utställningar.
Men ha det hemma och hunden ska ligga där jämt, det är inget hundliv. Då har den inget val som dina hade.
Jag antar dina kunde välja gå ur buren för dricka vatten, gå en runda i lägenheten, nosa lite osv..

Var har jag skrivit något om att ligga där jämt? Självklart menar jag när hunden inte är under uppsikt och ska den ändå vara ensam kan den ju vara i hundgård. Jag menar att hundburen kan vara ett alternativ när hunden INTE är under uppsikt men husse och matte är hemma. Dvs att den får sällskapet men inte rörelsefriheten. Står den i hundgård har den förvisso rörelsefrihet men är utan sällskap större delen (hela?) dygnet. Det är värre tycker jag. Vatten har man givetvis i buren, det ska de alltid ha tillgång till!

KL

Om TS,s problem är liknande de som mina vänner har så är bur inget att fundera på. Mina vänners hund kissar ju rätt ut på golvet mitt framför ögonen på familjen. Ryter de nej så avbryter den visserligen...dock i lugn och ro och skadan är redan gjord. Så att ha hunden under uppsikt spelar i deras fall hjälper föga vilket skulle betyda att hunden skulle få ligga i bur jämt för att inte kissa inne :(

De har sin hund i en bur intill sängen under nattetid. Detta för att den inte ska gå runt och kissa i huset. Dagtid när de är hemma har de löst det med att ha den ute i löplina om väder osv tillåter. Hundgård går inte...den ylar och skäller så grannarna blir tokiga. När den är inne har de stängt av övervåningen samt ner till gillestugan. Sovrumsdörrar hålls stängda. Men med flera barn i huset som öppnar grindar och dörrar osv blir det omöjligt att ha full koll och kontroll. Därav funkar inte kisskydd heller eftersom den plockar av sig det.

Helt ärligt tror jag inte det finns en lösning för deras hund iaf :(

KL

Om TS,s problem är liknande de som mina vänner har så är bur inget att fundera på. Mina vänners hund kissar ju rätt ut på golvet mitt framför ögonen på familjen. Ryter de nej så avbryter den visserligen...dock i lugn och ro och skadan är redan gjord. Så att ha hunden under uppsikt spelar i deras fall hjälper föga vilket skulle betyda att hunden skulle få ligga i bur jämt för att inte kissa inne :(

De har sin hund i en bur intill sängen under nattetid. Detta för att den inte ska gå runt och kissa i huset. Dagtid när de är hemma har de löst det med att ha den ute i löplina om väder osv tillåter. Hundgård går inte...den ylar och skäller så grannarna blir tokiga. När den är inne har de stängt av övervåningen samt ner till gillestugan. Sovrumsdörrar hålls stängda. Men med flera barn i huset som öppnar grindar och dörrar osv blir det omöjligt att ha full koll och kontroll. Därav funkar inte kisskydd heller eftersom den plockar av sig det.

Helt ärligt tror jag inte det finns en lösning för deras hund iaf :(

Kissar hunden i buren? Jag tycker att det kan vara värt ett försök. Och jag hade nog tagit i mer än att ryta nej. (givetvis hade jag ej rört hunden så ingen får för sig det) , men jag hade jagat efter den och hojtat riktigt ordentligt. Har den kissskydd när den är under uppsikt så ser man så att hunden ej plockar av det. När du går på toa eller duschar stäng in hunden i buren. När du ej är hemma, ha hunden ute. Jag hade provat det i någon månad, innan jag bestämt mig för att avliva hunden.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 898
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Hej, Jag har en kastrerad hanhund som är 10 år gammal. Han är en blandras och är lika pigg och alert som den dag jag köpte honom som...
Svar
5
· Visningar
3 262
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund ett litet nödrop från mig: Jag har två karelska björnhundar en steriliserad tik 6år och en hanhund 4år sedan ca 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
5 642
Senast: Miss Noora
·
D
Hundhälsa Jag har en blandras-hane på drygt 2.5 år som helt plötsligt börjat kissa inne. Han är en korsning mellan Hälleforshund/Gråhund/Jämthund...
Svar
12
· Visningar
15 141
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka