K

kid

VILL VARA FÖRBERED ::::
Ska snart hämta min nya unghäst och hade tänkt mej att den ska få bli en handhäst i början.
Är det nån som har nån kunskap om hur man vänjer den/och den gamle vid det och vilka negativa tillbud som kan hända.?

Sv: Handhäst

Brukar ha min unghäst som handhäst ibland när jag rider och det har aldrig varit några problem. Dessa går i och för sig ihop i hagen så de känner varandra väl.
Har man bara en stabil häst som man rider och de känner varandra innan så är det nog lugnt. Det faller sig ganska naturligt att den yngre hakar på den äldre. I alla fall i mitt fall.
Har faktiskt inga direkta tips annars.

Det gäller att hästarna accepterar varandra väl så de kan gå bredvid varandra utan att börja tjafsa och att de kan hålla samma tempo utan större problem så man kan hålla handhästen utan att behöva ha armen i onaturliga positioner dvs bakåt eller framåt.

Jag har en som gärna vilja börja busa när man ska trava vilket inte alltid är så lyckat. Har alltid handhästen på min högra sida och i ett rätt långt grimskaft så jag inte behöver släppa direkt om det händer nåt.

Jag skulle först låta hästarna gå en tid i hage tillsammans, så de får tid att etablera sin relation. Under tiden skulle jag jobba med att lära unghästen att följa mig på ett bra sätt i grimma och grimskaft, så att jag vet att kommunikationen fungerar. Jag vill att hästen ska följa väl med slack i linan, annars blir det JOBBIGT från hästryggen.

Innan jag red med handhäst skulle jag ta ett par promenader med ridhästen på vänster och handhästen på höger sida, så att de vänjer sig vid att gå bredvid varandra och lättare förstår vad jag vill när jag väl sitter upp. Jag tycker det är lättast att ha handhästen på höger sida, dels för att jag är högerhänt och dels för att hästen är van att bli ledd från vänster sida. Om man rider mycket med handhäst bör man nog växla sida, för handhästen hamnar ju ofta lite ställd mot mig.

Ett långt grimskaft är bra, och så en grimma som sitter ganska tight, så att inte sidstyckena snurrar upp mot ögat. Den enda incident jag varit med om, var första gången jag red med Fifflan som handhäst. Hon tyckte det var spännande och blev lite springig, och när jag drog i grimskaftet för att bromsa henne gjorde hon istället en snabb framdelsvändning så att hästarna hamnade nos mot nos. :D

Första gångerna kan det vara bra att ha någon som håller handhästen tills man kommit upp, så att man inte behöver försöka hålla reda på bägge hästarna vid uppsittningen. Efter ett par gånger är hästarna med på noterna, då ställer man dem ca 1 m isär, med handhästen på hö sida, lägger grimskaftet tillsammans med tyglarna framför sadeln, och håller dem med vänster hand som vanligt medan man sitter upp.

Vart rider ni med handhäst egentligen? har funderat på att ta med min unghäst ut framöver, men jag vet inte riktigt om det skulle kännas så säkert att rida på de grusvägar jag rider på,,, kommer typ aldrig någon bil, men skulle det göra det blir det ju tråångt.. i skogen känns det inte heller så smidigt..

iina skrev:
Vart rider ni med handhäst egentligen? har funderat på att ta med min unghäst ut framöver, men jag vet inte riktigt om det skulle kännas så säkert att rida på de grusvägar jag rider på,,, kommer typ aldrig någon bil, men skulle det göra det blir det ju tråångt.. i skogen känns det inte heller så smidigt..

Jag rider i början på sådan grusväg du beskriver. OM det kommer en bil så har bilarna vett att stanna medan jag hoppar av och håller hästarna (om jag tror det behövs, brukar göra det för säkerhets skull i början)

Jag rider mycket och gärna med unghäst som handhäst.

Börjar med att se till att hästarna är kompis, att handhästen INTE skulel få för sig att sparka oavsett och att jag har grundhyfs på handhästen och utan problem i alla gångarter kan rida ridhästen på en hand.

Sen går jag promenade i skogen med båda hästarna, i början en i var hand, och sen båda två i samma hand och på samma sida som mig.

Sen är det bara att prova med handhäst. Jag vill ha handhästen i TRÄNS med delta, och så har jag ett längre grimskaft (INTE longerlina).

Börjar med en kort sejour i skritt där målet är att få handhästen att hålla sin position och se så att ridhästen sköter sig. Jag vill ha handhästens så att huvud eller bog är i höjd med mitt knä - inte längre fram eller längre bak.

När jag ser det fungerar så både travar och galopperar jag och rider även på mer trafikerade vägar.

Jag skulle gärna ha lillhästen med mig som handhäst med valacken nu, men jag har ont om bra ställen att rida på tyvärr, det sitter rovdjursstängsel längs vägen jag skulle vilja börja på, och rovdjursstängslet består av en blank tråd 1 dm ut från vanliga stängslet, satt 1½ dm ovan mark. Dvs PERFEKT höjd för att skära av senor på =/

Brukar inte vara några problem, även om det kommer bilar. De lär inte köra på om du tar upp hela vägen med dina två hästar. Så det är bara att lugnt och sansat hitta en plats man kan gå av vägen och släppa förbi bilen. Bilar kan ju lika väl få vänta en stund som de får för skogsmaskiner t.ex.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 607
Senast: Rosett
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama