L

lisa

Jag ska börja rida lektion regelbundet igen efter ett längre uppehåll, och skulle därför vilja ta tillfället i akt att rådfråga er lite angående handen.

Jag har en bakgrund som ponnyridskoleunge, och har med mig en del (vanliga) ovanor från den tiden som jag jobbar med. En av dem är att jag gärna vill fippla så mycket med händerna. Inte såga som alla tjatar om att man lär sig på ridskolor, bara....greja för mycket. Jag vill alltid ha något att pilla och joxa med, böja och ställa hit och dit, ta olika tygeltag osv. Det sitter i ryggmärgen och är inte så lätt att bara sluta med!

Om jag försöker rida med handen stilla så resulterar det i A) jag blir hård och stum i handen och får kramp i både fingrar och underarmar, eller rentav hela armen och axeln :crazy: B) jag tappar kontakten/stödet och tyglarna smyger sig långsamt ur handen => jag måste korta upp dem hela tiden och får lätt ett ojämt stöd.

HUR bär man sig åt för att rida med ett lätt, jämt stöd och handen stilla, utan att tappa tygeln eller bli stum :confused:

Ett annat problem:

Jag får ofta höra att jag sitter med "händerna i knät" och måste lyfta fram handen. Problemet är att om jag gör det, så flyger mina axlar en halvmeter framåt. Jag försöker ju samtidigt jobba med att hålla axeln tillbaka :mad:

HUR i hela friden skall man lyfta fram handen utan att köra fram axlarna :confused:

Tacksam för hjälp :bow:

Sv: Händer

För att inte tygeln ska glida ur handen på dig så måste du "stoppa upp" dem med tummen. Det är alltså tummen och inte själva handen som håller kvar tyglarna, annars blir du bara stel och spänd.
Det du skriver om att du får kramp i armarna och axlarna vet jag inte vad det beror på, kanske är det så att du för att kunna hålla handen stilla måste trycka armbågen krampaktigt mot kroppen. Om det är så att du gör det så kan du i stället tänka att du sitter på ett tåg bredvid en okänd person och har glömt att spraya på dig deodoranten, så för att personen inte ska känna lukten så måste du alltså ha armen intill dig, men ändå vara avslappnad.

Ditt andra problem har jag absolut ingen aning om vad det kan bero på. Har aldrig sett det hända någon annan heller.:confused: Men antagligen är du väldigt spänd i hela överkroppen så då borde du stretcha efter ridpassen och göra rörlighetsövningar för axlarna och armarna innan du rider.

Att rida med tygelbrygga har hjälpt mig mycket! :)
När det gäller sitsproblemen så får du säkert hjälp med detta när du börjar rida lektion! Det är bäst att ta hjälp IRL! Lycka till! :)

Nirak

overtyre skrev:
Ditt andra problem har jag absolut ingen aning om vad det kan bero på. Har aldrig sett det hända någon annan heller.:confused: .

Hmm...men då är det nog jag som förklarar dåligt. För om man placerar handen 10-20 cm längre fram (precis framför framvalvet istället för i magen), så är det väl ganska naturligt att axelns placering också ändras?

Eller bakvänt, om ridläraren ber dig dra bak axlarna, så är det väl inte så konstigt om handen följer med? Skall jag både dra bak axeln och föra fram handen, så får jag bli nästan rak i armbågen. Och det kan väl ändå inte vara meningen? :o

Förstår du bättre hur jag menar nu?

Det där har jag också haft problem med. Man ska ju ha handen vid det som kallas "lansmärket", dvs en bit framför framvalvet på sadeln. Det jag fick göra för att få bukt med det problemet var att sitta med såpass korta tyglar att jag hade kontakt med bettet och sen bara strunta i handen helt. Inte flytta händerna med viljekraft över huvud taget, utan bara fokusera på att sitta helt avslappnat och följa med i hela kroppen. Det är lite knepigt att få kläm på sådär direkt men när man väl lyckas är det hel-häftigt för hästen säger ungefär "jahaa var det sådu menade" och går mkt trevligare :) Tänk va bra det skulle vara om alla fick lära sig att först rida med en stilla hand och sen lära sig hur man rider med en aktiv hand. :idea:

Jaha :idea: , nu förstår jag hur du menar. Men jag har tyvärr ingen aning om hur du kan åtgärda problemet... Men som NiraK säger så är det bäst att ta hjälp IRL, vilket du tänker göra.

Rid med ett spö (eller en kortare men hård pinne, det är lättare) under tummarna som ligger tvärs över hästens hals, har hjälpt mig mycket!

Hmm....är det för att man inte skall dra bak handen för långt eller för att inte bli hård i handen menar du? Eller kanske båda?

Jag ska fundera på det, det är ju bara lite svårt med såna där övningar när man rider i grupp.....folk kommer undra vad man håller på med menar jag :o

Tack för svaren, fortsätt gärna komma med tips :bow:

Det gör mycket! Man kan inte lägga omkull händerna, man kan inte vinkla handlederna åt fel håll, man kan inte hålla ena handen närmre kroppen än den andra osv.

Det låter ju jättebra. Tack för tipset!

Jag får väl försöka smyga med mig en liten pinne på lektionen så jag inte ser allt för galen ut. Eller petar ut ögonen på nån :cool:

Föreslå för din ridlärare att hela gruppen gör det annars! Det gör vi på lektionerna ibland, då sitter alla med varsin kina-pinne! haha

Det här är precis mitt största problem också. Och precis som du blir jag lätt spänd när jag försöker hålla händerna stilla.

Jag försöker tänka att jag ska skjuta en barnvagn framför mig (fast med tummen upp istället för med omkullagda händer då). Detta i motsats mot känslan av att åka vattenskidor.

Detta för att handen hela tiden ska tänka framåt-uppåt och inte bakåt-neråt.

Jag kämpar fortfarande varje ridpass med detta, men när det verkligen lyckas och hästen känner att den äntligen kan lita på att bettet inte är obehagligt och vågar söka en mjuk kontakt, ja då känns det verkligen värt det!

Funderar också på om det kanske är lättare att inte hamna tillbaka med handen om man verkligen sitter balanserat med axlarna ovanför höfterna istället för lite tillbakalutad som det lätt blir, i alla fall för mig!

Gwildr skrev:
Detta för att handen hela tiden ska tänka framåt-uppåt och inte bakåt-neråt.

Fast handen ska ju egentligen inte sträva nånstans. Börjar man tänka att "nu ska handen vara där" är det väldigt lätt att fixera sig och bli stel och oföljsam. Framförallt är det ju viktigt att inte sträva uppåt eftersom linjen till bettet lätt bryts.

Lyrazel skrev:
Börjar man tänka att "nu ska handen vara där" är det väldigt lätt att fixera sig och bli stel och oföljsam.

Jag tror att det är just det som är problemet när jag försöker tänka på att den ska vara still! Sålänge jag får pilla och joxa så är jag iaf avslappnad i fingrarna.

Jag har oxå problem med handen och tappar tyglarna, de bara glider iväg :( För att hålla kvar handen vid lansmärket kan man hålla tag i manen. Man kan tycka att det blir en väldigt stum hand då men det är ju bättre för hästen med en stum hand vid lansmärket än en vid naveln ;) Bara att trycka på fram mot handen så brukar hästen fungera förvånansvärt bra utan en massa tygeltag :) Problemet att rulla bak axlarna med handen så långt fram, det får vi jobba lite på...

/ryttaren med den öppna handen som oxå lärde sig rida på ponnyridskola...

Jag åkte på att få mina händer fasttejpade med silvertejp i tyglarna med tummarna högst upp när jag hela tiden släppte tre millimeter varje kramning :angel: Blev hel förbannad på tränaren pga säkerhetsrisken men jag tackar henne idag :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 410
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 311
Ridning Jag har nyligen blivit medryttare. Nivån på mig är väl egentligen nybörjare och jag är bara ute och lufsar i skogen med hästen utan...
Svar
13
· Visningar
2 986
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024