S

Sliver

Hur gör ni som har gjort detta förr? Då med stora hästar. Jag läste om en tråd där ngn har sin shettis med som hand häst och detta har jag testat då jag hade 2 shettisar. Körde den ena och den andra i grimskaft i vagnen. Funkade skit bra!

Men det jag undrade över var att jag har ett halvblod och en lat bruksnordis. Kläckte iden om att prova ha nordisen med mig tillsammans med halvblodet då vi rider ut. Hur gör ni då? Har ni handhästen i träns och grimskaft eller longerlina eller vad?

Tänkte att då man rider skogsbilvägar går det ju bra att ha hästen brevid i ett grimskaft men då man måste gå en och en häst i trånga passager på stigar hur gör man då.

Har en känsla av att om jag rider i skogen kommer nordisen att bli hungrig på allt han ser och dra ur mig ur sadeln. :crazy:

Alt. är att ha honom lös, men antagligen då det blir jobbigt vänder han hemmåt :mad:

Sv: Handhäst

Har ett långt grimskaft/longerlina. Ponnyn går med grimma eftersom han tycker om det mest. har ett dressyrspö också ifall att han latar sig väldigt mycket... Om det blir trångt/kommer bilar släpper jag efter lite på grimskaftet så att han går halvt bakom /bakom. :)

Jag rider mitt halvblodssto och har 2-åringen som handhäst. 2 stora hästar.

Jag har träns med delta (eller kapson) på unghästen och ett långt grimskaft. Longerlina skulle jag aldrig ha, tänk om man tappar hästen, eller råkar tappa massa lina ner bland benen på dem båda :crazy: Mycket stor intrasslings -och brännskaderisk.

Jag håller grimskaftet vikt i handen, med störst grepp en bit från änden med hela handen och ett grepp mellan fingrarna (som en tygel) något närmare hästen. Hoppar hästen iväg kan jag lätt släppa det ena greppet, få längre lina och ändå ett bra grep utan att behöva byta/släppa.

Jag försöker ha hästen bredvid min andra häst, eller bakom om det är en smal stig. Men helst lite vid sidan om. Jag rider i alla gångarter samt hoppar diken etc. med mina hästar.

Red med handhäst på mitt fullblod förr också, då hade jag halvblodet som handhäst. det var 2 vuxna hästar.

Fast det är ju skitsvårt att hitta ett långt grimskaft tycker jag! har ett nu på tre meter men har inte sett ngt annat.

Hej

Jag rider mitt ena halvblod , barbacka så att jag lätt kommer av om något skulle hända och så har jag ett av mina andra halvblod med som handhäst. Båda två är normalstora halvblod dvs ca 160 cm höga. Hästen jag har med som handhäst får ha grimma och ett rätt så långt grimskaft. Om olyckan skulle vara framme och jag tappar henne vill jag inte att hon springer omkring med träns eller tyglar/longerlina, jag har grimskaftetet dubblelvikt i handen och försöker ha hennes huvud ungefär vid mitt högra ben, jag rider överallt och på små skogsstigar släpper jag ut grimskaftet så att det vilar på min ridhästs bak och sida och så får hon gå bakom, funkar klockrent. Jag rider i alla gångarter även om det mest blir rena skogsritter med mycket skritt. Har hittills aldrig någonsin varit något problem men mina hästar är rätt så väluppfostrade och man får vara tydlig med vad som gäller. Stoet som går som handhäst snappar med sig lite grenar då och då men vet att hon inte får stanna utan endast ta dem i farten. Egentligen skulle hon nog kunna gå lös men det känns lite säkrare så här framaförallt när man möter folk och bilar!

Ja jag har ju ett långt grimskaft till nordisen som jag kan använda. Hade väl mest tänkt att jag skulle skritta och trava lite, galopp törs jag inte prova på för då lär ju han jag sitter på bralla som bara den och detsamma med nordisen. Halvblodet som är ledaren i flocken är 170 hög och nordisen 158 en maffig bit och envis som bara rackarn.

Tror inte att det skulle vara några problem att ha nordisen vid sidan av halvblodet. Fast igår blev jag fundersam. Skulle ta in hästarna och tar halvblodet i grimma och grimskaft som vanligt och tänkte att jag släpper nordisen lös för han far ju ingenstans utan brukar komma när vi andra gått in i stallet. Iaf så kickar halvblodet till nordisen då han ska passera baken för att ta sig ut genom grinden. Vet inte om halvblodet trodde att han skulle tränga sig ut utan min tillåtelse för han har aldrig tidigare markerat så vid grinden när han redan är på väg ut själv. Men tidigare har jag tagit nordisen i grimma och grimskaft och då har han fått vara i halvblodets bak hur mkt han vill...

Kissing Spine skrev:
Fast det är ju skitsvårt att hitta ett långt grimskaft tycker jag! har ett nu på tre meter men har inte sett ngt annat.

Tre meter räcker..

Jag har också långt grimskaft (INTE lina). Handhästen i träns med delta eller grimma lite beroende på vad jag känner för etc.

handhästen på min VÄNSTRA sida, och så vill jag att den inte ska gå längre bak än att öronen är vid min fot, eller längre fram än att bogen är vid min fot. Dvs den ska hålla sig däremellan. Vid trånga passager släpper jag bak handhästen dock.

Har linan i båda händerna, i brygga ihop med tyglarna, har dock en 'extraloop' i vänster hand så jag snabbt kan släppa ut längre lina utan att riskera att tappa handhästen. Vill jag ha mer enskild kontroll rider jag ridhästen på höger hand och har linan till handhästen i vänster hand.

Valacken gick MÅNGA mil som handhäst som ung, i alla gångarter och i all terräng inkl trafik.

Nuvarande unghästen har inte gått så mycket som handhäst än, men går med valacken i skritt och trav. Galopp kommer att komma när hon fått klartecken från vet för sådana övningar.

För det ska bli riktigt bra måste hästarna kunna ligga i ungefär samma tempo. Bäst är om de har lika lång/kort skritt, trav och galopp, men det fungerar om den ena hästen skrittar lika fort som den andra travar med t ex. Men om det är ridhästen som är en 'storskrittare' t ex får man ju se till att handhästen har kondition nog att trava hela tiden t ex.

"handhästen på min VÄNSTRA sida,"

Jag har alltid handhästen på min högra sida för att den inte ska vara närmast trafiken på dom bitarna som man ibland möter bilar, men har du någon särskild anledning varför häste ska gå på din vänstra sida?

Mvh¨
Camilla

Jag har haft både stora och små som handhästar.

När jag arbetade med fullblod red vi hingsten tillsammans med en av unghingstarna, unghingsten då som handhäst i grimma på höger sida. Det funkade kalasbra även om man red förbi en hage med ston.

När jag arbetat med Islandshästar så har vi haft uppmot 5 - 6 handhästar åt gången, och då i både skritt och trav, nu är väl dom iofs mer lätthanterliga än halvblod och jag skulle nog inte rekomendera någon att ta med sig 5 halvblod som handhästar för en liten ridtur. (vilken sida vi haft dom på har varierat lite på hur dom springer kors och tvärs ;) (Den hästen vi ridit har gått på i stortsätt fria tyglar för att den inte skall bli dragen i munnen om någon annan drar åt ett annat håll)

De tillfällen jag har ridit med handhäst har varit på Island så med andra ord har det varit med islandshästar och inte stora hästar. Men principen är ju densamma oberoende av storlek på häst. Oftast har jag haft träns på handhästen då det har varit det enklaste sättet att ha med extraträns. För att "hålla i handhästen" har jag använt ett par tyglar (med karbinhake) eller ett vanligt grimskaft. Att ha ett tremeters arbetsrep blir nog alldeles för långt och jobbigt att hålla på med.

Handhästen ska gå med huvudet ungefär vid sidan av mig när man rider på en vanlig väg eller så där det finns plats. Måste man gå igenom trånga passager låter jag handhästen gå bakomför ridhästen. Vilken sida som handhästen går på beror på vilken sida jag sitter upp :smirk:

Oftast är det enklast att rida på den lataste hästen. Det blir ganska jobbigt annars att behöva släpa den efter sig... Om man rider långt däremot och byter hästar med jämna mellanrum så brukar man börja med den lata hästen som handhäst eftersom den är piggast då.

Jag håller med IrpaSnirpa att det kanske inte är att rekommendera att ha 5-6 stora hästar som handhästar samtidigt men annars är det en ganska intressant upplevelse :D (har själv varit uppe i 8 handhästar men det var alla mycket väluppfostrade saker...)

/Sara

Jag har ett cirka 3 meter långt rep/grimskaft till handhästen. Brukar använda träns men har även haft bara grimma.
Har nu tränat stenhårt med mina hästar att handhästen alltid ska ha huvudet vid mitt ben. De får varken gå längre bak eller hamna längre fram. Då kommer :devil: och tar dem! Rider nästan enbart på otrafikerade grusvägar när jag rider med handhäst. Försöker undvika trånga stigar eller trafikerade vägar eftersom det känns som jag fortfarande inte har 100% kontroll på handhästen.
Kan vara bra att ha piska med i början så man kan peta på handhästen lite om den kommer för långt bak.

När jag har ridit med handhäst har jag tagit en tygel genom bettringarna, har varit perfekt längd.

I höger hand har jag haft handhästens tygel och ett dressyrspö för att dämpa eventuella lustar som handhästen fått att gå om ridhästen.

Tyglarna till hästen hag ridit i vänster hand. Det hela fungerade över förväntan, möjligen beroende på att jag var extra tydlig mot handhästen med röstkommandon.

När jag har ridit meed handhäst har jag haft en elastisk bogserlina som jag bytt krokar på då blir det inte så skarpa ryck i armen om handhästen stannar eller nåt.Skulle man tappa hästen åker linan ihop jättebra.

Jag gör precis som Alexandra, förutom att handhästen går på min högra sida. Funkar utmärkt.

Senast ändrad:

När jag rider med handhäst har jag häst nummer 2 i grimma och långt grimskaft eller longerlina. Har ibland 2 handhästar och då tar vi det i skritt bara så det brukar fungera bra.
Mitt bästa tips är att det fungerar enklast om man rider ledarhästen!

Då jag rider med handhäst så har jag ALLTID den piggaste hästen som handhäst. Det är mycket lättare att bromsa in en het handhäst än att släpa på en lat en.

Jenny

ch791022 skrev:
"handhästen på min VÄNSTRA sida,"

Jag har alltid handhästen på min högra sida för att den inte ska vara närmast trafiken på dom bitarna som man ibland möter bilar, men har du någon särskild anledning varför häste ska gå på din vänstra sida?

Mvh¨
Camilla

Jag är högerhänt och ska jag rida på en hand vill jag göra det på höger hand. Dessutom så hanterar jag hästarna så mycket från vänster sida (dvs deras vänstersida) att jag tycker det är bra att de 'har mig' på höger sida ibland.

Jag har dock inga problem att byta sida, gör det t ex längs hårt trafikerad väg då jag vill ha handhästen på insidan om ridhästen och ridhästen mellan trafik och handhäst. Men i 99% av fallen rider jag på vägar där trafik inte är ett problem.

Jag använder longerlina och grimma till min handhäst. Hästen som jag rider är väldigt lätt och rids på en hand så då kan jag koncentrera mig på handhästen.
Jag tycker att handhästen ska kunna gå på båda sidor beroende på vad jag tycker är lämpligast. Rider mycket ute i skogen där det är mycket hinder i terrängen.
Men han ska inte gå längre fram än med nosen till bogen på ridhästen.
Handhästen är en unghingst och kan då få för sig att tvärnita om det är något konstigt i skogen och då kan jag låta longerlinan löpa ut ur min hand i stället för att ryckas ur sadeln eller tappa honom.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 218
Senast: Juli0a
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
A
Ridning Hejsan! Ska försöka göra en lång historia kort. Jag köpte mig ett lettiskt halvblod (7 år) i juni som jag visste var otroligt känslig i...
2
Svar
31
· Visningar
4 827
H
Hästmänniskan Har hamnat i en lite knepig situation som jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig ur på bästa sätt. Så om ni har några bra tips så hade...
2
Svar
21
· Visningar
3 955
Senast: Donnaline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar