Hand och skänkel

S

skrållan

För att ta upp huvudämnet i en intressant tråd som låstes:

Vilka hjälper anser ni behövs för att rida hästen till samling? Är någon viktigare än någon annan enligt dig?
Hur tänker ni er att det går till att rida hästen "mellan hand och skänkel"?
Hur gör man hästen känslig för hjälperna?
Hur behåller man hästen känslig för hjälperna?

(Utan att då klandra olika ridstilar och metoder kan vi väl försöka diskutera och argumentera för våra idéer lite snyggt?)

Sv: Hand och skänkel

Vilka hjälper anser ni behövs för att rida hästen till samling? Är någon viktigare än någon annan enligt dig? Jag försöker att använda sittbenen (eller ska man säga hela kroppen? Men det är ju sittbenen som kommer i närmast kontakt med hästen.) mest. Att försöka tilllåta hästen komma upp och under mig, liksom. Flummigt?:D

Hur tänker ni er att det går till att rida hästen "mellan hand och skänkel"? När jag kan kontrollera och flytta bogarna mellan tyglarna (eg. genom att flytta överkroppen?) och bakbenen mellan skänklarna, då vill jag påstå att jag har hästen mellan hand och skänkel. Jag vill alltså inte trycka hästen mellan handen och skänkeln bokstavligen, utan "mellan händerna och mellan skänklarna", är nog ett bättre uttryck. Men även där kan man flumma till det, för till sist så sitter ju ändå hela kroppen ihop...:angel:

Hur gör man hästen känslig för hjälperna? Genom att använda en hjälp i taget, sluta "snacka skit" med sin kropp och bara ge hjälper när det behövs.

Genom att gå tillbaka till "viloläge" mellan varje hjälpgivning, inte öka trycket vartefter.

Vilka hjälper anser ni behövs för att rida hästen till samling? Samling är inget som man plötsligt rider i, hästen samlar sig med rätt ridning efterhand själv.. då den blir starkare oc h bakbenen kommer längre under och frambenen får mer luft under sig, och formen blir då automatiskt högre.. för att man ska kunna få hästen i en riktigt fin samling så måste hästen vara känslig för skänlen och ha en bra framåtbjudning,

Är någon viktigare än någon annan enligt dig?
att hästen har ett stöd på ytter och man kan lätta på innertyglen.
Hur tänker ni er att det går till att rida hästen "mellan hand och skänkel"? då går hästen framåt med bra farmåtbjudning, bakbenen under sig och lägger stödet påytter och hästn jobbar bra under en.
Jag använder sparkstötseffekten, spark - stilla - sark när hästen sakar och efterhand så ska jag inet behöva nudda hästen med skänklen utan det ska räcka att jag tänker det eller bara precis rör underskänkeln lite..
Hur behåller man hästen känslig för hjälperna? Genom att inte sitta och hacka och låta hästen få utrymme att arbeta!

Vilka hjälper anser ni behövs för att rida hästen till samling? Är någon viktigare än någon annan enligt dig?
- Sitsen är helt klart viktigast. Jag gör en del olika saker med sitsen för att få hästen självbärig, och sedan samlad.

- Jag tycker inte att "mellan hand och skänkel" stämmer, utan faktist känns det mer som att jag rider mellan rumpa och mage, eller mellan rumpa och hand. Använder inte skänkeln så ofta, utan rider med sitsen, även om jag fuskar lite med skänkeln så och då (se min avatar :angel: )

- Man gör som Lancet säger, och stör den inte när den försöker lyda det man lärt den.

- Se ovan.

samling kommer ju "av sig själv" efter hand som hästen orkar bära sig, och på vägen dit måste alla hjälper samspela . men säte och skänkel är väl viktigast på vägen dit. (och i viss mån även handen, som "ram" och hjälp med styrning ex)

jag tänker snarare mellan säte och skänkel. skänkeln är framåtdrivande och med sätet fångar jag upp bjudningen så att den inte bara går framåt. handen fungerar bara som ram och lite hjälp vid förhållningar, ställning osv det mesta ska gå genom sätet .
(sätet kan givetvis åxå vara framåtdrivande i ökningar ex.)

Hur gör man hästen känslig för hjälperna? genom att inte sitta och klämma och dra. snabb hjälpgivning som upphör så fort hästen svarat som den ska.
Hur behåller man hästen känslig för hjälperna? genom att inte klämma och dra.

känns som om detta blev lite flummigt, svårt att förklara känsla i skrift :cool:

Vilka hjälper anser ni behövs för att rida hästen till samling? Kroppskontroll. Vill jag samla en häst försöker jag spänna ryggen/magen/rumpan och "lyfta-benen-åt-sidorna-musklerna" :angel: Handen används lätt mothållande och skänkeln håller igång motorn lite extra.
Är någon viktigare än någon annan enligt dig? Sitsen. Utan den går det inte
Hur tänker ni er att det går till att rida hästen "mellan hand och skänkel"? Jag tänker att skänkeln styr baken, händerna styr huvudet och min kropp styr resten. Så när hästen är mellan hand och skänkel så är den ju liksom ihopkopplad med sig själv via ryggen, som för mig är mitt emellan hand och skänkel:idea: Lite vimsigt men nån kanske fattar:o
Hur gör man hästen känslig för hjälperna? Man säger det man vill och tjatar inte och man är tydlig och ser till att hästen förstår vad man vill.
Hur behåller man hästen känslig för hjälperna? Samma svar som förra

( OT: Hej Susan! :) Jag vet, det blir länge mellan gångerna. Det tar tid att försöka vara buke-aktiv och, tja, verkligheten kräver visst engagemang också. Men jag tjuvkikar här när jag hinner! )

...och för att börja själv så har jag inte svaren eller något facit. Men tänka kan man ju göra så:
Om sitsen är skolad räcker den långt, vare sig man har obefintliga armar och ben eller om dessa arbetar "för mycket", dvs så mycket att hästen slutar bry sig om dem. Så jag tror sitsen är viktigast.
Därefter tror jag på benen, för man kan få en häst att "sätta sig" riktigt på baken, med sits och skänkel och utan tyglar (har provat).
Däremot, om man har sits och hand men inga ben, då tror jag man får hästen i framstupa position, på bogarna. Jag tycker mig ständigt se att det är vad tygelridning gör. Spöet kan aktivera baken till att öka gasen, göra hästen reaktionssnabb och lite stressad. Kanske studsar den med massor av energi men sitter fast i handen. Jag tycker dock inte att det är samling, jag har inte sett någon häst sänka sig bak med den metoden, den blir snarast spänd och låst i ryggen och då kan den inte sänka sig.

Självklart är tyglarna en viktig hjälp och signal också. Det är förutsatt att man har en känslig och vaken hand, som då kan hålla en fin kommunikation med en känslig, vaken mun, som söker sig fram till bettet utan att luta sig på det. Lätt vipplande tunga ska kännas i ett lätt vipplande ringfinger och avslappnade handleder och armbågar. Det är så svårt att uppnå, bygger på den balanserade sitsen och skadar kommunikationen mer än en okänslig skänkel om det blir fel, anser jag.

"Mellan hand och skänkel" är ett uttryck som jag ofta hört, och jag tolkar det egentligen inte bokstavligt som tygelkontakt och skänkelhjälp, utan snarast som en häst som håller ihop bakifrån och fram. En tygelsignal ska ge svar i bakhovarna, en skänkel ska ge mer sug i tygeln, ungefär. Det blir en sitsfråga igen förståss, eftersom den reglerar vad man ska göra av energin, men handlar också om bakom hand- debatten. Om hästen lär sig vika in näsan som svar på ett tygeltag går inte halvhalten igenom som en extra vägning över bakbenen utan de kan fortsätta skjuta på.

Jag fick lära mig att "massera hästens sidor" för att få till uppförsbacken vid ridning. Sitsen kom lite som en följd eftersom benen skulle bakåt och neråt och då hamnade låren bättre an och rumpan kändes lättare, fast jobbade järnet för att samtidigt knipa fast mig på ryggen och följa med i hästens rörelser. Det kanske tolkas som en nötande skänkel, men som jag upplevde det var det snarare masserande kramningar av vaden, och ett sätt att stimulera hästen att samla sig i varje steg. Så fort en kramning uteblev föll hästen isär eller tappade den något högre samlingen som var målet då.
Alltså man ska ju inte massera hela tiden då, utan vid det aktiva samlande arbetet. Ingen häst eller ryttare orkar väl jobba i uppförsbacke eller samling ett helt pass (korrekt form är en glidande skala). Vid mer uppvärmande, lösgörande arbete eller friare i allmänhet så var ordern så lätt och ostörande sits som möjligt, lätt fältsits och varken hand eller skänkel såvitt man inte bad om ny rörelse eller så.

Hur gör / behåller man hästen känslig för hjälperna?
Jag håller i princip med föregående talare. I korthet tror jag på att:
Renodla hjälperna. Veta vad man vill med dem och så långt man är förmögen ge en signal i taget. Det blir mer begripligt då för hästen.
Signalera "duttvis" för att invänta reaktion utan att nöta eller dra. Öka signalstyrkan från lätt, till tydlig, till stark i tre steg.
Ge eftergift så fort man får önskat svar.
Ge hästen vilo- pust- stretch- och tankepauser i arbetet. En trött häst orkar mindre och går in i energispar-läge, då kan den inte bli reaktionssnabb.

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 170
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 278
Senast: Sasse
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 054
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar