Hängig hund vad kandet vara?

Diabetikern

Trådstartare
Hej alla

Har en basenjitik som är lite ur gängorna.

Kan inte se något fel, Hon är som normalt bara lite mer slö, Äter allt som kommer i sin väg som vanligt och dricker bra. magen är också ok och hon har ingen feber. Pälsen är inte matt.

Hon följer med på promenader och springer/leker med de andra. Vill gärna vila/ligga i värmen och bara mysa

inget konstigt för en basenji att vilja liga där det är varmt men har nu börjat reagera på det.

Ska ringa och rådfråga veterinären under morgondagen men funderade på om någon här har haft liknande och kanske har en aning om vad det kan vara.

Hej alla

Kan inte se något fel, Hon är som normalt bara lite mer slö, Äter allt som kommer i sin väg som vanligt och dricker bra. magen är också ok och hon har ingen feber. Pälsen är inte matt.

Hon följer med på promenader och springer/leker med de andra. Vill gärna vila/ligga i värmen och bara mysa

inget konstigt för en basenji att vilja liga där det är varmt men har nu börjat reagera på det.

Ska ringa och rådfråga veterinären under morgondagen men funderade på om någon här har haft liknande och kanske har en aning om vad det kan vara.

Ska hon löpa snart?

Det är inte 2-2,5 månader efter löp då:) Tänker på skendräktighet.

Mina blir inte skendräktiga i den bemärkelsen att dom får en massa tuttar, har låtsasvalpar eller annat - men dom blir lugnare (den ena boar lite). Därav min tanke

Hej alla

Här skriver du egentligen bara att hunden gör allt som vanligt?
Kan du förklara vad det är som är konstigt i stället för det som är normalt? :)

Hon är hängig. Ligger gärna och drar sig extra länge, svarar sent när man kommer hem, Gnyr när hon blir lite frusen (det är en hund som aldrig gnyr) urte när hon väl kommer igång springer hon och är aktiv med de andra men tröttnar fort och jag tycker hon sover lite mer än vad hon brukar.

@russinbulle Nej hon är inte i närheten av att vara skendräktig. ikväll vid matning så råkade jag stryka benet mot hennes bak och hon tjöt till, Verkar reagera när man håller på svansen. Har ingen aning om vad det kan vara men blir till att ringa vet. Det första imorgon bitti

Regerar om baken och svansen. Hon har inte fått vattensvans? Är väl inte helt ovanligt nu när det börjar bli kallt och regnigt på hösten. Mina föräldrars pudel fick det för några år sedan när pappa hade varit ute med honom i kallt regn utan regntäcket. Dem blir kalla om ryggen och det blir en inflamation i nerverna vid svansroten. Normalt försvinner det själv efter ett par dagar om man håller hunden varm om ryggen, om inte bör man såklart gå till veterinären.

Vanligen så brukar hundar med vattensvans bli lite kutryggiga och gå med svansen lite mellan benen och reagera om man försöker lyfta svansen eller klämma runt bakdelen, men iom att besenji har sån hög svansföring naturligt kan det nog vilseleda lite.

Föräldrarnas pudel blev också väldigt trött och ville helst ligga och sova även om ha åt som vanligt.

Hej alla

Ålder? när löpte hon? Kan det vara pyo? Hypotyreos? Problem med analsäckar?

Har fått tid hos veterinären imorgon.
Hon har varit mycket bättre idag men eftersom jag upplevt henne som hängig ett tag vill jag ändå åka in.
Hunden är 6 år gammal.

Tack för råden :-)

Japp då är man hemkommen från veterinären med en kärnfrisk hund.

Tyckte hon vart piggare igårkväll och idag. Inget pipig eller spände sig när man rörde svans/bakdel

Hoppade så glatt in till vetrinären och charmade dem. Troligtvis ett virus eller att hon ätit något som gkorde lite ont på vägen ut. Blir hon hängig snabbt igen så blir blodprov nästa steg.

Dock var det även som jag misstänkte... Min hund är tjock... Inte jättetjock utan mer knubbig. Men vad gör man motion, moton och dietmat. 2 hundar som äter allt utan att gå upp och en som går upp bara hon tittar på mat.

Känns i alla fall bra att hunden verkar vara frisk :)

Dock var det även som jag misstänkte... Min hund är tjock... Inte jättetjock utan mer knubbig. Men vad gör man motion, moton och dietmat. 2 hundar som äter allt utan att gå upp och en som går upp bara hon tittar på mat.

Skönt att allt verkar vara bra!
Ang maten, testa att byta!
Själv upplever jag att det är en miljard gånger lättare att hålla hundarna i bra hull på färskfoder. Första tiken som jag slutade ge torrfoder var alltid lite väl rund, för hon gick inte att hålla i bra hull på torrfoder ens med enormt mycket motion. När hon ätit färskfoder i ca tre månader blev hon plötsligt för smal och sedan var det superlätt att hålla henne i bra hull oavsett vad jag gav, så länge det var rå mat då. Min omplacering som kom till mig för ett år sedan var då smällfet, saluki som det inte ens gick att känna revbenen på... Direkt byte till rå kost även för henne i sådan mängd som jag räknade med att en smalare hund borde behöva. Jämn och fin viktnedgång på henne och nu är även hon superlätt att hålla i perfekt kondition och utmärkt hull.

Jag säger också färskfoder. Min basenji är mycket lättare att hålla i form nu än när hon åt torrfoder.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 805
Senast: WSLPZF
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 004
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 351
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar