Handställning vid hoppning

P

paxmojo

Jag har sett foton där jag hoppar och jag tycker det ser ut som jag är lite dålig på att ge ordentlig eftergift i språnget. I början av själva avhoppet och i landningen däremot glappar tygeln lite, det är just när hästen lättar med bakbenen som eftergiften ser dålig ut. Jag sträcker liksom inte fram händerna, utan armarna är fortfarande böjda... :crazy:
Är det nån som vet nåt bra sätt att träna upp följsamheten på? (Jag rider för tillfället bara på ridskola så jag kan ju inte själv bestämma vad vi ska hoppa.) Hur vet man om hästen inte får ordentlig eftergift? Kan man märka/se det på hästen på nåt sätt? När precis ska man ge eftergiften? Jag rider oftast hästar som man inte bara kan släppa 10 m innan hindret, ta mantag och hoppas att de hoppar...

Sv: Handställning vid hoppning

de kan vara så att det är din balans som inte e super just i det ögonblicket så du kan börja med att räna balans det skadar aldrig, sen när du hoppar så tänk att du skall sikta på öronen då kommer man halv vägs sen går det av bara farten
hur är din ridning till hindret står du upp i fältsits eller sitter du ner??

bokslukaren skrev:
de kan vara så att det är din balans som inte e super just i det ögonblicket så du kan börja med att räna balans det skadar aldrig, sen när du hoppar så tänk att du skall sikta på öronen då kommer man halv vägs sen går det av bara farten
hur är din ridning till hindret står du upp i fältsits eller sitter du ner??
jag brukar sitta ned mot hindret, om det inte är t ex tidshoppning med små hinder som jag vet att hästen garanterat hoppar.
när exakt ska man lätta? ibland när jag tänker att jag ska vara noga med att lätta i tid så hoppar jag gärna "före".
läste i en bok att det var bra att rida i lätt sits i trav för att få balans. det hade ju isf varit lätt att träna på ridskolan, bara ta en långsida i lätt sits lite då och då. tror du det är nåt sånt jag behöver?

stå i lätt sits i både trav och galopp är jättebra för balansen och följsamheten....håll gärna i manen och bara "känn" i början så kommer det att lösa sig. man ska inte kasta fram händerna till öronen på hästen när man ger eftergift, bara följa med framåt med handen

Duvet tygeln ska ja eg inte glappa särskilt mycket, om ens alls, när ni är över hindret.
Så har ivf jag fått lära mig. Bara du håller handen nere vid mankammen så brukar det vara rätt lugnt på den fronten =).
:banana:

Så alla dessa uppvärmingar vi haft på lektionerna med lätt sits i galoppen hade alltså ytterligare ett syfte... att få oss i bättre balans och mer följsamma! (de borde jag ju fattat...:o)

Tack för alla tips! Ska passa på och träna lätt sits så mycket det går!

hmm, så bara man är tillräckligt följsam så "tar" alltså hästen den eftergift den behöver?

ja det kan man säga. (sen varierar det lite från häst till häst, vissa kräver ännu mer eftergift och andra mindre för att hoppa bra)

en sak till som är bra att tänka på e att vånta på sprången att känna in sig det tar ett tag men skynda inte utan lär dig häldre långsamt med lite till baka steg än skynda fram och sen du får ett för stort bak slag då inget funkar längre och man blir osåker vet många som gjort så tyvärr.

jo, jag jobbar på detta. har tyvär en tendens att hoppa lite "före" ibland...

min tränare tycker inte att ja ska ge allt för mkt eftergift på min ponny, givetvis ska ja inte rycka i munnen men om ja ger för mkt så hoppar han för mkt frammåt i stället för uppåt.... men de e min pålle :p

Ps, Fin bild :bow:

Ta mantag behöver man inte göra flera meter innan hindrena.. :smirk:
Känner man att man är påväg ur balans kan man ta mantag el låta fingrarna glida genom tygeln (det förutsätter förstår att man e snabb att ta dem igen när hästen landat..)
Detta är betydligt bättre än att dra hästen i munnen i språnget.
Jag har som ren reflex att göra ngt av detta när ja kommer fel, så jag inte på nått sätt drar den i munnen.
En gång råkade ja bli liiiite efter i handen på min häst o då va de nära att hästen slängde av mej oxå :p

En bra övning är att hoppa ex studs med händerna rätt ut, på huvudet, sjunga eller säga saker, jaa man kan göra massa saker över studs för att träna balansen.
Ge förslag på att få göra det.
Din ridlärare borde ju inte ha ngt emot att ni vill jobba med er balans..!

paxmojo skrev:
jo, jag jobbar på detta. har tyvär en tendens att hoppa lite "före" ibland...

Sitt då hellre och vänta lite och var inte för snabb varken med eftergift eller överliv.

Jag har haft problem med att hoppa före och ge alldelse för mycket eftergift och oj vad bra hästen hoppar när man "håller i" honom lite mer över hindrena. Jag tror att det är vanligare att man ger för mycket eftergift än ingen alls, bara man inte blir stum utan hela tiden är följsam så är det verkligen inga problem.

Har fått en ny häst nu, hon verkar inte så rutinerad (vad gäller hoppning). Den här pållan kan jag omöjligt hoppa före för då åker jag nog av på fem röda... Måste verkligen hålla i hela vägen fram mot hindret, annars sticker hon. Tog ett tag innan vi kunde trava lugnt över cavalettibommarna, den här damen ville gärna ta 3 st i ett språng eller helst inte gå över dem alls...

Hoppade några små serier också och efter ett tag gick det rätt bra och det blev mer flyt i hoppningen, även om hon gärna vill att det ska gå fort :)

Fick en bra förklaring av min ridlärare förresten. Enligt honom är det ingen fara att vara lite efter om man håller i hästen även innan hindret då trycket i munnen blir konstant liksom och hästen kan ta den eftergift den behöver. I motsats till då om man ger eftergift precis före hindret och sen rycker hästen i munnen i språnget... (hmm, det lät bättre när han förklarade, hoppas ni förstår)

Hade samma problem som du innan. Den kom jag på att man faktiskt måste tänka medan man hoppar också :angel:
Så TÄNK medan du hoppar. Och ett språng innan hindret tar du fram händerna lite för att sedan följa med hästens huvud och hals över hindret.

Rider du på LCR? För Bertil Frost?

Då tycker jag att du ska be honom om lite extra hjälp på lektionerna och förlara vad du tycker ditt problem är.
Han är superduktig på hoppnig och har lärt många rida bla. Jens Fredricson (men det kanske du vet) och han kan hjälpa dig mycket bättre än alla här :)

Min kompis rider hans hästar och tränar för honom, hon har en superbra sits och känsla till häst.

Var glad för att du får rida för en av den äldre generationens hästmänniskor och lycka till! :)

Ja, precis =). Efter någr språng på en häst så börjar man ju kunna känna hur mycket just den hästen behöver :).
Det är inte alltid så lätt, men det är inte omöjligt heller :D.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Fälttävlan Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som...
Svar
2
· Visningar
2 052
Senast: hamilton1
·
Ridning Hej, Jag har en hopphäst som är av lite mindre storlek och har inte jättemycket hals samt byggd pyttelite i framvikt. Hon har en...
Svar
1
· Visningar
806
Senast: Ray
·
Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023