han vill hålla handen..

I

ida.kar

har haft lite frågor kring ett beteende som min ponny har. han är trevlig och lydig, men när man leder honom så vill han gärna "hålla en i handen". han tar lite med läpparna (inte nafsar utan mer känner sig för, håller) i handen och armen och vill gärna röra i en hela tiden, ibland vill han lägga upp nosen på min axel. han slutar för stunden om man puttar bort honom. ibland kan han se lite sur ut.
jag undrar bara vad han vill med det? eftersom han ibland blir lite sur när man säger ifrån är det en rangfråga? eller vill han bara söka kontakt? som vanligt säkert svårt att säga eftersom ni inte sett det, men är det kanske någon som har en tänke om vad detta kan vara?

:confused:

Sv: han vill hålla handen..

hur är han annars? osäker? macho? ranghög?

Det kan ju vara ett sätt att känna trygghet, men också ett sätt att bestämma.

Vet du något om hans bakgrund? Har han alltid gjort så? Har du ägt honom hela hans liv? Hur har han blivit behandlad?

Sv: han vill hålla handen..

hm, lite mer funderingar kring detta.

jag var och lekte med honom i ridhuset igår och då kom detta fram ännu mer. men nu var det mera bus och "kontaktsökande".
vad ska man göra då?, självklart accepterar jag inte att han biter eller nafsar i mig, men han ser jätteglad och busig ut! hur ska jag svara på det? det är ju jättekul att han söker kontakt och då vill jag ju inte "stöta bort" honom?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 137
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 755
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar