hanhund på utställning, som inte gillar andra hanar

jassica

Trådstartare
ja som rubriken säger. jag har en hanhund som inte gillar andra hanar, hur tror ni det skulle gå på en utställning.

När vi möter andra hanhundar på stan, så visar han direkt att detta ser ut att kunna bli ett bra bråk. Jag bor på landet så vi är itne i stan så mycket, men ett tag bodde vi såpass så vi mötte hundar dagligen och det gick bra till slut, då jag lärde min hund att alltid sitta ner när vi mötte någon annan hund. Detta är för hans storlek, skulle han dra till har inte någon en suck att hålla i honom. (En GD på 97 i mankhöjd och 75kg)

men nu träffar vi ju inte på hundar så ofta,men varje gång jag åker in till stan tar jag med honom just för att träna lite.

är det någon som har erfarenhet av detta? Någon sa till mig en gång att, det är så mycket hundar på en utställning så oftast blir hunden jättelugn, sätmmer detta??

Ni som bara vill skriva, har man en stor hund måste man orka hålla i, annars ska man skaffa sig en mindre, ni kan bespara eran tid på att skriva till mig, för det är inte det jag vill ha synpunkter på.

Tack på förhand/ Jässica

Sv: hanhund på utställning, som inte gillar andra hanar

Ibland men inte alltid, så blir det som du skriver för många att bråka med på en utställning och hunden tar det mycket lugnare än när han bara träffa på en och en.

Men som sagt det är inte alltid.
Jag hade börjat att ställa ut på mindre utomhus utst under våren/sommaren dräller det av små inof. utst.
Om det går bra så kan du börja åka på "riktiga" off alltså.

Efersom det är vinter nu så har du dessutom tid att träna honom innan det blir dags.

ja jag har tänkt att ställa ut på mindre, så vi får vänja oss båda två, då jag bara varit på utställning en gång och då var det barn med hund så de var ju som sagt ett par år sedan. Ja det är bara att öva och återigen öva.

Har du någon brukshund klubb där du kan gå kurs?
Eller om det finns någon privat?
Uppfödaren?

Finns lite olika saker man kan göra, beroende på hur hård han är.
Om han inte är alltför hanhunds ilsk, är det du redan gör att sätta honnom ner när ni träffar på andra hannar ett bra sätt.
Ledarskaps övningar i alla situationer är självklart också bra!

Men är han helt blockerad så räcker inte det.
Då måste man prova på annat.
Nosgrimma?
”Sten i baken” ?
och det riktigt effektiva sättet, som jag inte vågar skriva om för då kastar sig väl alla över mig…
men det tar man bara till om inget anat hjälper.

ja grimma har jag på honom,men bara när vi är i stan gilllar inte de så värst mycket. ja vi har brukshundsklubb men jag är så ärdd att han ska dra iväg o orsaka skada. Ja du kan PM:a mig om du vill då jag vet vad du menar med att alla ksatar sig över en
tack för tipsen!

Om han inte är alltför hanhunds ilsk, är det du redan gör att sätta honnom ner när ni träffar på andra hannar ett bra sätt.

Hur ska du sedan applicera det på en utställning där hunden ska stå även när andra hanhundar finns nära? Är det inte bättre att lära in direkt vad hunden ska göra, dvs ställa sig framför matte och ta ögonkontakt och stå stilla. Om det nu främst är utställningar man tränar inför vill säga.

och det riktigt effektiva sättet, som jag inte vågar skriva om för då kastar sig väl alla över mig…
men det tar man bara till om inget anat hjälper.

Jag har personligen inte fått intryck av att du är den mest erfarna hundmänniskan på buke så jag är hemskt nyfiken över vad det är för förslag du PM:ar TS...? :confused:

Om det är så vidrigt alla kastar sig över dig om du nämner det, är det då lämpligt att rekommendera en total främling över nätet som du själv inte vet vad hon har för kunskaper och erfarenheter? Är inte risken ganska stor att det slår fel?

Och TS, vad som än kommer på PM - ta det med en nypa salt. För vice versa, vet du hur tillrådiga Zqathans kunskaper är...?

ja grimma har jag på honom,men bara när vi är i stan gilllar inte de så värst mycket. ja vi har brukshundsklubb men jag är så ärdd att han ska dra iväg o orsaka skada.

Då börjar du med att informera instruktören om läget samt ev. be om ett par privatträningar först innan ni tränar i grupp.
BK:n och instruktörerna fínns ju där för att hjälpa, inte för att ge ett ställe man kan visa upp en redan färdig hund på.

är det någon som har erfarenhet av detta? Någon sa till mig en gång att, det är så mycket hundar på en utställning så oftast blir hunden jättelugn, sätmmer detta??

Definitivt inget du kan förlita dig på.
Du måste ha sån pli på din hund att du kan gå med honom i vanligt koppel tätt mellan andra hundar utan att ha visar minsta tendens till utfall. Detta kan du träna på brukshundsklubben. Törs du inte ta dig dig så ska du inte heller gå på utställning.

För som du skriver själv, gör han ett utfall har du inte "en suck att hålla honom".

min kineshane gör utfall på varenda hund han ser till vradags - han är inte elak, utan rädd och tar de säkra före de osäkra. släpper man ihop han med en hund han gjort utfall på så står han bara å avvaktar och börjar sen leka.

men jag var väldigt fundersam på hur detta skulle gå på utställningarna. han hänger i kopplet å bara vrålar, lyssnar inte ett piss. :crazy:
så på första utställningen sitter han i buren och buren hoppas en halvmeter så fort det komemr en hund i närheten (vilket är ganska ofta). jag får täcka buren helt och hållet - då nöjer han sig med att morra konstant. :crazy: sen när jag tar ut han för att borsta och rasta så är han so ett helvete i kopplet. snacka om att ja va nervös på hur i helvete han skulle beté sig i ringen..

men så komemr jag in i ringen - en helt annan hund. :eek: han totalt skiter i allt vad hund är och heter och bara fokuserar på mig. gör sitt bästa och showar gärnet. sen när han kommer ut ur ringen så kommer monstret tillbaka :devil:

och så är det på varenda utställning.. :rofl: men han börjar slappna av lite nu. så nu när buren är övertäckt så ligger han och sover så länge han inte ser dem..

men det är ju att rekommendera att jobba med utfallen.. jag hade bara tur att han skiter i hundarna i ringen. så jag kan jobba med utfallen hemma och behöver inte blanda in utställningarna.

Senast ändrad:

Skulle du ha vågat göra så om din hund var 97cm i mankhöjd och vägde 75kg?

Man är ju bara i ringen ett par minuter och resten av dagen utanför den.

Nämen!
Jag har då inte sagt att "alla" vilka det nu är ska kasta sig över någon hund...
Det var TS som tror att det var det jag menar och DET gör jag INTE!

Ok då, hoppas nu inte alla hoppar på mig, men jag har andvänt mig av detta på många ”hopplösa” fall

OBS!
Den här metoden ska bara användas om allt annat misslyckas.
Och ni måste fundera och planera igenom det ordentligt innan ni gör det, så att det blir rätt.
Dubbla koppel är ett måste, ingen hund får komma lös!
Ni måste också reagera snabbt som sjutton, det handlar om sekunder!

Alltså Zqathans dunder metod för att få bukt med hanhunds ilska hanhundar.

1. koppla hunden i ett träd eller liknade, med två koppel, så att om det ena skulle brista så håller reserven.
jätte viktigt att han inte har en chans att komma lös, inga mistag här!

2. Ställ dug själv precis bakom din hund, med en plastkasse typ Ica fylld med TOMMA burkar (typ öl eller läsk burkar)

3. Framför hunden, längre i från om det är en väldigt het hund, närmare om det inte resulterar i utfall, kommer en person med en annan hane kopplade även han i dubbla koppel (om han också är hanhunds ilsk) gående.
Det är jättebra om även den hunden är hanhunds ilsk under förutsättning att ägaren kan hålla honom.
Sama sak här det får inte finnas minsta risk för att han kan komma lös, inga bit skader kan acebteras på någon av hundarna, dessutom har det gått så långt att slags målet är ett faktum då är det mer som krävs att få loss dom, och det är ett stort mislyckande från er sida,
DET FÅR INTE HÄNDA FÖRSTÅTT!

4. När din hund gör utfall så slänger du påsen med tom burkarna i baken på honom mellan hans bakben.
Och det är nu det är viktigt att du är snabb!
När din hund förvånat vänder sig om, ner på huk och ha världens ”tycka synd om röst” det är sååå synd om honom så, bara ömka på, ju mer du ömkar ju mer övertygad blir han att det var något riktigt otäckt som hände…
Det är här du måste vara snabb, det handlar om sekunder innan han vänder sig mot den andra hunden igen
Grejen är alltså att han är helt koncentrerad på den andra hannen, alla sinnen är riktade framåt, i det ögonblicket går någon till anfall bakifrån
Och matte som ju skulle hålla ryggen fri från fiende säger att det var något jättehemskt som bet i baken…
Troligen blir det en total chock, det brukar det bli.

För en del räcker det med en gång, men för de flesta får man göra det ett par gånger till innan de kopplar ihop det med utfallet mot den andra hanen.

5. Så nu säger vi att din hund har fått plastpåsen 2-3 gånger och nästa gång den andra kommer förbi så gör han inget utfall, han kan reagera på lika olika sätt, strunta i utfall helt, göra ett mindre utfall för syns skull, eller till och med sticka svansen mellan benen och se rädd ut.

6. Då är det dags för nästa lektion, du tar en burk med dig i fikan.
Och så byter du och den andra hundägaren plats.
Hon kopplar sin och du promenerar förbi.
Gör nu din hund ett utfall mot den kopplade hunden så släng burken snabbt mellan bakbenen på honom och samma sak här förstärk obehaget MYCKET, berätta hur synd det är om honom stackaren djursjukhuset nästa osv.

7. I fortsättningen har du någon liten sten eller liknade i fickan när du går ut, bara inte nycklar ingen bra ide att ha en hund som blir rädd var gång nycklar tas fram….
Och skulle han ”glömma sig” så kastar du bara stenen och ömkar honom igen.
För det mesta brukar det räcka med att man skramlar lite hotfullt i fickan med stenarna.

Gör ni detta på rätt sätt så kan jag nästan garantera att problemet är borta.
Har fått bukt med åtskilliga hund aggressiva hannar med denna metod.
Dock glömmer dom sig efter ett tag, då får man upprepa det igen.
Men får var gång det upprepas ju kortare tid behövs det.

Denna metod är effektiv genom att man ömkar dom, när någon går till anfall bakifrån.
Den är ofarlig burkar skramlar och är otäcka men de skadar inte.

Ja jag vet att jag tjatar, men planera det noga och för sjutom hakar se till så att ingen hund kan komma lös

Senast ändrad:

Jag har varit på kurs hos en hundpsykolog och den rekommenderade ungefär en sån grej om man hade väldigt besvärlig hund vid hundmöten osv.

Grejen är att man använder inte våld utan det är psykologiskt hos hunden. Nu var h*n noga med att det skulle kastas någonstans bredvid hunden (liten petflaska med sten i) och när det skedde och hunden sökte kontakt skulle man ömka den mycket. Och det fungerade faktiskt. Utan våld och med dennes överseende var det fler hundar som bättrade sig.

Nu band man inte hunden någonstans utan man gick med den själv. Man gick då förbi andra hundar eller mötte dem.

Senast ändrad:

Självklart kan man göra det så här också.
Det är ju som jag skrev endast om allt annat är prövat man tar till dunder metoden.

Lite kul att "min" metod har spritt sig, kom på det här på -70 talet någon gång och som sagt många har användt sig av metoden med bra resultat.
Går ju oclkså att variera i det oändliga beronde på hur hård resp vek hane man har.

Senast ändrad:

ja som rubriken säger. jag har en hanhund som inte gillar andra hanar, hur tror ni det skulle gå på en utställning.
Om man ser krasst på det så kan man fundera på om man bör avla på en hanhundsaggressiv hund. Och om du inte ska avla så finns det ju inget behov av att ställa.

Om man ser krasst på det så kan man fundera på om man bör avla på en hanhundsaggressiv hund. Och om du inte ska avla så finns det ju inget behov av att ställa.

Jamen du!
Det är faktiskt jätte roligt att ställa ut!
Det är en trevlig hobby att åka runt på utställningar
Och sedan kan ju uppfödaren också tycka det är roligt att avkommerna visas upp.

Nämen!
Jag har då inte sagt att "alla" vilka det nu är ska kasta sig över någon hund...
Det var TS som tror att det var det jag menar och DET gör jag INTE!

Förlåt fall det var jag som missuppfattade men jag tolkade det till 100% att du mena att andra människor här på buke hoppade på dig. men ursäkta som sagt fall jag fattade fel.

Angående ditt andra tips och att binda fast honom i ett tr etc. NEJ TACK, såg att någon vart på kurs eller vad det var och någon instruktör hade tipsat om det, men jag skulle aldrig i hela värdlen få för mig att knyta fast honom o ett träd, presentera honom för en annan gänra hanhundsilk hane och sedan slå honom med nån kasse tomburkar mellan benen. Nej, då står jag hellre över utställningar etc, och håller oss här hemma på gården där vi inte möter andra hanhundar.

om jag förstår denna vansigginga idé rätt så går det ut på att kastar skaer/sten på hundens pung! ja jag kan inte för allt i världen förstå att folk sysslar med det, herregud det vet man väl vad ont en kille får tänk diug då en hund. Jag tror istället detta kan få motvänd effekt dvs hunden blir ännu argare för så fort den ser en hanhund får den en smäll på pungen. Nej det var ingenting jag vill utsätta min hund för. tack ändå

Har oxå fått höra att man kan göra så som ni båda två beskriver.

Dom som hade våran hund innan oss (fosterhem) gjorde så att om hunden var lös och inte kom när dom ropade så kastade dom något bakom han tex. kopplet, flaska eller en näve grus. Funkade tydligen kanon, behövde bara kasta 2-3 gånger sa han.
Har även sett många på bruks som kastar något om inte hunden kommer och gjort så vid utfall mot andra hundar.

Senast ändrad av en moderator:

nehe så alla som inte avlar de har inte rätt att gå på utställning? Dummaste jag någonsin hört. och jag har avlat på honom, tio fina trevliga valpar fick han. ajg tror inte att hans ilska skulle smita av sig till valparna, utan det äör vad man gör med hunden som man får den till. Min hane har bott med en annan grandis och de två rök ihop gång på gång, därför han flyttade till mig, små hanhundar skiter han i, och går vi förbi en hanhund som inte bryr sig är det lugnt, men så fort den andra hanhunden skäller till eller något det är då han reagerar.

men nej tack det där med att man itne behöva ställa ut om man inte ska avla, det var skrattretande.

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
3 057
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Nu har jag ett "nytt" hundproblem att rådfråga om :p Jag har en 8½ år gammal tik vid namn Zala, som är helt fantastisk på alla punkter...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 030
Senast: Red_Chili
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·
I
Övr. Hund Hejsan! Undrar om det är någon som har bra tips på vad jag ska göra åt familjens 2 åriga hanhund. Så fort han ser en annan hane så...
2
Svar
31
· Visningar
2 731
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka