Handhäst med handhästgjord?

K

knickedick

Hej,

Undrar om det går att få tips från er som är vana handhästryttare?

Tycker det skulle vara både roligt och praktiskt att kunna motionera mina båda hästar samtidigt ibland. Båda hästarna är snälla och duktiga men den ena är slö och den andra är riktigt pigg o framåt. Har nu testat ett par gånger och det har funkat hyfsat, men känner att jag skulle behöva råd. Har nu testat både med kapson och repgrimma, och haft grimskaft i ena handen. Men jag är inte så skicklig på att rida med en hand så egentligen hade det varit bra om gick att binda fast handhästen i en handhästgjord. Är det idiotiskt att ha handhästen fastbunden – jag menar med tanke på allt som kan hända? Tänkte man kunde kanske i själva repgrimman binda en ögla av nåt som släpper vid hårt ryck, och sätta själv själva grimskaftet i denna ögla?

Att få båda händerna fria skulle också underlätta att ha spö med sig om jag skulle behöva mana på om jag har den slöare hästen som handhäst, eller stoppa med spöet på bogen om jag har piggelinan som handhäst.

Vad säger ni som har erfarenhet? Är det absolut tabu att binda fast handhästen?

Vore jättetacksam för råd :bow:

Sv: Handhäst med handhästgjord?

Jag har ett transportgrimskaft på ca 45 cm längd mellan handhästens närmaste grim-ring (vanlig standardgrimma) och gjorden (ganska långt ner). Det ska vara med panikhake så den går att lossa om ni tex kommer på var sin sida om ett träd. På ett så kort grimskaft når du båda hakarna, jag brukar öppna vid grimman.

Dessutom har jag ett vanligt långt grimskaft (mjuk lädertygel) som reserv ifall jag vill/behöver koppla loss och tex ta handhästen bakom i trånga passager. Här kan man ev ha tygeln kopplad till träns istället om man vill påverka mer precist. Jag brukar inte göra det för jag ser handhästträning mest som konditions och lydnadsträning, ett bra tillfälle att öva röstkommandon.

Ett halvlångt spö är bra för att kunna bromsa en pigg handhäst genom att vifta lite med det framför nosen, eller peta på en slö på rumpan.

Tusen tack för detta :bow: har nu beställt ridhandgjord :)

Jag tycker inte om att ha handhäst dels pga säkerhetsäl dels är det mkt bökigt.,..
Stannar handhästen och den häst man rider på fortsätter att gå innan man får stopp på den åker man av eller man får släppa handhästen om man inte vill ha 6 meter långa armar..

Man kan få axeln utdragen om handhästen hoppar och blir rädd vilket faktiskt kan hända..Eller den hästen man rider blir rädd.
Ska man trava eller galoppera så kanske handhästen blir pigg och bockar eller så....

Jag är en sån som ser säkerhet mantänker detta händer inte mig bara andra.. men så tänker man bara tills det händer ensjälv en olycka!!!!

Det är just för att slippa drag i armen som man sätter fast hästen i ridhästen istället.

Olyckor kan alltid hända.

Det är störst chans med otränade och outbildade hästar.

Att ha hästen som handhäst är ett smart sätt att låta en klok utbildad häst påverka en rå.

Då börjar man med att sätta FAST handhästen i en välutbildad mellanhandhäst, eller att leda "ridhästen" tills den har lärt sig att ALLTID följa.
Är hästen vältränad och lyhörd för röstkommandon är det ingen match att släppa den hellre än att dra av sin arm om den skulle tvärnita för något oväntat.

Jag har ridit med handhäst i 25 år och ridit in ett 100-tal hästar på det viset. Utan olyckstillbud.

Däremot är jag mer skeptisk till att sitta upp och rida ut ensam på en färsk unghäst innan den blivit trygg med situationen. (som den snabbt blir genom att lära sig av en äldre häst att man går fram överallt och att inget är farligt)

Du kan slå dig SJÄLV om du ramlar av och du tappar lik förb-t oftast hästen.

Hujeda mig vad med många handhästar jag har transporterat genom åren, på Island red jag med 4 st i stöten. 1 hand häst på varje sida med vidhängande bihang i gjorden, det hände vid något enstaka tillfälle att jag hade 5 st också. För det krävs välutbildade hästar som tar de unga mindre erfarna i gjordar.

Men jag har även ridit hemma med egna outbildade, fast då har gammelman agerat stödhjul vid dessa tillfällen.

Min beställda gjord bör komma på måndag eller tisdag och jag ser fram emot att prova. Mitt äldsta islandssto är bland det stabilaste jag träffat på i hästväg så jag borde väl rida på henne. Det andra stoet är 6 år och ganska trygg men kan tveka att gå fram när det är nåt obekant, och vilja skicka fram "tanten" först. Ändå skulle det på ett sätt vara lättare att rida på henne eftersom hon är ranghögst och i regel helst går först. Tja jag får prova mig fram, hur som helst blir det nog bara i skritt och på välbekanta skogsvägar nu i början.

Hur som helst, jag är jätteglad att höra om dina och Bojs erfarenheter :).

Hej,

Tack för ditt svar. Förstår vad du menar och därför tänkte jag försöka göra det så säkert som möjligt. Allt som man gör innebär ju trots allt en risk, och jag tycker att det är så många fördelar med handhästridning som uppväger detta :).

Jag har en vanlig billig longergjord.

Prova dig fram var grimskaftet ska gå så du inte klämmer benet. Finns det fasta ringar att fästa i kan det vara smart att bara trä genom dem för att hålla rätt höjd och fästa genom att knäppa runt hela gjorden för att undvika att öglorna dras sönder vid ett ryck.

spännande, har ridit endel med handhäst roligt att höra olika metoder...leder ni ridhästen först där unghästen sitter fast`?(innan den l'ärt sig följa)
sätter ni fast unghästen i ridhästen? om något händer kan man ju ej släppa unghästen?

Ja, jag sätter fast till den lärt sig följa, och leder/longerar ridhästen. Då håller jag mig i paddock.

Har man en otämjd helt eller halvt ohanterbar häst (du skulle ha lite svårt att föreställa dig vilka projekt som förekommit, i dag finns nästan inte den typen av hästar) behöver du medhjälpare till häst framför och bakom som puttar in den i en "fålla" där den får lära sig att följa.

Sedan tar jag med den ut på tur i grupp där medhjälparna kan putta på eller bromsa vid behov. Främst är det smart att ha någon alldeles bakom så det finns ett hinder för tvärbromsningar :D

Det "våldsammaste" fallet jag haft var en trädgårdsuppfödd vuxen hingst som bara fått lära sig att ALLT gick att forcera, dra sig loss ifrån eller springa över. Det var HELT omöjligt att leda honom och han var farlig på alla sätt. Då fick jag ta till min smarta ledarvalack som samarbetade genom att bita honom i mulen om han försökte dra förbi. (först hade han fått dela hage med honom en period)

När han väl förstått att han var inramad och att det var förenat med livsfara att dra iväg på eget initiativ gick inridningen okomplicerat, sedan blev han omtyckt turridningsvalack.

Att tämja en sådan häst UTAN hjälp av en gammal klok ridhäst är 1000 ggr farligare :eek:

Ska man trava eller galoppera så kanske handhästen blir pigg och bockar eller så....

Jag är en sån som ser säkerhet mantänker detta händer inte mig bara andra.. men så tänker man bara tills det händer ensjälv en olycka!!!!

Det är just därför det är viktigt att träna hästarna att gå som handhäst och med handhäst innan man ger sig iväg och rider med handhäst ute.
Om de vet vad de handlar om så brukar de fungera jättebra.

Tränade och hade ett arbete om detta i skolan.
Då hade vi 3 urpigga damer
En som vi red på, en handhäst och en drivarhäst bakom (för att se till att handhästen hängde med.)
Vi kunde galoppera med dem, tom på travbanan där en av de i princip alltid stack men när vi red så så var alla koncentrerade och jättesnälla :)

Säkerheten är jätteviktigt så därför skall man träna innan och även tänka på var man rider, att rida på en trång väg med mycket trafik är ju ett exempel på dåligt val.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·
Islandshäst Hej ni som brukar ta handhäst med er ut på ridturen! Själv gör jag det ganska ofta, ca 2-4 ggr i månaden, med mina båda islandsston...
2
Svar
20
· Visningar
7 536
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 250
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar