Karin87

Trådstartare
Hur gör ni när ni rider med handhäst?
Har ni grimma/träns?
Hålller ni i handhästen eller binder ni den i hästen?
Berätta! :)

Sv: Handhäst

Jag tycker inte om att binda fast. Om man ramlar av/ hesten får panik/ hästen sticker etc. Tycker JAG att jag vil ha möjligheten at sleppa loss. Tycker even om att använda grimma (gärne repgrimma). Men rider jag med en häst som jag vet kan bli stark tycker jag om at feste et grimskaft rundt magen (man kan sj. klart också anv. sig av longergjort) på ledhästen (rett hårdt) og stoppa grimskaftet till handhesten under (vicken riktning avhänger om hästen måste "dras med" eller om den gärna vill gå före). Då får man lite hjälp i allafall.

Jag använder grimma som jag med ett transportgrimskaft fäster i en handhästgjord. Utöver det har jag även ett vanligt grimskaft fäst i grimman som jag håller i, ifall jag måste koppla loss handhästen.

När jag rider till & från hagen har jag grimma men annars alltid träns. Då trär jag tyglarna igenom bettringarna och har den fäst på utsidan och har den andra haken i handen. Jag håller alltid i hästen och fäster den aldrig i hästen jag rider, utav säkerhetsskäl.

Är den tränsvan så har den träns och tyglarna sitter fast som vanligt, håller själv i tyglarna. Är den inte tränsvan blir det bara grimma och grimskaft som jag även där håller i själv.

Drar tygeln genom bettringen så att den hamnar på samma sida som jag vill ha hästen, bra med hake i tygeln då. Dessa fäster jag i bägge i varsin bettring precis som vanligt.

Vi har alltid repgrimma och grimskaft som vi fästen i handhästgjord framför sadeln. Också en pålitlig häst förstås ;) Alltså inte Saga :angel:

/Jenny

Skári springer fint med med grimma och grimmskaft, Tildra och Glória brukar jag ha en lite längre lina på de fungerar bäst som handhäst med lite space att röra sig på.

det är verkligen olika vad som passar bäst på enskild häst det märks ju här.

jag har ridit med handhäst som oftast haft repgrimma på sig och ett grimskaft med en ögla på så man kan hålla som ett handtag, viktigt att man inte fastnar nånstans bara.

när jag re dropi och hade thengill som handhäst så hade thengill ett sidepull på sig eller ett träns MED KÄKREM är VERKLIGEN att rekomendera ifall handhästen stannar då far hela tränset av....vilket har hänt ett antal gånger med både thengill och dropi haha sån tur e så går de bara och käkar.

gick inte lika bra för min stallkompis hennes häst är svårfångad så den kutade runt i skogen och hade sig utan träns det var mindre kul.

men jag har oftast ett grimmskaft som jag använder, tyglar kan gå sönder och nej de är inte lika bra. jag fäster grimmskaftet genom bettringen till andra sidan så att jag har stöd av båda ringarna...OM jag använder träns.

man kan väl säga egentligen att en HET häst bör ha träns(om den pallar det då) och en seg/en som vill sacka efter hellre kan ha grimma...men man ska inte lita på att de alltid sackar efter utan de kan även tävla mot varandra och då kan det vara bra med träns....är man ovan ska man ha träns första gångerna tycker jag så inget allvarligt händer...hästen måste ju lyssna..

men om hästen inte gått som handhäst så lär den det genom att binda fast den i ridhästen och gå ut och gå med dem...då får den lära sig att följa.

egentligen vill jag inte ha nåt med bett på handhästen ifall man måste släppa eftersom de kan skada munnen väldigt illa då.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Sryoqwe
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka