Hänger sig i handen

Sv: Hänger sig i handen

Som redan sagt kommer problemet oftast från bakbenen, de bär för lite vikt. Men när man väl har hamnat där så hjälper det oftast inte bara att hästen böjrar bära mer vikt på bakbenen. Det hästen gör när den blir tung är att den låser sig i ganaschen. Du måste alltså få hästen att bära mer bak och lossa ganaschen. När ganaschen väl är låst är det jättesvårt att komma ur det, det är svårt att ställa, det är svårt att stanna, det är svårt att svänga det är överhuvudtaget väldigt svårt att påverka hästen.

Min uppfattning är att det bästa är att gå in på en stor volt och rakrikta hästen (dvs se till att den spårar ordentligt) och detta behöver man ofta hjälp med att se att hästen verkligen gör! Och på denna volt så ser man till att hela tiden mjukt variera ställningen (dock inte ställa utåt) men aldrig helt rakställa hästen. För så länge hästen är ställd kan den inte låsa ganaschen. Innan man kommer på tekniken och hästen är verkligt lösgjord så blir det mycket jobb på volt (man får anpassa ridningen därefter, kortare pass mycket skritt mm). När man sedan succesivt övergår till att rida mer på rakt spår så gör man det med ställning till att börja med så att hästen aldrig hinner bli som en planka. Efter ungefär ett år om man jobbar rätt så borde problemet vara borta...

Hoppas det är till någon hjälp!;)

Det där med ganachen var intressant, har aldrig hört det tidigare. Allt stämmer in på det du säger, att hon är svår att böja osv. Däremot så är hon inte svår att svänga, vänder på en 5-öring och är lite för snabb i omhoppningar ibland :angel: ska försöka jobba med det du säger, problemet ligger väl i att jag bara har möjlighet att rida på volt 1-2 gånge ri veckan nu under vintern, då jag drar iväg hene till ridhus. Och under dessa pass så hoppar jag och rider dressyr för tränare...

Precis som du säger, allt dungerar när man själv är koncentrerat till 100%. Det fungerar bra när man tränar mycket galoppfattningar och i galoppen är hon inte lika stark som i traven, hon bär sig bättre i galoppen och har lite halv dålig trav. Så jag när jag börjar ett ridpass berular uppvärmningen bestå i störtsa delan av galopp, eftersom det blir lättare att påverka henne i traven sedan.

Tack för alla andra svar också! Då jag började skriva tråden var hästen under igångsättning efter en sparkskada, nu har hon gjort sig illa i ett annat ben så jag kommer inte kunna prova några av dessa tips ni gett på ett tag, tyvär :(

Om man inte kan kalla en häst som kan alla rörelser i MSV dressyr + galoppombyten i var 3:e, trampa, hoppa banor på 140, tävlad lag SM, välutbildad så undrar jag vad du menar med en välutbildad häst. De andra hästar jag ridit har inte varit lika välutbildade, vissa tom helt felridna, men de har ändå varit lättare i handen och inte lika starka. Vissa av dessa har inte kunnat galopperat ordenligt eller inte förstått skänkeln ordentligt. Nog har jag ridit outbildade hästar som ocskå är starka, men då har det främst handlat om att de inte förstått eller orkat. Detta gäller inte bara unghästar utan även äldre hästar jag ridit. Så nej, för mig handlar inte en välutbildad häst om den lägger sig i handen eller inte.

Det är inte så lätt att försöka rida en tung häst som en lätt häst, tycker inte det fungerar riktigt så. Man måste rida dessa två typer av hästar olika, självklart måste man vara mjuk i handen, men det är så klart lättare att vara mjuk när man rider en häst som mjuknar själv när man själv mjuknar och ger efter.

Jag måste hålla med dig ämelie, att en häst hänger i handen betyder inte att den inte är bra utbildad. Jag red en häst som hade gått massa höga klasser i dressyr fast med sin ägare och när jag började rida henne så var hon jätte tung och hängde i handen. Det blev mycket bättre när vi lärt känna varandra och när jag började mjukna mer i handen. Att mjukna i handen och liksom aldrig "dra" fungerade jättebra. Nu går hon jättefint. Lycka till med din häst!

Hästen jag rider har varit rent ut sagt ett h-vete att rida, hon är stor och stark och hängde sig gärna i bettet.....Nu har hon dock blivit helt underbar, men det har tagit några månader att komma dit. Hon orkar fortfarande inte bära sig riktigt i galoppen utan vill gärna rusa iväg emellanåt, men det är bara träning, träning, träning som hjälper. Jag brukar träna mkt igångsättningar och avsaktningar. Mycket av hennes starkhet berodde på att hon var van vid att bara dundra på i 200 km i timmen precis som hon ville. Nu har vi jobbat mycket med lydnaden, mkt halvhalter, halter och ryggningar. Fortfarande vill hon vräka i väg i hoppningen, men även där så går det bättre o bättre.
Som du säger och många andra så kommer en framtung häst av att den inte orkar bära sig och inte orkar jobba och sätta under sig sina bakben, det är alltså "bakkärran" som måste tränas. Och det kan man ju göra på många många sätt.....sedan är det som jag nämnt mkt viktigt med lydnadsövningar, känna att man har kontroll över hästen, att det är du som bestämmer när tempot ska ökas eller minskas.

*kl*

Det var en gammal tråd ni hittat :D
Kan iaf säga hur det gått, även om det var länge sedan jag skrev tråden och att hästen jag skrev om är ute på foder nu.

I våras lärde jag mig rida :p Ja, det var ungefär så det kändes, jag hittade knapparna. Det jag jobbade mycket med under en tid var min egen sits och hand. Red under sommaren också massor med unghästar och efter det så har jag blivit en helt annan ryttare. Detta påverkade förståss min häst och nu längre uppfattar jag inte alls tung. Jag har hittat knapparna och hästen har blivit mer självbärig. Fast hennes fodervärd har samma problem som jag hade, men hon lär sig nog också så småningom :)

*hihi* såg det precis när jag hade postat inlägget ;)

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka