Hängiga knän på föl

TwiggyM

Trådstartare
Hittade inte riktigt vad jag sökte i gamla trådar. Vår halvblodsunge som idag är ca:3 veckor gammal är hängig i knäna. Har tyvärr ingen bild än...fixar i veckan.

Han rör sig utan problem och är inte bockhovig doch ser han lite "vek" ut i kotorna...Vet inte riktigt hur jag skall förklara men han är motsatsen till upprätt i kotorna om man säger så.

Vi har avvaktat men undrar om man skall konsultera veterinär för att vara på den säkra sidan?

Ni med erfarenhet av fler föl med samma sak får gärna lägga in bilder och visa vad som är mycket kontra lite häng i knäna.

Sv: Hängiga knän på föl

Jag skulle rådfrågat veterinär. Vad jag har hört så brukar de normalt sett räta upp sig ganska snart i benen.

Jag skulle rådfrågat veterinär. Vad jag har hört så brukar de normalt sett räta upp sig ganska snart i benen.

Ja det lutar åt det. Han var dessutom inte hängig först utan det kom efter någon vecka...känns som normen är tvärtom?

Ja det vanligaste är väl att de föds med lite konstiga vinklar. Men jag vet att det även är tvärtom. Läste i en bok (tror det var "att bli med föl") att tex senkontrakturer kunde uppstå vid 1 års ålder.

Min fölunge var helt rak och fin i benen när hon föddes, och är det fortfarande *peppar peppar*

Jo vår andra lilla unge har varit rak och fin hela tiden (annat sto)*ta i trä*men denna liksom sin brorsa förra året har varit lite vindig. Tror det kanske kan vara så att mamman ger stora föl och att det påverkar hur de ligger eller växer?

Min lilla tjej blev lite hängig i knäna efter ett par dagar utanför magen. Jag nojjade ur som vanligt och ringde hovis som sa att det var minsann ingen fara. Trots det var jag helt utom mig och fotade hennes vinklar varje dag för att se om ngt förändrades.
Hon är nu 60 dagar gammal och spikrak i benen !

:banana::banana:

Var han rak i benen när han föddes har det ju inte med att göra att han börjar hänga nu .

Ibland när dom växer lite för fort kan ju hänget komma och sen rätar de upp sig och sen hänga lite igen i nästa växtperiod.

Frågan är hur mycket mat (kraftfoder) och malla mamman har i sin mjölk ? '

Kanske ska minska på det om hon nu får kraftfoder också ?

Men det kommer säkert in någon av de gamla *uvarna *:)
Som du får bättre råd av .
Och som sagt var en bild är bra ?

Mvh Mia ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Ni som har erfarenhet av föl som inte är raka i frambenen utan hänger lite med framknäna, hur lång tid är normalt att det rätar upp sig...
Svar
11
· Visningar
5 056
Senast: Novali01
·
Avel Jag har en fölunge som föddes i lördags natt, i skrivande stund alltså knappt tre dygn. När hon föddes var hon ganska upprätt på sina...
Svar
15
· Visningar
3 190
Senast: eigollet
·
Avel Måste få fråga lite om råd. Mitt relativt nyfödda föl (2 dygn gammal) var vid födelsen rätt instabil och vek i båda bakkotorna. Redan...
Svar
5
· Visningar
1 294
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 738
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka