Sv: Handhäst
Jag skulle först låta hästarna gå en tid i hage tillsammans, så de får tid att etablera sin relation. Under tiden skulle jag jobba med att lära unghästen att följa mig på ett bra sätt i grimma och grimskaft, så att jag vet att kommunikationen fungerar. Jag vill att hästen ska följa väl med slack i linan, annars blir det JOBBIGT från hästryggen.
Innan jag red med handhäst skulle jag ta ett par promenader med ridhästen på vänster och handhästen på höger sida, så att de vänjer sig vid att gå bredvid varandra och lättare förstår vad jag vill när jag väl sitter upp. Jag tycker det är lättast att ha handhästen på höger sida, dels för att jag är högerhänt och dels för att hästen är van att bli ledd från vänster sida. Om man rider mycket med handhäst bör man nog växla sida, för handhästen hamnar ju ofta lite ställd mot mig.
Ett långt grimskaft är bra, och så en grimma som sitter ganska tight, så att inte sidstyckena snurrar upp mot ögat. Den enda incident jag varit med om, var första gången jag red med Fifflan som handhäst. Hon tyckte det var spännande och blev lite springig, och när jag drog i grimskaftet för att bromsa henne gjorde hon istället en snabb framdelsvändning så att hästarna hamnade nos mot nos.
Första gångerna kan det vara bra att ha någon som håller handhästen tills man kommit upp, så att man inte behöver försöka hålla reda på bägge hästarna vid uppsittningen. Efter ett par gånger är hästarna med på noterna, då ställer man dem ca 1 m isär, med handhästen på hö sida, lägger grimskaftet tillsammans med tyglarna framför sadeln, och håller dem med vänster hand som vanligt medan man sitter upp.