Hänger i handen, hjälp!

Favina

Trådstartare
min 12 åriga valack hänger något så fruktansvärt i handen. Jag lättar och rör på bettet, flyttar undan på volt. Men så släpper han ett halvt steg och sedan hänger sig på, jag bär alltså en häst på 600kg i handen, det är väldigt jobbigt.

Har kollat munnen och har köpt två nya sadlar som ligger bra.

Men kan det vara att hon blivit riden så en längre tid? Köpte han i januari i år men innan, att det har blivit ett beteende?

Några tips på övningar? Rider ej i galopp om inte traven funkar, ibland kan jag bara skritta för jag aldrig kommer någonstans.

Såhär ser vi ut:
Gammal bild, tagen i våras
Bild053.jpg

Bild081_edited.jpg

Det är mina gamla sadlar som sitter på, har inte hunnit tagit nya kort.

Kram Favina :bump:

Sv: Hänger i handen, hjälp!

att hästen hänger i handen (förutsatt att hästen är frisk) beror på att den inte bär upp sig med sina bakben av en eller annan anledning (ofta även på bristande framåtbjudning även om det känns som om hästen vräker sig på framåt).
mitt tips är därför att du ska rida massor av snabba övergångar och tempoväxlingar, sidvärtsrörelser mm för att få hästen att aktivera bakbenen mera och vara framme för skänkeln. sitt aldrig och rid länge i samma gångart ex.
och våga lätta i handen och bara erbjuda ett lätt stöd, vill hästen lägga sig på så lätta i handen och "kicka till" med skänkeln istället = påminn hästen om att handen inte är ett stödhjul. öht att ge snabba hjälper och upphöra så snart hästen svarat är mkt viktigt!

men framför allt - skaffa en bra tränare som kan hjälpa dig! :) det är guld värt.

Det är en stor häst, så sadla längre bak.

Ge honom aldrig ett stöd att hänga på. Han ser ut att jobba på bra, men ta tillbaka ordentligt-lätta ur o rid framåt med bara sätet.
Tror att du driver för mkt.

Se till att göra snabba kramar på ytter o bli INTE kvar i handen.
Massor med övergångar mellan ALLA gångarter o snabba tempoväxlingar. När det funkar så kan du börja att låta honom vara lite mer.
Klart att du ska galoppera! Ger styrka. Å allra lättast att börja samla.

Utöver det så kan det vara smart att kolla upp om han kan ha låsningar någonstans (främst hals, nacke, höfter). Han ser lite motsträvig ut på nåt sätt, och det kan ju bero på att han verkligen inte KAN böja och samla upp sig pga stelhet i kroppen.

Arrow blev ju helt konstig och stel och bara bet sig fast för nån mnd sen och det är verkligen Inte likt honom. :eek:
Visade sig att han hade låsningar i båda höfterna och var jättespänd där, inte konstigt att han inte ville galoppera...

Om du vill så kan du få Linns nr av mig, hon är jätteduktig! :)

Du har redan fått bra ridtips och jag vill bara komplettera med att säga att jag tycker att du ska galoppera även om inte traven går bra. Galoppera och gymnastikhoppa gärna, då kommer framåtbjudningen lättare och hästarna blir ofta lösgjorda utan att man behöver kämpa en massa. Vänta inte till slutet av passet med att galoppera utan lägg in galopp tidigt utan höga krav och mest som uppmjukning och för att få igång bjudningen.

Skaffa en duktig tränare som kan hjälpa dig och kanske rida hästen emellanåt?

En häst som är tung i handen är inte ensam om att vara stark, du måste ju också vara stark annars har han ju inget att hänga på? Detta blir ofta en ond cirkel... Vad händer om du släpper tyglarna? Springer han iväg? Ramlar han?

Mitt tips är, gör tusen och åter tusen igångsättningar och avbrott...

Jag rider för en jättebra tränare! Men hon kommer bara 1 gång i månaden och rider då en 2 dagars kurs 50 min ensam. Det är synd att hon bor så långt bort(göteborg) och inte har möjlighet att komma oftare.

Jag försöker göra tempoväxlingar, men glömmer oftast av mig och harvar varv efter varv.

Axell: Jag har inte dom sadlarna längre och sadlar nu längre bak. Nackdelen är att jag driver för mkt utan att veta om det. Det sa min tränare sist gång så jag rider inte med sporrar längre utan endast spö för att peta till honom när det behövs.

Centaur: Jag har faktiskt funderat på om han har låsningar någonstans för det är precis som om han vill men kan inte göra eller jobba mera. Tar gärna Linns nr, vi ses på jobbet imorgon.

Emmath: När jag red för min tränare så började jag med att galoppera, utan att ha travat först för det är den lättaste gångartern att börja jobba i. Men har även försökt det, men tycker att det bär iväg ändå. *suck*

feel: Jag är stark, eller har väl blivit det, eftersom jag sitter och håller imot, utan att släppa. Det blir nästan som att " Du måste ge dig för jag tänker inte släppa" och det tror jag att jag kan vinna med mina 70kg och hans 600kg. När jag släpper stödeet eller när han hänger sig på så dyker han ner huvudet och springer ännu fortare.

Tack alla för tipsen!:bow:

Min häst var tung i handen ett tag men det hjälpte min tränare mig med och nu är det bortblåst. Det här funkade iaf på min häst.

Släpp ena tygeln helt (inner) och ha ett lätt stöd på den andra (ytter). Hästen måste då bära upp sig själv. Korta efter ett tag upp tygeln igen, hänger han sig då också, släpp då (t ex) istället ytter tygel och ha lätt kontakt med inner. Han måste då bära upp sig själv. Jag fick rida på en stor volt och hålla på med detta en hel träning då min häst hängde sig i handen. Och det gav resultat.

Meningen är ju inte att du ska bära runt honom, det blir bara jobbigt och tråkigt för dig att rida då. Låt honom inte hänga?

Han drar i dig, du drar i honom, han tackar för det...

Trava bara några steg, sakta av helst innan han lägger sig på, håll på så, kan ta väldigt lång tid. Samma med glp-fattningarna, rid bara något språng och sedan ned till skritt igen. Han måste vänta på dig och dina hjälper, bli uppmärksam och lyhörd. Man kan även rida lite skolor så att hästen automatiskt måste bromsa upp sig (funkar inte på alla hästar), alternativt en väldigt liten volt (sväng-sväng-sväng) då måste den bromsa upp sig, då kan du öva på att släppa tyglarna, mycket sitter ofta i att ryttaren inte vågar släppa kontrollen...

På båda bilderna ser det ut som om din hand verkar bakåt och din mellandel har kollapsat. Då kan du inte fixera hästen på sätet, dvs på dina vikthjälper, det är omöjligt för både dig och honom skulle jag tro.

Räta upp dig, upp med blicken, öppna upp din bröstkort (solarplexus måste sträva framåt-uppåt), skulderbladen mer ihop. Benen måste längre bak och får inte klämma. Handen får inte verka bakåt.

Sedan är timingen av hjälperna viktig också. Och som andra har skrivit: aldrig ge henom möjligheten att hänga sig på bettet. Du behöver inte släppa kontakten med munnen helt (det blir väldigt inkonstant för hästen och kan göra det svårt för den att förstå också hur ett korrekt stöd ska vara) men korta snabba hjälper, aldrig glömma eftergiften!

Men jag är ju ingen ridlärare förstås... Lycka ill i alla fall!

Jag tycker att han ser väldigt, väldigt spänd ut. I hela kroppen men mest i bogar, hals och mun.

På honom skulle jag prova med att lägga en ring eller stigläder runt halsen som du tar förhållningar med istället för tygeln. Då kan du hjälpa honom att flytta vikt och balans bakåt, och slipper sitta och seghålla i tygeln.

När du rider på ring så måste du använda kroppen på ett helt annat sätt. Du kommer automatiskt (oftast) att använda din egen kropp/hjälpgivning mer korrekt.

Hoppas att det löser dig. ;)

Som Centaur sa så är han en blandis och här har du en bild på honom:

Klick bar

Han är 4 år och är kelpie/schäfer/labrador/flatcoated retriver

Kram Favina :bump:

gud, han ser ju ut som en hovawart nästan!!! (har en sådan svart själv, det var därför jag undrade ;))

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Dressyr Hej, ända sedan jag köpte min häst så har jag upplevt 99% av ridpassen att hon hänger sig i min hand och har noll respekt för bettet och...
Svar
13
· Visningar
2 662
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 776
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar