Handläggningstid Försäkringskassan

Bapelsin

Trådstartare
FK har ju som standard en handläggningstid på max 90 dagar. Min ansökan om bostadsbidrag skickade jag in i december och den skulle då ha varit klar senast i slutet på mars. Någon vecka in i mars fick jag ett brev om att utredningen om min rätt till bostadsbidrag dragit ut på tiden.

Min fråga är alltså hur lång handläggningstiden får vara efter ett sådant utskick? Blir det 90 nya dagar? Oändligt antal dagar? Någon som vet?
 
FK har ju som standard en handläggningstid på max 90 dagar. Min ansökan om bostadsbidrag skickade jag in i december och den skulle då ha varit klar senast i slutet på mars. Någon vecka in i mars fick jag ett brev om att utredningen om min rätt till bostadsbidrag dragit ut på tiden.

Min fråga är alltså hur lång handläggningstiden får vara efter ett sådant utskick? Blir det 90 nya dagar? Oändligt antal dagar? Någon som vet?
Jag har inte hört att det är 90 dagar som standard. Vad jag vet har FK en målsättning på att handlägga ärenden klart på 30 dagar. Tyvärr uppfylls inte målet i en del ärendekategorier (t ex försäkringstillhörighet).

Det finns ingen stadgad gräns på hur lång handläggningstiden får vara.

Det finns ett stadgande i Förvaltningslagen om handläggningstid: ”
Om ett ärende som har inletts av en enskild part inte har avgjorts i första instans senast inom sex månader, får parten skriftligen begära att myndigheten ska avgöra ärendet. Myndigheten ska inom fyra veckor från den dag då en sådan begäran kom in antingen avgöra ärendet eller i ett särskilt beslut avslå begäran.

Ett beslut enligt första stycket att avslå en begäran om att ärendet ska avgöras får överklagas till den domstol eller förvaltningsmyndighet som är behörig att pröva ett överklagande av avgörandet i ärendet.

Myndighetens prövning enligt första stycket får begäras av parten vid ett tillfälle under ärendets handläggning.”
 
Har de inte olika beräknade handläggningstider resp. målsättningar för olika typer av ärenden?

Sen kan individuella ärenden alltid vara mer eller mindre komplicerade. Och belastningen variera. Och oväntade saker inträffa, typ att handläggaren blir sjukskriven. Så det går inte att säga generellt hur lång tid ett visst ärende kommer att ta.

Det enda sättet att få en hyfsad prognos är att ringa och fråga.
 
Jag har förnyat mitt bostadsbidrag nyligen. Det gick ut i februari och i januari fick jag papper om att ansöka igen. Då sonen blev 18 i början av februari skulle han skriva under. Det gjorde han och jag skickade in. Det brukar ta en månad så när som någon dag, men i mars började jag undra vad som hänt, bestämde mig för att ringa. Samma dag fanns ett brev från FK.... sonens underskrift var ogiltig. Han var inte 18 när han skrev under, vilken jävla miss av mig! :D :D Skrev under igen och skickade in, FK ringde upp och förklarade att de var lite sena men hade fattat beslut och skulle skicka hem brevbeslut också. Så för min del hade allt varit klart inom en månad precis som vanligt om jag inte tabbat mig....
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 816
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Jag blir galen, och jag är djupt tacksam om någon kan hjälpa mig att bringa klarhet i vad som gäller, eftersom jag inte hittar någonting...
Svar
0
· Visningar
833
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 920
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 886
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp