Handhäst?

Nenneh

Trådstartare
Hur lär man en häst att vara en handhäst???
Vad är säkrast att ha på handhäst träns eller grimma???

Sv: Handhäst?

Jag har repgrimma, bra kontroll men utan bett som kan skada om det blir nått ryck.
Börjar med att från marken försäkra mig om att hästen följer tryck, alltså bromsar och går fram på min signal.
Sedan sitter man på en trygg häst som handhästen är bra kompis med, jag har ett långt grimskaft så jag inte tappar handhästen om nått händer. Knyter inte fast det utan låter det ligga dubbelt över ridhästens manke.
Så får man ge en framåt-signal och låta ridhästen börja gå lite, man kan ha en medhjälpare antingen på marken eller till häst, som kan puffa på handhästen lite och visa vart den ska gå.

De brukar fatta ganska snart, det är ju naturligt för dem att hänga ihop :idea:

Har man lärt handhästen gas- och bromssignaler bra så kan man snart ösa på i alla gångarter, det är obeskrivligt häftigt att flyga fram över orörd djupsnö, sent en vinterkväll med bara månljus. Granarna susar förbi och man har två hästar jämte varann som går för fullt under/tryckt emot sig, snön sprutar om hovarna.. :love: :love:

Skuggi har skrivit det jag hade tänkt att svara, så jag vill bara tillägga en sak!

Prova i hagen först hur följsam handhästen är, där kan ni träna utan att riskera att handhästen drar iväg och skadar sej i trafiken etc!

Lycka till!

Mycket bra tänkt! :bow:
Såklart måste man träna inom inhägnat område om man bor lite "farligt" till. Själv har vi bott mitt i skogen när vi lärt upp handhäst, då har det inte varit nått problem.

Kan också vara bra vid första ridturen ute, att man leder dem från gården och till någon lämplig lite grusväg eller liknande. Alltså att man undviker trassliga situationer i början med stigar, grindar, trafik osv.

Eftersom jag inte hittat nån seriös medryttare så har jag min andra häst som handhäst så ofta jag orkar.

Jag vet inte hur man "ska" göra och min kompis tycker jag är galen men såhär går det till:

Jag sitter på den pålitligaste/vanaste/känsligaste hästen och rider med en hand på ridkapson/sidepull. På handhästen har jag träns (hon är jättestark) och jag håller i tyglarna med den andra handen. (Tyglarna under hästens huvud/hals.) Jag styr/kontrollerar ridhästen (hjälpligt) med säte och skänklar och handhästen med vänster hand: jag förhåller och lirkar med handen och går hon inte fram viftar jag med handen och det fattade hon snabbt att det betydde fram. Rösten reagerar båda på så smack är trav och "galopp" är galopp. Prrrr är stopp eller sakta av.

Detta funkar bra om jag bara inte låter handhästen komma för långt framför ridhästen för då får hon min stigbygel i ljumsken och det gillar hon inte. Öronen ligger slickade...

Till detta ska jag nämna att hästarna är bästa kompisar och jag rider enbart på otrafikerade skogsvägar. Skulle jag tappa kontrollen kan jag släppa handhästen.

Det enda problemet jag inte löst är om jag kan sätta nåt mellan bett och tygel på handhästen som utlöser ifall jag måste släppa henne och hon trampar på tyglarna... :confused:

Jag tycker som sagt inte att man ska ha bett på handhästen av just det skälet. Ta en repgrimma istället, den kan vara bra skarp, och träna hästen att lyssna på förhållningar. Du kan också ha ett spö som du håller framför handhästen, så du kan bromsa lite så.

Om du absolut måste ha bett och vill ha en "utlösare" så finns det små plaststrippar, typ såna man kan använda för att fästa kablar vid varann, som man kan ha mellan tygel och bett. Men om de är så känsliga att de löser ut så att hästen inte skadar sig, då kommer de nog lösa ut när du håller i tyglarna också, om hon ligger på som du säger.

*kl*

Jag rider enhändigt (det gör vi alltid) och har handhästen i repgrimma och långt grimskaft. Binder aldrig fast i sadeln, utan håller repet i högerhanden.

Går skitbra, vi både hoppar diken, rejsar stubbåkrar och går (självklart ute i kanten) på trafikerade vägar.

Ett kul sätt att motionera flera hästar och få lite hästsällskap på turen även om man är ensam ryttare...

/Migo

Nackdelarna med bett är ganska självklara. ;)

Fördelarna är att jag kan styra henne att tex inte gå så nära mig och ridhästen. Mitt ben brukar somna...

Att använda ett spö är uteslutet då jag har fullt sjå med en häst i varje hand. Jag klarar helt enkelt inte av ett spö också. :o

Hon svarar bra på "prrrr" om hon bara får rasta av sig lite! Hon älskar att komma ut! Hon brukar tom orma sig och dansa lite i början! (Vilket är lite oroande...:crazy:)

Ska prova med ridkapson/sidepull på henne nästa gång. Får väl sätta grimma på ridhästen. Hon lär inte rusa iväg om syrran går bredvid. :grin:

Att lära pållarna att gå som handhäst är suveränt.. ;) jag brukae rida min stora,ponnyn som handhäst och hunden lös.. hehe. Det var jätte kul att möte folk som hade fullt sjå med att hålla koll på 1 hund.. min var väldigt lydig.. ;)

Jag bara hoppar upp och har andra hästen i långt grimskaft, gärna repgrimma. :o Aldrig tränat något direkt innan.

Rider nordis och har quarter eller shettis med på släp.

jag tänker inte så mycket på det. Jag tutar och kör. Använder repgrimma. Första gångerna får man ju korrigera lite så hästen fattar att den ska hålla takten i alla gångarter osv. Att ha slött kallblod som ledarhäst och varmblodig travare som handhäst kan vara lite svårt när man kommer upp i hastighet. Varmblodet tenderar att springa om om man inte passar sig.
Men det handlar om nötning i många fall.

Det ena handhästekipaget jag ridit var två reltivt lika stora häst (den ena knappt 140 cm, den andra 152 cm). Så där var det olika vilken jag lät gå bredvid. Hade antingen repgrimma eller träns på handhästen. Om jag hade träns hade jag grimskaftet genom ena bettringen, under käken och fäst på andra sidans bettring.

När jag lärde dem så hoppade jag helt enkelt upp på den ena och hade den andra bredvid och så testade jag lite hemikring, innan jag gav mig ut på trafikerade vägar. De två var inget problem att varken trava, galoppera eller hoppa diken med :angel:

Det handhästekipage jag är ute med ibland nuförtiden så är den ena ca 155 och den andra knappa metern hög. Så det är ju den stora jag rider. Med dem så trodde jag det skulle bli problem eftersom det är den lilla som bestämmer i hagen. Men när jag sitter på är det tydligen skillnad för då är det den stora som bestämmer! Med dem var det inte så svårt att lära dem, den lilla var redan van att springa bredvid cykel och spark! De går på samma röstkommandon, så ber jag dem trava så gör de det, eller sakta av eller annat.

På handhästen har jag oftast vanlig grimma med grimskaftet draget under käken och fäst på andra sidan.

Så här ser det ut när vi är ute:

Jag har handhäst ibland när jag rider. Jag tog bara med den ena ut en gång i grimma och grimskaft när jag skulle rida den andra. Det funkar med båda men det går bäst att ha stoet som handhäst för valacken har en förmåga att stanna helt plötsligt, så att man slits ur sadeln typ. I början gick stoet på andra sidan om träd och mig när vi red i skogen så då tappade jag henne tusen ggr eller nåt.. men hon kan ju kommando för stå still så hon stannar bara när jag säger till. Det tråkiga är att det går bara att skritta eftersom de tävlar hela tiden och ger sig inte om man travar eller galopperar.. har lärt mig det den hårda vägen. Såg nog kul ut. :crazy:

Jag ramlade av en gång när valacken hoppade jämfota, jag ropade kommandot för stå still, han stack i full galopp men en meter bakom mig stod stoet blickstilla.
Det är de två i ett nötskal.. ;)

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 852
Senast: Miiikaela_
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 778
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon mer än jag som syr i läder? Jag gick en helgkurs där vi lärde oss sy en grimma och har blivit stammis hos sadelmakaren...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 214
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar