Hänger ni med i it-utvecklingen?

vindvissla

Trådstartare
Min mamma som jobbar som specialpedagog har precis kommit hem från en it-konferens i Stockholm och är fast besluten om att alla hennes barnbarn ska ha ipads i julklapp. Hon pratade om inlärning och utveckling och hur stimulerande rätt appar kan vara.

Jag blev såklart jättesugen men kan ingenting om ipads eller tablets. Någon här som har koll? Har ni något till era barn? Inte som leksak såklart, men som barnen kan använda? Jag har ett par bokappar på min androidtelefon, tyvärr har jag inte hittat så många på svenska men mina barn pratar ju engelska också. Man kan klicka på bilder och text, jättekul.

Tipsa gärna om bra appar för barn, till både android och apple.
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Vi har en ipad, inköpt till hälften som leksak till sonen (snart två), till hälften som surfplatta för oss vuxna. Nån mirakelpryk är den inte precis, men jag tycker det finns rätt mycket appar som är roliga, och det är ju betydligt mer interaktivt än att titta på TV. Så vi ser den nog i första hand som alternativ till TVn. Jag tycker det är helt ok att det är en leksak, är man så liten är det ju just leka man ska göra!

Sen är ju rätt många av de roliga apparna också pedagogiska, iofs. Det enda är kanske att sonen tröttnar på dem på ett par veckor, så det blir kanske lite dyrt om man ska köpa nya hela tiden. Vet inte hur gamla dina barn är, men siten pappasappar tycker jag har rätt bra tips, med fokus på det pedagogiska. De apparna vi har handlar mest om att lära sig siffror, bokstäver och färger, men har man äldre barn finns förståss fler saker också.
 
Sv: Hänger ni med i it-utvecklingen?

Jag har kollat pappas appar men han har ju bara appletips så långt jag orkade läsa... Mina barn är snart 2.5 och 4.5 och den äldre är intresserad av böcker (vilket vi jättegärna främjar då han är väldigt aktiv, skönt när han hittar på stillasittande saker då och då).