Handbagage inrikesflyg

Wingates

Trådstartare
Ska för första gången på hundra år (give or take ett par år ;) ) flyga inrikes och iom att jag bara ska bort över helgen så flyger jag enbart med handbagage. Insåg dock att jag inte minns eller har koll på de exakta reglerna för vad man får ha med sig i handbagage gällade vätskor etc - jag brukar bara stoppa allt sånt i stora resväskan för säkerhetsskull.

Hur är det med vätskor, vilka/hur mycket får jag ta med mig och ska de packas på speciellt sätt? Jag vill alltså ha med mig parfymen och sådär ;)

Ska för första gången på hundra år (give or take ett par år ;) ) flyga inrikes och iom att jag bara ska bort över helgen så flyger jag enbart med handbagage. Insåg dock att jag inte minns eller har koll på de exakta reglerna för vad man får ha med sig i handbagage gällade vätskor etc - jag brukar bara stoppa allt sånt i stora resväskan för säkerhetsskull.

Hur är det med vätskor, vilka/hur mycket får jag ta med mig och ska de packas på speciellt sätt? Jag vill alltså ha med mig parfymen och sådär ;)

Max 1 del per förpackning.
Alla vätskor och eventuella läkemedel ska ligga i genomskinlig zippåse (1 liter) som man brukar få på flygplatsen :)

(OBS! En enda påse alltså.)

Läkemedel räknas inte in i enlitersbegränsningen, men det bör vara i förpackning med ditt namn på (etiketten från apoteket) om det är i vätskeform.

Kolla på flygbolagets hemsida så ser du exakta mått osv på väskan du får ha. Det kan skilja sig lite beroende på bolag.

Angående vätska får du ha förpackningar som MAX(!!!) rymmer 100 ml och dessa måste som tidigare nämnts läggas i genomskinlig påse som man brukar få vid säkerhetskollen på flygplatsen. Du kan alltså inte ta med till exempel en parfym på 150 ml även om den bara är fylld till hälften. På apoteket brukar det finnas reseförpackningar som man själv kan fylla med tex schampo och body lotion.

Alla vätskor och eventuella läkemedel ska ligga i genomskinlig zippåse (1 liter) som man brukar få på flygplatsen :)

det behöver inte vara en zip-påse. Går att ta vilken påse som helst. Men det ska (bör) vara en påse som bara rymmer en liter. Lite olika hur griniga de är. Själv reste jag runt i världen med småflaskor i en tvåliterspåse (eller om det kanske var 3-liters). Gick bra ända tills jag skulle hem från Kastrup... fick flytta över till en enliters.

det behöver inte vara en zip-påse. Går att ta vilken påse som helst. Men det ska (bör) vara en påse som bara rymmer en liter. Lite olika hur griniga de är. Själv reste jag runt i världen med småflaskor i en tvåliterspåse (eller om det kanske var 3-liters). Gick bra ända tills jag skulle hem från Kastrup... fick flytta över till en enliters.

• Skaffa en återförslutningsbar genomskinlig plastpåse som rymmer 1 liter. Dessa finns att köpa i välsorterade matvarubutiker. De delas även ut på flygplatsen.
  • Behållarna (flaskor, burkar, tuber och så vidare) ska placeras i den återförslutningsbara 1-literspåsen. De ska få plats i påsen utan problem, påsen ska vara stängd.
  • Varje passagerare som har biljett/boardingkort får endast ta med en 1-liters plastpåse som innehåller vätskebehållare.

Från transportstyrelsen.

I Kiruna på flygplatsen hade de inte dessa påsar och det var knappt att jag fick ta med parfymen när jag skulle flyga till Stockholm. :mad: Så jag hade fixat påse innan du flyger.

Kolla på flygbolagets hemsida så ser du exakta mått osv på väskan du får ha. Det kan skilja sig lite beroende på bolag.

Angående vätska får du ha förpackningar som MAX(!!!) rymmer 100 ml och dessa måste som tidigare nämnts läggas i genomskinlig påse som man brukar få vid säkerhetskollen på flygplatsen. Du kan alltså inte ta med till exempel en parfym på 150 ml även om den bara är fylld till hälften. På apoteket brukar det finnas reseförpackningar som man själv kan fylla med tex schampo och body lotion.

Själva handbagaget har jag koll på sas, det är bara vätskebiten etc jag inte har koll på iom att jag alltid har parfymen i stora väskan i normala fall.
Tack för svar.

1 del?

Jag får alltså ha med mig totalt en liter vätska? Men allt ska rymmas i en påse?
Jag är så förvirrad just nu, skyller på att jag jobbat nätter och är väldigt trött ;)

Du måste plugga in vad som är vätskor också! Blicken jag fick på Heathrow när hon hittade mitt solskyddsstift i handbagaget. Ingen har väl vare sig sprängt eller kapat ett plan med hjälp av ett sunstick ännu men någon gång ska väl vara den första. ;)

http://www.transportstyrelsen.se/gl...narsinformation/exempel_pa_vatskor_101215.pdf
Hah bra att du sa det, hade inte tänkt på att min mascara och foundation skulle vara vätska! Känns liksom svårt att spränga/kapa ett plan med det med.
Lär väl inte få ta med min spraydeo utan det är vanlig som gäller?

Hah bra att du sa det, hade inte tänkt på att min mascara och foundation skulle vara vätska! Känns liksom svårt att spränga/kapa ett plan med det med.
Lär väl inte få ta med min spraydeo utan det är vanlig som gäller?
Nej, spray får du inte, däremot roll-on.

Sedan beror det ju på hur noggranna de är. Har svårt att tro att de skulle reagera på mascara. Men eftersom du ändå behöver ha grejer i påse så är det ju onödigt att chansa, bättre att stoppa i mascaran också.

Är väl säkrast att ta en roll-on även om jag haft spraydeo i reseförpackning med mig. Är ju trist om du måste slänga den!

Är inte hela poängen att en terrorist som vill spränga ett plan förpackar sprängmedel så att det ser ut som ngt annat .. t ex foundation eller solcreme? Det får ju vara en synnerligen puckar terrorist som märker flaskan i handbagaget
med 'varning högexplosiv vätska' eller burken med 'akta sprängdeg' ...
Begränsningen i mängd handlar väl om att viss mängd behövs för att åstadkomma en bomb med ngt fjutt i antar jag.

Nej, spray får du inte, däremot roll-on.

Sedan beror det ju på hur noggranna de är. Har svårt att tro att de skulle reagera på mascara. Men eftersom du ändå behöver ha grejer i påse så är det ju onödigt att chansa, bättre att stoppa i mascaran också.
Jag var nog otydlig. Du får ta spraydeo men bara om den klarar 1dl-kravet och ligger i påsen.

Är inte hela poängen att en terrorist som vill spränga ett plan förpackar sprängmedel så att det ser ut som ngt annat .. t ex foundation eller solcreme? Det får ju vara en synnerligen puckar terrorist som märker flaskan i handbagaget
med 'varning högexplosiv vätska' eller burken med 'akta sprängdeg' ...
Begränsningen i mängd handlar väl om att viss mängd behövs för att åstadkomma en bomb med ngt fjutt i antar jag.
Såklart. Men jag skojade bara om det var mitt sunstick du menade. (Jag har dessutom haft ett sådant i handbagaget många gånger, det är bara på (heathrow de reagerat på det).

Såklart. Men jag skojade bara om det var mitt sunstick du menade. (Jag har dessutom haft ett sådant i handbagaget många gånger, det är bara på (heathrow de reagerat på det).
Jo, jag fattar att du skojar, men bland tycks det som om många glömmer anledningen till kontrollerna i sin iver att slippa checka in bagage. Jag tillhör dem som istället retar mig på att alla maxade handbagage som ska klämmas in över sätena så att man inte får rum med sina ytterkläder ...

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 429
Senast: Paddington
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·
Äldre Jag ska flyga till Visby imorgon och håller på att packa. Kommer att resa med endast handbagage och då kommer vi till det där med...
Svar
5
· Visningar
711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka