Handpenning på häst?

H

hoppla

Om man betalar in handpenningen på 10% på en häst som man kommit överens med ägaren om via telefon o ägaren har lovat att inte visa hästen för någon annan o att man får ta med den när man kommer o provrider, hästen alltså.
Vad händer då ifall man inte vill ha hästen? Får man tbx sina pengar då? Vad anser ni om handpenning o hur det ska gå till? Motivera vem som ska ha pengarna...

Ett ex till. Man gör upp ett avtal om att man ska ha hästen efter provridning men den ska besiktigas o röntgas. Om hästen då går igenom men det är ett fel på hästen som är utan betydelse för framtida bruk men man bestämmer sig för att inte köpa den. Hur blir det då med handpenningen??

Tacksam för svar!

Sv: Handpenning på häst?

Man lämnar inte handpenning på något som man inte vill ha. Själva meningen med handpenning är ju att säljaren vet att hästen är såld och köparen vet att den inte säljs till någon annan.

Om du lägger handpenning på hästen och sen ångrar dig så har du förverkat handpenningen. Alltså säljare får behålla handpenningen utan att du får någon häst.

När det gäller besiktningen är det lite kruxigare. Sådana detaljer får ni skriva ner i ett kontrakt. Det kan tex vara att hästen måste gå igenom en besiktning utan anmärkning annars har du rätt att lämna tillbaka hästen och få hela handpenningen tillbaks.

Mvh

Tora

Massor som tittar men inga som skriver... Kan ni inte vara snälla o säga vad ni tycker eller håller alla med om det svaret som givits??

Kan tillägga oxå att jag är säljaren o inte köparen... Behöver veta vad ni tycker... Hur har ni gjort? Har det uppstått några konflikter o i så fall varför?

Om man betalar in handpenningen på 10% på en häst som man kommit överens med ägaren om via telefon o ägaren har lovat att inte visa hästen för någon annan o att man får ta med den när man kommer o provrider, hästen alltså.
Vad händer då ifall man inte vill ha hästen? Får man tbx sina pengar då? Vad anser ni om handpenning o hur det ska gå till? Motivera vem som ska ha pengarna...

här är väl svaret ganska självklart? :confused:
Varför skulle man som köpare kunna med hjälp av handpenning se till att andra intresserade inte får komma och provrida för att sen rida och besluta sig för att INTE vilja ha hästen?
Självklart behåller säljare handpenning

Ett ex till. Man gör upp ett avtal om att man ska ha hästen efter provridning men den ska besiktigas o röntgas. Om hästen då går igenom men det är ett fel på hästen som är utan betydelse för framtida bruk men man bestämmer sig för att inte köpa den. Hur blir det då med handpenningen??

Tacksam för svar!
man besiktigar och röntgar hästen INNAN försäljning. Då skriver man kontrakt om vad som gäller, det kan ju bara du och köparen komma överens om.
Om det visar ngt anmärkning som ej är av betydelse och köparen backar ut affären ändå så ska du behålla handpenningen såklart.

Ok, det känns som jag har rätten på min sida alltså...

Handpeningen i ex nr två har jag redan fått betala tbx men tyckte det var kul o veta hur det egentligen skulle varit...

får man vara nyfiken och fråga vad det var för anmärkning.
Skulle det enligtveterinären inte ha betydelse för framtida bruk?

Ja du får gärna fråga vad det var för anmärkning, helt ok.

Han besiktades o exportröntgades o röntgade ryggen.

Hästen är en 4-årig c-ponny, new forest, blivande tävlingsponny.

Allt såg helt kanon ut o hästen är kärnfrisk. Men som på många, många andra hästar så var inte avståndet mellan alla kotor exakt samma i ryggen utan på ett ställe så var det liiiiiite närmare mellan två kotor. Chefsveterinären på Skara intygade både muntligt o skriftligt att detta har ingen som helst klinisk betydelse men det dög inte åt köparen. :confused:
Dom drog sig ur o krävde handpenningen åter vilket nu ledde till att jag får börja om hela försäljningen för jag hade sagt att ponnyn var såld o har inte kvar nr folk. Hade till en o som tur var har hon nu satt in handpenning. Därav fråga nr 1.

Rätt eller fel ang röntgen anser du?

men nästa gång handpenning läggs så skriv in att den endast återbetalas om det visar sig att hästen får en anmärkning som visar sig ha betydelse för framtiden. Det är väl eg det enda negativa med röntgen att många hästar HAR faktist lite "småfel" men som aldrig kommer att visa sig.

Ja det hade ju varit bra att skriva in det men då hade dom nog aldrig varit intresserade för dom var totalt livrädda för skador o framför allt i ryggen. Men man lär sig för varje gång man säljer en häst vad man bör tänka på... :(

vad kostade allt totalt då, alltså röntgen +bes?

Var i samma situation som dig. Hade fått 10 % av köparen som handpenning. Vid röntgen visade det sig att ett par kotor i ryggen låg lite tätt och köparen drog sig ur. Jag betalade tillbaks handpenningen.

Ska tilläggas att jag betalade för vanliga besiktningen och de för röntgen. Vilket jag var glad för... Som jag ser det nu vill jag inte betala för vanliga besiktningen heller. Så kul var det inte att slänga ut 200o kr i onödan!

vad kostar det att besiktiga+röntga på klinik om man gör allt på en gång, både ben och rygg?

Man lämnar inte handpenning på något som man inte vill ha. Själva meningen med handpenning är ju att säljaren vet att hästen är såld och köparen vet att den inte säljs till någon annan.

Om du lägger handpenning på hästen och sen ångrar dig så har du förverkat handpenningen. Alltså säljare får behålla handpenningen utan att du får någon häst.

När det gäller besiktningen är det lite kruxigare. Sådana detaljer får ni skriva ner i ett kontrakt. Det kan tex vara att hästen måste gå igenom en besiktning utan anmärkning annars har du rätt att lämna tillbaka hästen och få hela handpenningen tillbaks.

Det finns inte mycket mer att säga, Tora sa det utmärkt!!:bow: :bow: :bow:

Senast ändrad av en moderator:

När man lagt 10% i handpenning och drar sig ur utan någon anldning att det skulle vara något fel på pållen (ångrar sig )
Så tillfallerhandpeningen säljaren !

I detta fall med röngten där det visar sig saker som en vetrinär intygar att det inte skulle vara några problem med användbarheten och köparen backar ur så anser jag att köparen dock har stor rätt att backa ur .

Vetrinären behöver inte stå för att han gjort en missbedömning och det är olika på individ och individ vad hästarna reagerar på :
Har hört flera gånger om röntgenförändringar som inte skall ha någon betydelse ,men dock visat sen att det haft det ändå --likväl kan det vara åt andra hållet .

Och hur som helst så är det inte vetrinären som står med en problemhäst .

Tycker det beror på priset på hästen och vad man själv tror och finns det en rädsla för att det ska bli något i ryggen så tror jag att köparna går och *tänker* på detta och då blir det aldrig bra i slutändan varken för dig som säljare eller köparen .

Tycker du gjorde rätt som gav tillbaka pengarna för det visade sig vara så stora saker som visade sig på röntgen ,det är ju inget överben eller nåt .

Sen att det inte är något fel på hästen och den kommer fungera enligt vetrinär så tror jag att det är bäst för dig att hitta någonsom vet om kotorna än att du får tillbaka hästen som dolt fel eller något ;)

Mvh Mia

Tillägg till mitt gamla inlägg!!

Angående handpenningen Är hästen redan försäkrad i köpesumman innan röntgen ?

För hamnar man i den situationen att detta fynd på röntgen visar sig bli en reservation på försäkringen . Skall absolut handepnningen tillbaka till köparen .

Ingen reservation kan man tycka kan vara en *goodvill*sak om man lämnar tillbakahandpenningen .
För sin och köparens skull vilket annars kan skapa problem enligt mitt inlägg ovan;)

Miaa

*hoppar rakt in bara*

Jag kan ärligt säga att jag tror inte jag som köpare skulle nöja mig med innan köpet gjorda besiktningar/röntgen.
Mycket kan hända och på kort tid.
Däremot så skulle jag inte kräva att säljaren gjorde om besiktningar/röntgen utan att jag skulle stå för denna kostnad själv om vi inte kunde komma överens om annat.

Om jag skulle stå som säljare så hade det nog för mig varit självklart att återbetala handpenning om det inte av någon orsak blivit affär, men kan tillägga att sälja häst har jag aldrig gjort så här är jag inte alls insatt i vad som gäller.

Usch ja, det är svårt detta, ingen ska ju känna sig lurad.

Efter två rygghästar så kan jag förstå att de drog sig ur, men igengälld så kan man ju aldrig garantera någonting även om man röntgar var enda ben i hela kroppen.

Men hur har det blivit för dig nu?
Har hästen sjunkit i värde?
Skulle den få reservationer på framtida försäkringar?

Lycka till!

Ska kanske tilläga med tanke på mina frågor att jag mest är nyfiken.
Jag har en egen uppfödning(halvblod,5år) som är tänkt att jag ska behålla men man vet ju aldrig.

Hon har i alla fall täta kotor i ryggen, hennes mamma blev utdömd pga. detta men själv är hon symtomfri.
Mest hur det på verkar eventuella framtidsöden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 966
Senast: fio
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 335
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka