Handikapp eller inte?

desiree

Trådstartare
Vad är det som räknas som handikapp inom ridsporten?
Och vad står alla olika grader för. Mer specifikt än den är svårare än den tack. :D :angel:

Sv: Handikapp eller inte?

Eftersom det finns x miljarder olika typer av handikapp är det omöjligt att exakt tala om vad som räknas som ett handikapp och vilka som hamnar i vilken grad. men det finns en liten lathund där man beskriver lite olika typexempel (streckgubbar och förklaring), och vilken grad de hamnar i. Om du hör av dig till Ridsportförbundet så kan du få den, tillsammans med det underlag som din läkare/sjukgymnast ska fylla i för att du ska få ett medicinskt kort, graderas och kunna tävla på handikapptävlingar.

I stora drag är det 4 grader, grad 1 är mest handikappade.
Grad 1: program i skritt och trav (eller enbart skritt). Ex på handikapp; rullstolsbunden i elrullstol
Grad 2: program i skritt och trav. Ex: ryttare med grav polio, rullstolsbundna (förlamad underkropp t ex)
Grad 3: program som motsvarar ca LB på vanlig tävling (obs! innehåller allt från 20 m volt i galopp=LC, till enkla galoppombyten=LA:5). Ex: blinda ryttare, ryttare med flera amputationer, utvecklingsstörningar, ryttare med polio
Grad 4: program som motsvarar ca LA-Msv på vanlig tävling (obs! allt från bakdelsvändningar=LA till slutor i galopp=Msv A!) Ex: amputerat ben eller arm. Höftproteser.

På regionala handikapptävlingar har man ofta "vanliga" program, från LD till LA, och man väljer program själv, oavsett grad. På så sätt kan de högre graderna också få tävla redan innan de klarar nivån ovan, som gäller på nationella tävlingar samt internationella tävlingar.

Hoppas det här kunnat ge dig lite mer info av den sort du sökte. Om du undrar vad just ditt handikapp skulle räknas som skulle du kunna prata med den sjukgymnast/klassificerare som jobbar tillsammans med förbundet, Birthe Vogelius i Västerås. Handikappkonsulenten Helena Hagberg borde kunna ge dig hennes tel nr.

Senast ändrad:

för at göra det hel alite mer komplicerat då så kan jag meddel att när kjag klassades in för 7 år sen eller så så var jag mycket starkare n vad jag är i dag båd ei bål o arm-hand..jagblev då klassad grade 2..Rullstol,15% kavrvarande i händer o armar,ineg funktioon i ben,relativt bra -halvdålig bålstabilitet..

Min kompis ,också grade 2 har RA..i stiort sett ingen funktion av händerna,endast ett finger på vardera varav det ena fingret är stelt.... svag i hela kroppen men bättre bålstabilitet.funktion i benen,men svaghet....

och vi tävlaralltså mot varandra

såd et där med klassning vet man aldrig var man hamnar för det är så konstigt så...

Thina

Exakt. Jag har slutat försöka förstå varför en viss ryttare hamnar i en viss grad osv, för det går inte. :) Jag är glad att jag slipper göra bedömningarna, kan inte vara lätt. Det var alltså bara exempel jag gav, från verkliga livet. Sen är ju de flesta fall betydligt krångligare än de jag beskrev. :) Så, som sagt, det är svårt att förutsäga.

Tävlar också handikappdressyr, precis som (och mot) busfrö.

Jag uppfattar det så här (en utveckling av det Busfrö skrev), men det kanske inte stämmer.

Grad 1. De mest rörelsehindrade. Har 4 svaga eller obefintliga extremiteter (armar, ben).

Grad 2. Har 2 svaga eller obefintliga extr.

Grad 3. 1 svag eller obefintlig extr. Även mentalt handikappade.

Grad 4. Del av extremitet svag eller obefintlig.

Det är så här jag uppfattar det när jag är på tävlingarna och man ser de olika ryttarna med sina rörelsehinder.:smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Pilot
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka