D

dammråttan

Japp! Nu är det dags! Jag SKA lyckas få stilla händer! Det är mitt nya mål! Jag sitter så här :bump: med händerna!
Och även om jag inte skumpar...så flyger händerna ändå upp och ner, höger och vänster! Hur gööör ni andra för att hålla dem stilla :confused: :confused:
Ge mig en massa tips på hur jag kan hålla dem stilla, och ihop..
(Nu får det plats en tjock gammal ek mellan händerna när det är som värst..)
Ett ridspö i händerna kanske...då kan jag inte dra isär dem iallfall...
Ju fler fungerande råd - desto tacksammare häst får jag!!

Sv: Händer!

kroka fast lillfingrarna i manen... om hästen inte har stubbman dvs...
bästa är väl att inte försöka rida med buren hand förrns man har full koll på sina armar och händer...

Det kanske kan fungera...ska prova det nästa gång!

Oftast när man har problem med oroliga händer sitter problemet i sitsen/balansen. Oroliga händer brukar vara ett sätt att hålla balansen i händerna. Om det bara är en ovana kan jag bara säga att du ska vara benhård med dig själv och träna allt vad du kan. Annars får du nog se över din sits. Sitter du korrekt? Har du tillräckligt stöd i stigbyglarna? Min tränare sa till mig att korta mina läder två hål när jag red ut och stå i fältsits hela tiden. Och vilken skillnad! Det är inga problem att hålla händerna stilla om du har kontroll och balans i resten av kroppen. Så kolla det, helst med tränare.

har du någon möjlighet att bli longerad och på så vis träna sitsen? DÅ kan du slappna av och träna på en del i taget, först på att komma ner i sadeln och sitta still, sen hålla handen stilla. Det låter som att problemet är att hela du skumpar, vilket inte är ovanligt på något sätt, och då är det svårt att hålla handen still. Försök jobba på att hitta din tyngdpunkt och få säte och skänklar still, så kommer handen av sig själv.

Jag hade problem att hålla yttrhanden still när jag red på volt. Och det är ju den soms ka visa hästen vart huvudet ska vara placerad osv. Jag menar det är ju viktigt att den handen är stilla då! :)

Min ridlärare sa till mig att när jag travade på volt så skulle jag hålla mig i framvalvet med ytterhanden och sitta ner.

Det har hjälpt massor, nu kna jag hålla handen still, fråga mig inte vadd et hjälpte egentligen.... men nu kan jag iaf ha haden still :)

Tack för alla svar!
Har lektion imorgon, får se om jag kan få ording på min kropp!
Jag kan ju teoretiskt - vad lätt livet skulle vara om man kunde det praktiskt då också..

Ett vanligt fel man gör är att försöka tvinga sig till stillhet. Då blir det inte stillhet utan stelhet. Försök tänka att du låter din kropp röra sig så mycket den vill i takt med hästens rörelser. Ju rörligare du är i alla övriga leder (knäleder, höftleder, axelleder, armbågsleder osv), desto lättare är det att hålla handen stilla. Tänk att handen skall vara kvar i samma läge inte i förhållande till din kropp, utan till hästens. Den måste alltså följa med i hästens rörelser. Viktigt är armarna är böjda.

Men varför vill du tvinga ihop händerna? Slutmålet skall naturligtvis vara "händerna ihop", men det är lättare att få en stilla hand med brett mellan händerna, så jag tycker du skall börja med att tillåta dig själv att ha brett mellan händerna tills du kan hålla händerna stilla. Var noga med böjda armar och att INTE försöka tvinga dig till stillhet genom att spänna dig.

Lycka till!

Om problemet inte är att man ofrivilligt rör på händerna p g a instabil sits utan att man har som ovana att röra på händerna i tid och otid har jag ett tips. Min tränare brukar låta oss "koppla ihop" tyglarna, på så sätt att man håller fast den ena handens tygelända med den andra handen. Det är lite svårt att förklara utan att visa, men jag hoppas du förstår vad jag menar. Båda händerna håller alltså i den andras tygel. Detta gör det i alla fall omöjligt att joxa med händerna hit och dit, eftersom händerna sitter ihop. Såvida man inte drar tyglarna åt samma håll förstås ;)
/Hellas

Senast ändrad av en moderator:

jag hade problem med detta för x antal år sedan. det som hjälpte mig, vara att tänka att när jag reste mig i lättridningen, så tryckte jag ner händerna. på så vis låg de faktiskt kvar där nere.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 983
Senast: Milosari
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 028
Senast: AW
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka