Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?
Bättre vet jag inte om det är, men det är roligt, och det räcker rätt långt, tycker jag.
Allt som går att göra på en ipad går ju inte att göra i verkligheten, heller. Sonen tycker t ex att ritappen är rolig, då ritar man med fingret, och kan välja på kritor och tuschpennor i massor av olika färger. Visst har han riktiga kritor också, men inte kritor och pennor i 80 olika färger. Likadant tycker han det är roligt att skriva själv, han har lärt sig alfabetet och börjar nosa lite på läsningen, kan läsa och skriva enkla ord som "mamma", "pappa" och så (stavningen blir inte rätt, förståss, men han sätter ihop rätt bokstäver i rätt ordning) - som tvååring är han ju miltals ifrån att kunna forma bokstäver för hand, men med ett tangentbord så kan han ju trycka på rätt bokstav och leka med bokstäver ändå.
Sen är det många appar som helt enkelt är roliga, det är roligt att trycka på skärmen och så händer det saker. Just nu leker han t ex mycket med några räkneappar, en där det är en bild på en tusenfoting, och så säger de hur många ögon, öron, munnar etc den ska ha, och så ska man trycka på rätt siffra och rätt "sak". När tusenfotingen är klar så spelar den musik och går iväg, den gillar han. Eller en annan där det dyker upp ett visst antal saker på skärmen, och så ska man trycka på rätt siffra för att ange hur många det är, gör man rätt kommer det en papegoja och applåderar, den tycker han är kul.
Andra appar gör det möjligt att t ex ha en massa pussel - han har riktiga pussel också, men vi har ju inte tio stycken, på ipaden kan man ha tio stycken utan att det tar en massa plats eller kostar särskilt mycket. Eller ett spel där man ska sortera en massa olika skalbaggar efter färg, det går såklart bra att sortera klossar också, men vi har ju inte tio klossar i varje färg. Så det gör det möjligt att ha fler leksaker om man kan ha några digitalt, det kostar ju också väldigt mycket mindre.
Sen är det klart att en ipad inte ersätter läsning, eller att rita och prata med barn, men det ena förtar inte det andra. Ofta sitter man ju tillsammans med barnet vid ipaden också, och pratar om vad det är man gör med den. När jag var liten ville jag t ex jämt att mina storasystrar skulle öva att läsa med mig, och göra övningar åt mig där jag kunde öva att skriva - jag hade blivit överlycklig om jag hade kunnat få en ipad, där man kan få massor av såna övningar, som dessutom är färgglada och animerade, och betydligt roligare än de mina stackars systrar totade ihop.