Hänger ni med i it-utvecklingen?

vindvissla

Trådstartare
Min mamma som jobbar som specialpedagog har precis kommit hem från en it-konferens i Stockholm och är fast besluten om att alla hennes barnbarn ska ha ipads i julklapp. Hon pratade om inlärning och utveckling och hur stimulerande rätt appar kan vara.

Jag blev såklart jättesugen men kan ingenting om ipads eller tablets. Någon här som har koll? Har ni något till era barn? Inte som leksak såklart, men som barnen kan använda? Jag har ett par bokappar på min androidtelefon, tyvärr har jag inte hittat så många på svenska men mina barn pratar ju engelska också. Man kan klicka på bilder och text, jättekul.

Tipsa gärna om bra appar för barn, till både android och apple.
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Vi har en ipad, inköpt till hälften som leksak till sonen (snart två), till hälften som surfplatta för oss vuxna. Nån mirakelpryk är den inte precis, men jag tycker det finns rätt mycket appar som är roliga, och det är ju betydligt mer interaktivt än att titta på TV. Så vi ser den nog i första hand som alternativ till TVn. Jag tycker det är helt ok att det är en leksak, är man så liten är det ju just leka man ska göra!

Sen är ju rätt många av de roliga apparna också pedagogiska, iofs. Det enda är kanske att sonen tröttnar på dem på ett par veckor, så det blir kanske lite dyrt om man ska köpa nya hela tiden. Vet inte hur gamla dina barn är, men siten pappasappar tycker jag har rätt bra tips, med fokus på det pedagogiska. De apparna vi har handlar mest om att lära sig siffror, bokstäver och färger, men har man äldre barn finns förståss fler saker också.
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Jag har kollat pappas appar men han har ju bara appletips så långt jag orkade läsa... Mina barn är snart 2.5 och 4.5 och den äldre är intresserad av böcker (vilket vi jättegärna främjar då han är väldigt aktiv, skönt när han hittar på stillasittande saker då och då).

Finns det inga svenska böcker som appar alltså? Jag laddade ner halvan och polis båten men den är helt buggig och slutar funka då och då...
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Vi har en med mamma mu, den är populär här hemma, och på svenska :).
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Jättebra, tack för tipset! Vi gillar mamma mu.

Undrar om man skulle kunna göra appar själv?

Är det någon som undviker teknik till sina b barn? Tycker ni det är onödigt?
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Missade att du bara hade en telefon, jag trodde ni var på g att köpa ipad. Slarvigt läst!

I vilket fall, de flesta barnappar jag har sett är gjorda för läsplattor, jag tror det blir för litet och svårt att se på en telefon. De flesta är också betydligt mer interaktiva än en bok.

Men om det är bokappar du är ute efter i första hand, och inte pedagogiska spel av olika slag (t ex lära sig läsa, räkna, osv), så finns det många såna också. "Känner du Pippi Långstrump" är en app som fått väldigt bra recensioner, den finns för android också. Rabén och Sjögren har en serie som de kallar "småfilm", det är upplästa barnböcker illusterade med bilderna från boken. De är väldigt populära härhemma i alla fall (det finns några på youtube, om du vill se hur de ser ut). Överlag så skulle jag leta på bokförlagens hemsidor för att hitta bokappar, eftersom det är de som utvecklar dem vanligtvis.

Vad gäller teknik så skulle jag väl inte tycka det var så bra om mitt barn satt helt maniskt och spelade dataspel fyra timmar om dagen, men de flesta barnappar ser ju inte ut så, utan har ett betydligt lugnare tempo, och handlar mer om att göra sånt man skulle kunna göra annars också, fast digitalt istället (vilket ju har sina miljömässiga fördelar, om inte annat), typ lägga pussel, rita, sortera saker, osv. En del är mer som interaktiv teknad film, och då blir det ju som ett lite aktivare alternativ till att titta på tv. Tekniken i sig är ju bara ett medium, så jag ser ingen poäng med att försöka undvika teknik bara för att. Självklart behöver man göra annat, mer fysiskt aktiva saker också, men så skulle det ju vara med "verkligt" ritande och pusslande också.
 
Senast ändrad:
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Jag funderar på vad som ska vara bättre med att barnen sitter med en iPad istället för att man läser för barnen, spelar memory med dem eller ritar och pratar med dem? Jag är inte av den allra mest tekniska sorten och har dålig koll på vad de lär sig genom olika spel och appar.. (Givetvis fattar jag att de tycker det är roligt, men de tycker ju i regel det är roligt att leka också)

upplys mig gärna!
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Jag tror man behöver göra bäggedera! Absolut läsa, spela, pyssla osv, men också inviga barnen ganska tidigt i it-världen. Det är/kommer att bli en så gigantisk del av deras liv i framtiden, att jag tror det vore negativt om de halkar efter. Dessutom lär sig små barn hypersnabbt att hantera sådant här, det är fascinerande för en gammal träbock att se 11-åringa dottern hantera cybervärlden som om den vore vilken lekplats som helst!
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Bättre vet jag inte om det är, men det är roligt, och det räcker rätt långt, tycker jag.

Allt som går att göra på en ipad går ju inte att göra i verkligheten, heller. Sonen tycker t ex att ritappen är rolig, då ritar man med fingret, och kan välja på kritor och tuschpennor i massor av olika färger. Visst har han riktiga kritor också, men inte kritor och pennor i 80 olika färger. Likadant tycker han det är roligt att skriva själv, han har lärt sig alfabetet och börjar nosa lite på läsningen, kan läsa och skriva enkla ord som "mamma", "pappa" och så (stavningen blir inte rätt, förståss, men han sätter ihop rätt bokstäver i rätt ordning) - som tvååring är han ju miltals ifrån att kunna forma bokstäver för hand, men med ett tangentbord så kan han ju trycka på rätt bokstav och leka med bokstäver ändå.

Sen är det många appar som helt enkelt är roliga, det är roligt att trycka på skärmen och så händer det saker. Just nu leker han t ex mycket med några räkneappar, en där det är en bild på en tusenfoting, och så säger de hur många ögon, öron, munnar etc den ska ha, och så ska man trycka på rätt siffra och rätt "sak". När tusenfotingen är klar så spelar den musik och går iväg, den gillar han. Eller en annan där det dyker upp ett visst antal saker på skärmen, och så ska man trycka på rätt siffra för att ange hur många det är, gör man rätt kommer det en papegoja och applåderar, den tycker han är kul.

Andra appar gör det möjligt att t ex ha en massa pussel - han har riktiga pussel också, men vi har ju inte tio stycken, på ipaden kan man ha tio stycken utan att det tar en massa plats eller kostar särskilt mycket. Eller ett spel där man ska sortera en massa olika skalbaggar efter färg, det går såklart bra att sortera klossar också, men vi har ju inte tio klossar i varje färg. Så det gör det möjligt att ha fler leksaker om man kan ha några digitalt, det kostar ju också väldigt mycket mindre.

Sen är det klart att en ipad inte ersätter läsning, eller att rita och prata med barn, men det ena förtar inte det andra. Ofta sitter man ju tillsammans med barnet vid ipaden också, och pratar om vad det är man gör med den. När jag var liten ville jag t ex jämt att mina storasystrar skulle öva att läsa med mig, och göra övningar åt mig där jag kunde öva att skriva - jag hade blivit överlycklig om jag hade kunnat få en ipad, där man kan få massor av såna övningar, som dessutom är färgglada och animerade, och betydligt roligare än de mina stackars systrar totade ihop.
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Häftigt att tvååringen redan fixar allt du berättar :)!! Genast börjar jag fundera på om L borde få en Ipad snarast, det låter ju hur kul o bra som helst, o lika gärna Ipad som TV tycker jag.
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Min snart 2åring har precis samma beteende som Mabuses. Hon gillar "sin" ajpapad (som hon kallar den). Vi har liknande appar som Mabuse berättar om och man märker verkligen att hon lär sig av dem. Sen kan hon även titta på sin favvo, Pingu, utan att det måste gå på TVn :)
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Det är nog ingen som säger att man ska ersätta aktivt traditionellt lekande och pysslande mot en ipad, snarare som flera säger att man tar bort tevetid. Teve är ju en envägskommunikation och även om jag faktiskt lärde mig massor av Fem myror betyder det inte att det inte har gjorts något bättre de senaste 30 åren.

Det är lite det jag menar med "hänger med" för det finns ju inget att jämföra med. Vi kan inte göra som vi lärde oss av våra föräldrar, för då fanns inte ipads. Vi måste tänka själva och chansa. Vad kan ipaden ställa till med för skada? Kan den göra mitt barn sämre på något? Är det en nackdel att vara teknisk?

På konferensen (som jag funderar starkt på om den var sponsrad av Apple, för det sas inte ett ord om andra tablets) sa de att de kunde se stor skillnad i kunskapen hos barn som fått ha tillgång till teknik, och barn som inte fått det. Det pratades om ett App-gap, men jag har ju inte hört konferensen själv och kan därför inte återge mer än såhär. Jag minns även att de pratade om ambassadörbarn som flyttar till ett nytt land och får chansen att ha en ipad som hjälpmedel när de ska lära sig det nya språket, det hjälpte enormt.

Likaväl som jag tror det kan vara ett jättebra komplement för barn vars föräldrar sitter ner och läser, ritar och ipaddar med dem, tror jag att det kan vara en superchans för barn vars föräldrar inte har tid.

Jag själv är barnsligt förtjust i teknik och skulle aldrig hålla mina barn från det bara för att.
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Jag köpte en iPad i våras och det har blivit så att det är treåringen som använder den mest, helt fantastiskt vad fort de lär sig!

Sedan han började använda paddan ser han i stort sett inte alls på tv, det var inte mycket innan men obefintligt nu. Tittar gärna på videoklipp av alla de slag, finns verkligen allt på youtube. Han är otroligt intresserad av siffror, färger, former och liknande och då mycket av detta finns på engelska räknar han nu till fem på engelska samt kan flera färger och frukter på samma språk. En häftig inlärning som inte vi hade gett honom så pass tidigt.

De appar vi har laddat ner är diverse spel, olika mycket pedagogiska ;). Finns en hel serie med spel där man bl.a. Kan gå till läkaren, gå och handla etc som lätt vi kan omsätta i vardagen. Jättekul att borsta bort tandtrollen både i paddan och i munnen. :D

Vi är alltid med eller i närheten för att kunna hålla koll på vad han gör men han är väldigt duktig på att säga till när han är där han inte får vara ;)

Ser inte att vi gör mindre saker med honom sen paddan flyttade in, vi läser fortfarande lika mycket och spelar spel dagligen. Tiden han som sagts tagit från tv tittandet vilket jag tycker är skönt då maken i familjen har haft en förkärlek för att låta tv:n gå och gå hela dagarna. Nu kan det gå dagar utan att den är igång.
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Min snart 21 månaders dotter använder flera appar på min telefon. De ligger i en egen mapp och hon låser upp telefonen och väljer själv bland sina appar. Har apparna kul för barn, Dora, sound touch mm. Hon har lärt sig massar! Blev helt chockad i går när hon körde memory och gjorde helt rätt. Har aldrig visat henne de, men hon kom på själv. Sen kollar hon på Barbapapa på You tube, favorit. Hon går ofta ha mobilen när vi sitter i bilen så jag kan koncentrera mig på körning...
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Vi har en Ipad som för tillfället mest används av vår dotter, även om det inte var därför vi köpte den. Precis som tidigare sagts är det nog ingen som tycker att Ipads och Iphones ska ersätta leksaker, utan snarare för långa stunder framför tv:n. Favoritappen här hemma är den med Pippi Långstrump, och jag måste säga att jag absolut tror att pedagogiska appar med olika spel och "peklekar" är betydligt mer stimulerande och utveckande än en massa timmar framför filmer och tv-program. Så ja, heja Ipad, får jag allt säga!
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Ingen som har något annat än ipads?

Kul att det verkar finnas så mycket bra material till dem, det är ju verkligen en outforskad värld med oändliga möjligheter!
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Vi har inte ipad (än) men Isak sitter vid min dator och spelar och har en lek och lär dator som han sitter vid. Har iof en iphone men den vågar jag inte låta honom ha själv. Då är den inte hel så länge :p

Dessutom har jag totalt glömt lösenordet till appstore :cool: Någon som vet hur man får ett nytt?
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Dottern är en liten teknikfröken! Hon har fått tagit över stationära datorer och en bärbar efter både sin pappa och mamma, har en riktig digitalkamera sedan snart ett år tillbaka, just för att hon visade intresse för det. Har egen TV på rummet och egen klocka. Dottern fyller fyra till sommaren.
Hon är en hejare på Kalle Kunskap, bästa pedagogiska spelet! Lär sig massor ifrån olika pedagogiska program på Disney Junior!
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Båda mina barn 4 år och snart 2 år använder iPad dagligen.
Yngsta barnet sköter den bättre än morfar och har lyckats flytta runt saker som vi inte visste gick :D

Äldsta dottern spelar spel som är ganska avancerade och hon måste tänka ordentligt i dem, hon håller också på att lära sig läsa och stava med den.
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Kl

Min ettåriga systerson använder en ipad, och det är helt skrämmande att se hur han bläddrar med fingret och får fram nån bild på en katt eller en elefant och så låter de när man trycker på dem. Självklart gör han det inte med någon större finess, men bläddertekniken finns där redan och mna undrar var detta ska sluta...:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp