handilappskusk eller inte

kol

Trådstartare
Hej jag har en svår sjukdom som ger mig problem med körningen/tävling.
Jag behöver nu tankebollning. Jag skulle utan tvekan få handikappsstatus pm jag ansöker, men jag vill tävla med min dotter som skulle tycka det var kul att vara groom.Hon är vuxen, Hon har med sjukdomen, men tänker inte lösa någon licens.
Vad säger reglerna med groomen? o hon gör sitt jobb, kan dom ha synpunkter på detta då.
Jag klarar nog att tävla utan handikapskort men har problem med att hålla pisken hela tiden, och ibland skulle det vara skönt med öglor på tömmarna.

Jag är så kluven med detta, jag vill inte riktigt ha handikapskuskkort eftersom det ställer till problem(tror jag)

Min sjukdom är Ehlers-Danlos syndrom som i detta senariot ger problemet nersatt muskelkraft. Hästen är en a-ponny, och jag kör honom själv i alla lägen.

Det blev lite rörigt, frågan igen: finns det fördelar för mig att tävla i handikapp eller ska man hålla sig så långt borta så länge man kan? Och med groomen finn det några problem där vid handikappskörning? får hon eller måste groomen vara helt frisk med handikappad kusk.

Om det finns något rådgivande på förbundet, som kan hjälpa till, vet någon kontaktinfo till någon sådan snälling?

Sv: handilappskusk eller inte

Bara för att du blir handikappklassificerad så måste du inte bara tävla handikappklasser!
Jag är handikappklassad men tävlar på vanliga tävlingar med dispens att använda stel halskrage.
Du skulle kunna tävla på vanliga tävlingar med dispens att använda tex öglor på tömmen. Men du måste ha handikappsklassning för att få en dispens.

Lycka till.

tack bägge
Vad bra att det var så att man får dispens, det är ideallt. Hjälp med vad jag behöver:)

Går du in på svenska ridsportförbundet så finns en lista på handikappsklacificerare
http://www3.ridsport.se/Tavling/Dressyr/Funktionshindrade-ryttare/Klassificerare/

Du kan också kontakta Svenska Ridsportförbundets handikappkonsulent Malin Berntzen, 0220-456 01, så får du de papper som ska fyllas i av sjukgymnasten.

En gedigen bunt med papper som ska fyllas i ! Å de står på engelska dessutom. Jag har papprena här hemma men har inte fått någon sjukgymanst som kan fylla idet men ska göra något åt det så att jag kan tävla med dispens när jag/om jag tar mig ut på tävlingsbanan nån gång

tack tänkte ochså göra så, har läkartid som jag hoppas passar itiden för skriveriet.
Annars blir det samma här med att komma ut:) Bara planering tar kraft, men jag SKA!
Hur är det med groomen då? vet någon om groomen måste vara frisk? eller räcker det att denne kan göra jobbet?

Jag har i alla fall aldrig varit tvungen att visa upp något "friskintyg" på mina groomar ;)

:rofl:
Det kommer kanske:D(har du vaccinationssintyg?)
Jag pratade nmed förbundet och groomen var ok, det krävs desutom ingenting i lokal klass, men då är frågan om jag måste hålla pisken hela tiden vilket var tanken från början att jag kan behöva sätta ner den några sekunder och vila handen, nåja det löser sig nog, får tejpa fast den så jag kan räta på fingrarna några sekunder:D

Senast ändrad:

Jag tränar då någorlunda regelbundet för Eva Lindström så jag är "känd"

Jag har haft problem att få hjälp att fylla i klacificeringspapprena då min sjukgymnast på VC inte kunde fylla i dessa papper.
MEN.. på ett eller annat sätt ska de lösa sig.

Kan inte din läkare hjälpa dig? den människa som behandlar dig borde vara kompetent kan man tycka

De måste vara en sjukgymnast som fyller i papprena.
Får kolla upp några andra sjukgymnaster. Har legat lågt ett tag då kroppen strejkat mycket. Å nu har jag varit däckad i förkylning i 3 veckor.

Jag vet precis hur det är:crazy:går ut och ska tömköra, när man borstat halva hästen inser man att man inte kommer längre idag:mad:
Jag rekomenderar att gå till sjukgymnast som är privat med avtal, dom är mycket givmildare med sin tid och brukar ta en på (mer) allvar. Det är så sorgligt men när man är så involverad i vården (som man blir när man är sjuk) lär man sig att man ska gå privat, dom andra skakar lite på huvudet och tycker, vi kan inte hjälpa dig

[B]Idag fick jag ett glädjande mejl från Eva Lindström

Kopierar in infon här så fler kan ta del
[/B]
"Riktlinjer för HK körning i lokal klass,
gäller både lätt A och lätt B.
Till arrangören och kuskar
* TR gäller förutom följande undantag
* Tempon enligt TR.
* HK klassen får slås ihop med andra lokala klasser
om det är för få anmälda

* Arrangören utlyser endast en klass.
* Alla tävlar mot varandra, oberoende vilken grad eller vilken
ponny/häst man kör.

* Kusken behöver inte ha medicinskt kort.
* Groomen får hålla i spöet.
* Kusken får inte sitta fastspänd.

* Ekipaget får ha de hjälpmedel man behöver.
Uppstår de frågetecken så gäller bättre fria än fälla.

Frågor
SvRF:s kommitté handikapp tävling
Eva Lindström, kuskrepresentant
rideva@hotmail.com

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka