Handproblem.

Y

Yuw

Jag är högerhänt, så det är klart jag är starkare i höger arm. Men på senaste tiden har jag fått höra rätt ofta när jag rider typ "Ha mer kontakt på vänster tygel, halva bettet ligger utanför mungipan på höger sida." :crazy:

Jag rider en het häst nu, så man måste bromsa honom ganska mycket och mina armmuskler finns typ inte så det kan vara så att vänster arm inte orkar och glider framåt medans höger fortsätter ha handen i samma position. Men han går rakt fram och halsen är rak även om jag har så mycket mer kontakt på höger tygel. Och om jag kortar upp vänster tygel/drar bak vänster hand så böjs halsen typ åt vänster. Eller det känns som jag har jättekort tygel på vänster sida då fast jag har lika långa eg. och så flyttar jag fram handen. Det har bara varit så när jag rider den här hästen. :p

Fast man kanske måste ha mer kontakt på höger med just denna häst för att den ska gå rakt? Fast min ridlärare säger ju att jag ska ha mer kontakt på vänster och han vet nog bäst. :D

Men vad tror ni? Är det träna vänster arm som gäller nu eller? :D

Sv: Handproblem.

Jag är högerhänt, så det är klart jag är starkare i höger arm. Men på senaste tiden har jag fått höra rätt ofta när jag rider typ "Ha mer kontakt på vänster tygel, halva bettet ligger utanför mungipan på höger sida." :crazy:

Jag rider en het häst nu, så man måste bromsa honom ganska mycket och mina armmuskler finns typ inte så det kan vara så att vänster arm inte orkar och glider framåt medans höger fortsätter ha handen i samma position. Men han går rakt fram och halsen är rak även om jag har så mycket mer kontakt på höger tygel. Och om jag kortar upp vänster tygel/drar bak vänster hand så böjs halsen typ åt vänster. Eller det känns som jag har jättekort tygel på vänster sida då fast jag har lika långa eg. och så flyttar jag fram handen. Det har bara varit så när jag rider den här hästen. :p

Fast man kanske måste ha mer kontakt på höger med just denna häst för att den ska gå rakt? Fast min ridlärare säger ju att jag ska ha mer kontakt på vänster och han vet nog bäst. :D

Men vad tror ni? Är det träna vänster arm som gäller nu eller? :D

oj oj oj..nej du ska inte bli starkare i vänster arm, du ska snarare bli svagare i den starka armen. Du kan aldrig lösa problemen genom att försöka bli starkare i armarna än vad en häst är i munnen. Träna istället din häst på att lyssna på förhållande tygeltag följt av eftergift. Och för att få en häst att gå rakt krävs det ridning med skänkeln och en ryttare som sitter mitt över sin häst från första början.

Alltså, det är inte min häst. Jag rider på ridskola. Och det här: Men vad tror ni? Är det träna vänster arm som gäller nu eller? :D var inte så jätteseriöst. Bara så du vet. :D

Och han kanske inte är typ superduperrak men han går inte åt höger eller har halsen böjd åt höger iaf, det var det jag menade.

Men det här problemet stör mig verkligen, jag kommer inte kunna sova. :eek: Men det kanske var en rätt onödig tråd, det finns nog ina tips för det här så det ända är väl att tänka på att inte ha för mycket kontakt på höger HELA tiden. ;)

Men det handlar väl om att man får svårt att få hästen liksidig och följsam om man hela tiden har ett starkare stöd (läs:hästen hänger i tygeln) i ena handen. Har själv samma problem, det funkar bättre för oss om jag ställer lite utåt när jag jobbar hästen på volt i höger varv. I början har jag nästan helt lång höger tygel och bara stöd på vänster. Allteftersom plockar jag upp höger tygel, men är noga med att inte bli hängande, bara krama och släppa, hela tiden med ett ordentligt stöd på vänster (ytter) tygel. Vänder för ytter skänkel, höger jobbar mot vänster tygel. Kanske låter snurrigt när man skriver ner det såhär, men det funkar rätt bra i verkligheten!

Men jag vet att sånt här kan vara svårt att göra när man rider lektion på ridskola. Det uppskattas ju inte alltid att man börjar snurra runt och göra sina egna små övningar.

Okej, tack för svaret. :) Jag ska alltså(om jag fattade allt rätt) försöka undvika att använda höger tygel så mycket?

Men det här problemet har jag bara fått på just denna häst, så det kan vara så att han hänger i höger tygel. För om jag länger båda tyglar och sen bara kortar vänster lutar han sig åt vänster om jag inte tar lite i höger tygel. Det händer inte om jag gör tvärt om. Och så finns det ju som greppstreck på tyglarna, jag räknade dem och höll båda händer på greppstreck nr.2 men då kändes vänster tygel alldeles för kort!

Men jag ska testa volt-övningen, volter gör jag rätt mycket nu ända eftersom hästen börjar rusa ibland, mest om det är en stor lucka framför honom och han inte har annat att tänka på. Är bara rädd att jag inte kommer få rida honom mer, min period med denna häst är nog över. :( (man brukar ha samma ca. 5 veckor.) För jag vill jättagärna lära mig att rida honom bättre. :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar