handpenning??

sandra_bure

Trådstartare
skaha ut min häst på prov nu. hur mkt ska jag ta i handpenning???
Tänkte sälja han för ca 6000 kr..
vad tycker ni?
hur hade/har ni gjort?

Sv: handpenning??

har för mig att det är 10% man tar/betalar i handpenning...

Ofta tar man 10-20 % i handpenning.

Dock ett varningens ord; har du funderat igenom detta med att lämna hästen på prov? Vad händer om hästen kommer tillbaka och är halt eller skadad på annat sätt? Har ni skrivit ett "vattentätt" kontrakt?

10% brukar det vara, se till att besiktiga hästen innan den åker!
Och skriv kontrakt, det blir ju nästan som fodervärd.
Skriv in när hästen ska vara betald/återlämnad!

Betalade 15% i handpenning på halvblodet och en tusenlapp handpenning för islänningen ( kännde ägaren sen förr :angel:)

När jag köpte mitt sto ville säljaren att jag skulle ha henne på foder i tre månader. Priset var 15000 kronor, och jag betalade 1500 kronor per månad - pengar som sedan drogs av från de 15000.
Vi hade ett vattentätt fodervärdskontrakt.

Immer

Handpenning på 6000:-?
Det hade jag inte delat på. Vad finns det för anledning att köparen inte betalar allt på en gång?

Beträffande avtal, se den senaste tråden i ämnet!

LIA

Handpenning på 6000:-?
Det hade jag inte delat på. Vad finns det för anledning att köparen inte betalar allt på en gång?

Beträffande avtal, se den senaste tråden i ämnet!

LIA

Men handpenningen brukar ju vara en liten form av garanti för säljaren. Dvs. om köparen bestämmer sig för att inte köpa hästen så är handpenningen förverkad.

Vet inte riktigt hur det kan tänkas fungera i detta fall då köparen har prövotid. Tycker dock ändå att 10-15% är rimligt och att säljaren får behålla denna om köparen inte fullföljer köp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar